Diviziile din Romania sunt pentru multe din companiile straine prezente in tara noastra o foarte buna sursa de castig. De exemplu, anul trecut, numeroase filiale din Romania ale multinationalelor au raportat cresteri ale cifrei de afaceri superioare celor din alte tari din regiune unde acestea au acelasi gen de afacere, cum ar fi Polonia, Cehia, Bulgaria, Ucraina sau Rusia.

Daca ne uitam la rezultatele financiare, publicate de majoritatea multinationalelor in februarie, Romania se afla de cele mai multe ori printre tarile unde s-au inregistrat cele mai mari cresteri ale vanzarilor, ocupand de regula locul 2 sau 3, sau in cateva cazuri chiar primul loc in acest clasament. De exemplu, cifra de afaceri realizata de Unilever in Romania a inregistrat o crestere cu 11 % fata de 2003, aceasta cifra situandu-ne in Europa pe locul 2, dupa Rusia, in ce priveste ritmul de crestere. "O contributie considerabila la cresterea intregii afaceri au avut-o in special brandurile noastre Dero si Knorr", spune Martina Kastler, presedinta Unilever pentru Europa Centrala si de Sud. Si producatorul de tigari Philip Morris a inregistrat in Romania o crestere a volumului vanzarilor de 8,7 %, valoare depasita numai de filiala din Ucraina, unde s-a raportat o crestere de 26,7 %, in conditiile in care in Ucraina s-a lansat o noua marca nationala, Optima. Pe locul trei din punctul de vedere al cresterii volumului vanzarilor s-a situat Polonia, urmata de Rusia cu 3,5 %, in timp ce in tarile din Europa de Vest, vanzarile au cunoscut un regres semnificativ, de 19,5 % in Franta si 6,4 % in Italia. Pe piata cimentului, principalii jucatori au avut in 2004 unul dintre cei mai buni ani, cu cresteri record. HeidelbergCement a avut parte in 2004 de o crestere a cifrei de afaceri de 30%, determinand majorarea procentului din cifra totala de afaceri a grupului realizata in Romania, de la 1,7 % la 2,3 % in 2004.

" Am inregistrat fara indoiala cea mai mare crestere din Europa de Est. O explicatie ar putea consta in faptul ca achizitionarea in 2002 a fabricii de la Fieni incepe acum sa dea roade", ne-a declarat Bogdan Arnautu, reprezentant HeidelbergCement. Acelasi procent de crestere l-a inregistrat si Holcim prin divizia din Romania, anul 2004 fiind considerat, de catre compania elvetiana, cel mai bun pentru afacerea romaneasca.

La Connex, "un record al tuturor timpurilor" pentru compania-mama

Tot pe primul loc in cadrul grupului s-a situat si divizia romaneasca a TIW, si anume Mobifon Romania cu brandul Connex, care a beneficiat de o crestere a numarului de abonati cu 42% in ultimele 12 luni. In cadrul rezultatelor financiare consolidate, reprezentantii TIW spun ca majorarea numarului de abonati ai Connex din ultimul trimestru al 2004 a fost "un record al tuturor timpurilor pentru companie".

Citeste si:

Ceea ce a si contat foarte mult in obtinerea unui pret excelent in vanzarea Connex, saptamana trecuta, catre numarul 1 mondial, compania Vodafone. Compania-sora a Mobifon, Oskar mobil din Cehia, a avut o crestere de doar 18,4 % in 2004 fata de 2003. Cota de piata a companiei cehe, de 17 %, s-a situat de altfel mult sub cota de piata a Mobifon in Romania, care a ajuns, conform estimarilor reprezentantilor TIW, la 48%. In cadrul aceluiasi raport al rezultatelor financiare, se mentioneaza ca aceasta crestere record din Romania se explica prin dezvoltarea generala a pietei comunicatiilor mobile, gradul de penetrare al telefoniei mobile crescand de la 33 % in 2003 la 47% in 2004. Lider pe piata romaneasca la vanzarile de autoturisme din import, Renault a comercializat anul trecut 12.000 de vehicule in Romania, crescand contributia diviziei romanesti la totalul de vanzari ale grupului cu circa 20 %, ajungandu-se la un procent de 0,5 din vanzarile la nivel mondial ale companiei franceze.

"Piata din Romania este astazi comparabila cu cea a altor tari din centrul si estul Europei, cum ar fi Croatia, Cehia, Slovacia", considera Nicolas Ianculescu, director general Renault Nissan Romania. Pentru imbuteliatorul Coca-Cola HBC, Romania si Rusia, incluse in categoria pietelor emergente, au inregistrat cele mai semnificative cresteri ale volumului vanzarilor, despre Romania mentionandu-se ca a avut o "evolutie foarte buna, in special datorita sectorului de apa minerala". Cresterea inregistrata in Romania a fost de 8%, iar cea din Rusia de 18%, fata de 2003. Si in cadrul sectiunii despre profit, sunt mentionate in primul rand performantele realizate in Romania si Rusia. Incurajate de ultimele evolutii, majoritatea companiilor straine asigura ca vor continua procesul de investitii in filialele romanesti. Retailer-ul francez Carrefour anunta ca se va retrage din Japonia si se mandreste cu faptul ca Orhideea Bucuresti este al treilea magazin din lume din punct de vedere al traficului zilnic.

"Avand in vedere faptul ca toate previziunile au fost depasite, vom continua sa extindem reteaua Carrefour, printr-un nou magazin la Ploiesti si demararea altor proiecte in Bucuresti si in orasele cu peste 200.000 de locuitori"

Premii pentru diviziile din Romania

Pentru impulsionarea activitatii din fiecare divizie nationala, unele companii multinationale au incetatenit practica acordarii de distinctii sau premii celei mai performante filiale. Si la acest capitol, afacerile din Romania ale marilor companii stau foarte bine. De exemplu, prestatorul de servicii de curierat TNT, prezent in peste 220 de tari, a premiat in ultimii 2 ani divizia din Romania cu numeroase distinctii: pentru cele mai bune vanzari, cea mai buna performanta de profit, cel mai bun service pentru client etc. "Premiile se acorda celei mai bune tari, luandu-se in calcul aceleasi criterii de masurare", explica Mirela Nemtanu, director de marketing la TNT Romania. Si Quadrant Amroq Beverages, imbuteliator si distribuitor PepsiCo pentru Romania si Moldova, a castigat in 2004 distinctia de "President's Ring of Honour", pentru rezultate exceptionale in domeniul vanzarilor.