“Tehnologia schimba lumea, fie ca suntem pregatiti sau nu. Este clar ca si in training, online-ul incepe sa influenteze regulile jocului. Traim vremuri in care poti participa gratuit la webinarii sustinute de Daniel Goleman sau Gary Hamel. (…) Nu putem ignora aceasta realitate. Incercam sa ne adaptam metodele training astfel incat sa fim la fel de buni si in lumea aceasta din ce in ce mai digitala”, a declarat pentru WALL-STREET.RO Andrei Gosu, directorul general al companiei de training Ascendis.

Avantaje si dezavantaje

Marius Decuseara BrandenburgIntre principalele avantaje ale programelor de online de training se numara reducerea timpului de participare la cursuri, mobilitatea, accesibilitatea cu ajutorul unei platforme disponibila 24 din 24, iar poate cel mai important costurile reduse, inclusiv cele pentru deplasari.
“Principalul avantaj este cel de mobilitate. Cursurile online pot fi urmate de catre participant din propriul birou si nu mai este necesara deplasarea catre o locatie. Un alt motiv pentru care unele companii acceseaza astfel de cursuri este costul foarte scazut pe care il implica. Fie ca vorbim despre costurile cu transportul si cazarea angajatilor, fie ca vorbim de costul materialului de curs sau al facilitarii, la final, suma poate fi mult mai mica decat in cazul cursului clasic”, a explicat Marius Decuseara Brandenburg, country manager Trend Consult Romania, companie cu activitate de training si consultanta.

Pe de alta parte, programele online de training vin si cu o serie de minusuri, de la limitarea interactiunii cu trainerii si colegii la lipsa feedback-ului.

“Calitatea programului scade semnificativ. Daca din punct de vedere al mobilitatii, este un avantaj ca angajatul va face cursul din propriul birou, din punct de vedere al atentiei si implicarii, acesta este un mare dezavantaj. Participantul poate fi distras foarte usor, de un apel telefonic, un coleg care ii cere ceva urgent sau chiar si un e-mail. Acestuia ii va fi foarte greu sa se deconecteze de la activitatile zilnice pentru a se implica intr-adevar in procesul de invatare. De asemnea, lipsa conexiunii umane si a imposibilitatii de feedback - daca participantul contesta ceva din curs, nu poate ridica mana si dezbate un concept sau o metoda - constituie elemente de demotivare, pe care cu greu le poti controla intr-un mediu virtual”, a precizat Brandenburg.

“Dezavantajele sunt, evident, legate de interactiune, de invatarea nu doar de la trainer, ci si de la toti ceilalti cursanti, de relatiile umane siPetre Nicolae profesionale care se creeaza la un program de training clasic. In cursurile noastre cursantii aplica, de la un modul la altul, tot ceea ce invata, in grupuri de lucru, sub atenta supervizare a unui consultant in business, metoda ce nu poate fi aplicata in trainingul online”, a precizat Petre Nicolae, managing partner in cadrul companiei de training si consultanta CBC Romania.

Online-ul, atac la trainingul clasic?

In ciuda numarului mare de avantaje, specialistii in resurse umane considera ca programele online de training pot veni in completarea celor traditionale, insa nu le vor inlocui.

e-learning

Andrei Gosu, Ascendis, considera ca prin combinarea celor doua forme de training piata totala va creste.

Peste tot in lume, tehnologia a influentat educatia completand fericit interactiunea din sala, nicidecum nu a inlocuit-o. Credem intr-o diversificare continua, care va duce la cresterea pietei. Nu credem intr-o migrare totala

“Credem ca e bine ca intr-un program de dezvoltare sa existe si componente online, pe care participantii sa le poata accesa cu usurinta de la biroul sau de acasa. Totusi, consideram ca solutiile de pregatire exclusiv online nu sunt o directie pe care piata sa o abordeze intr-un viitor apropiat”, este de parere si seful Trend Consult.

Citeste si:

Mai mult, exemplele de peste ocean, ne arata ca in ciuda traditiei pe care deja o are trainingul online nu a reusit sa “muste” foarte mult din piata traditionala.

“Sa nu uitam ca trainingul online nu s-a inventat ieri si totusi dupa aproape 25 de ani are o pondere de sub 20% in totalul pietei de training din USA. La noi, unde gradul de penetrare a internetului este foarte departe de orice medie europeana, exista un decalaj semnificativ. In plus, exista limitari din cauza restrictiilor de securitate pe care marile companii le au. Sunt multe elemente pe care o analiza superficiala nu le ia in calcul si subiectul este tratat cu superficialitate. Nici tehnologia asta, oricat de desteapta, nu face minuni”, considera Dan Berteanu, partener AchieveGlobal.

Petre Nicolae, CBC, nu vede fireasca o migrare spre trainingul online, mai ales in domeniul trainingului pentru top management.

Managerii de top care isi doresc cu adevarat sa se dezvolte vor aloca intotdeauna timp pentru a fi prezenti in sala, pentru a interactiona si a aplica sub supravegherea unui consultant ceea ce invata

2014 in piata de training

In acest an companiile se asteapta la o crestere usoara a pietei de training, cu accent pe programe dedicate rezultarii unor provocari.

"In acest an, piata de training isi va continua evolutia spre programe complexe care includ o parte de aprofundare a cerintelor fie prin audit sau printr-un centru de dezvoltare a competentelor, sesiuni de coaching (individual sau de echipa) si implementare sau imbunatatire de procese de business. Trainingul punctual a ramas una dintre solutii, insa companiile cauta tot mai mult un partener care sa inteleaga business-ul in ansamblu si sa vina cu tot procesul de rezolvare a unei provocari, nu doar cu dezvoltarea abilitatilor oamenilor. Este o evolutie catre servicii de consultanta pentru performanta in business", a explicat Brandenburg.

Dan Bertean, AchieveGlobal, considera ca va continua diversificarea metodelor si vehiculelor prin care oamenii vor primi cunostinte si abilitati noi, un accent important punandu-se pe invatarea informala.

Sursa foto: Tineri la calculator, Shutterstock