"Am avut discutii cu Air China, care isi va deschide un birou la Bucuresti si care s-a aratat interesata de reluarea zborurilor Beijing - Bucuresti, cu avioane ale acestei companii", a spus oficialul din Ministerul Transporturilor.

Air China a inceput sa functioneze sub denumirea actuala in iulie 1988, pana atunci fiind divizia internationala de transport aerian a Administratiei Aeriene Civile din China. in 2004, compania a preluat Zhejiang Airlines, fiind listata la Bursele din Hong Kong si Londra. Air China are participatii la Air China Cargo (51%), Air Macau (51%), si pachetul majoritar de actiuni la Shandong Airlines, informeaza Rompres.

Compania a fost invitata sa participe la Star Alliance, unde Lufthansa joaca un rol principal. Air China este detinuta de Compania Nationala Chineza de Aviatie (69%), 21% reprezentand cotare publica, si Cathay Pacific (zece%), avand 23.000 de angajati. Oficialul MTCT a declarat ca Directia pe care o conduce a primit o scrisoare oficiala de intentie de la alta companie chineza, Hunan Airlines, ce isi propune sa organizeze zboruri care sa faca legatura dintre provincia Hunan si Bucuresti, dar si intre Shanghai si Bucuresti.

"Aceasta companie ne-a cerut insa facilitati fiscale pentru a opera pe Aeroportul Otopeni, insa noi nu le putem oferi astfel de inlesniri deoarece asta ar insemna sa incalcam legile concurentei", a precizat Dan Andrei. Oficialul a spus ca piata chineza are un potential important, deoarece in urmatorii ani se estimeaza ca traficul de pasageri pe rute spre Europa vor atinge circa 100 milioane pasageri pe an.

Companiile low-cost sau cu servicii all costs included invadeaza piata autohtona

In prezent, Romania nu are curse aeriene directe spre China. Operatorul national de transport aerian, TAROM, a renuntat, din primavara anului 2003, la cursele spre Beijing, care produceau pierderi insemnate. TAROM a reusit in 2004 sa treaca din nou pe profit dupa mai multi ani de pierderi. Potrivit companiei TAROM, strategia pe termen lung incheiata cu Banca Mondiala nu prevede reluarea zborurilor de lung curier pe termen mediu.

Piata romaneasca a devenit in ultimul timp extrem de interesanta pentru companii low-cost sau cu servicii all costs included. Pe segmentul low-cost, companii precum SkyEurope si Wizz Air au venit pe piata din Romania, oferind curse de la Bucuresti la Bratislava, via Viena, din decembrie 2005, respectiv opt zboruri directe de pe aeroporturile Bucuresti Baneasa, Arad si Targu Mures, cu zboruri directe catre Barcelona, Roma, Milano, Londra, Dortmund si Budapesta, din ianuarie 2007.

In cazul companiei Wizz, aceste noi zboruri se adauga cursei Targu Mures - Budapesta, care va fi lansata in acest an, pe 14 iulie. Alaturi de acestea, companii precum AirMadrid sau Israir ofera curse charter spre Spania si Israel. Compania aeriana Israir va opera, incepand din 10 iulie, curse charter de la Tel Aviv, Israel, inspre Bucuresti, la inceput o data pe saptamana, urmand ca ulterior sa treaca la doua curse pe saptamana.

Dorinta conducerii companiei este de a permanentiza aceste curse pe durata intregului an, pentru sezonul de vara 2007 fiind avuta in vedere operarea unei curse si pe ruta Constanta. Pentru primele zboruri din acest an, locurile au fost ocupate deja, inainte de lansare. Compania aeriana AirMadrid, a inceput in aprilie zborurile pe relatia Bucuresti - Barcelona - Madrid. Deocamdata, AirMadrid are trei zboruri pe saptamana, insa isi propune sa organizeze curse saptamanale spre Spania pana la sfarsitul anului.