Compania, care de curand a inceput exporturile si pe piata franceza, sustine ca o investitie intr-o fabrica de usi pentru garaj intr-o tara din Vestul Europei ar fi mai rentabila decat costurile la care se ridica transportul de produse in aceste regiuni.
“Ne-am gandit la posibilitatea de a deschide o fabrica si in Vestul Europei si de a ne extinde operatiunile si in acea regiune. Pentru noi, Belgia, Franta, dar si Italia sunt trei din cele mai mature piete pe care activam. (...) In acest moment costurile cu transportul sunt destul de ridicate, exista posbibilitatea ca un transport sa reprezinte chiar si 30% din valoarea comenzii. (...) Suntem cu ochii pe pietele din Franta si Germania, cea din urma reprezentand o solutie mai viabila de a demara un astfel de proiect”, a declarat pentru wall-street.roCiprian Oprea (foto), directorul general MCA Grup.

O fabrica cu 75% mai putini angajati decat in Romania, dar mult mai performanta

Desi nu a oferit o estimare de timp pentru derularea investitiei, seful MCA Grup sustine ca viitoarea fabrica ar urma sa fie una “greenfield”, complet automatizata, fiind diferita de cea de langa Bucuresti, din localitatea Jilava.
“Investitia necesara pentru un astfel de proiect s-ar ridica la cel putin 3 milioane de euro, in conditiile in care fabrica va fi una complet automatizata, iar aparatura va fi de ultima generatie. Va fi o fabrica destinata exclusiv productiei de usi pentru garaj, in care vor lucra circa 10-12 angajati, de peste trei ori mai putini decat in fabrica de langa Bucuresti, unde lucreaza in prezent circa 40 de oameni”, a mai precizat Oprea.
In ceea ce priveste volumele de productie, seful MCA a tinut sa precizeze ca viitoarea fabrica va avea o capacitate de 25.000 de unitati pe an, in conditiile in care intreaga piata de usi pentru garaj din Romania se ridica la 15.000 de unitati.

Avantajele si dezavantajele unei investitii in Vest

Principalele avantaje, subliniaza seful MCA, ar tine de o scadere a costurilor cu transportul usilor de garaj din regiune, dar mai ales pozitionarea companiei MCA ca un brand regional, ceea ce ofera companiei o prezenta mai puternica in Vest.
“Cand aud strainii de producatori romani au o anumita retinere, un cadru de neincredere. Asa se intampla cu majoritatea producatorilor din Estul Europei. O fabrica in Germania sau Franta ne-ar ajuta sa ne dezvoltam spre pietele de acolo mai usor si sa fim perceputi ca si producatori seriosi”, a mai spus Ciprian Oprea.
In ceea ce priveste dezavantajele, Oprea a spus ca principalul ar tine de costul extrem de ridicat al personalului din regiune, in Germania salariul minim fiind de 800 de euro.
“Cel mai mare dezavantaj al construirii unei fabrici in Germania este reprezentat de costul personalului, care este de cel putin sase ori mai scump decat cel din Romania. Dupa ce calculam si punem in balanta costul necesar cu transportul si cel cu personalul, o investitie intr-o fabrica in acea regiune face ca business-ul sa fie totusi mai rentabil prin demararea unui astfel de proiect”, a completat antreprenorul roman.

Planuri pentru urmatorii cinci ani: 70% din productie, la export

Piata de usi pentru garaj din Romania este descrisa de catre seful MCA ca fiind una imatura, care are inca multe de invatat de la modelele vest europene, iar criza nu a facut altceva decat sa adanceasca si mai mult acest proces de perfectionare.
Potrivit datelor MCA, piata locala a usilor de garaj a cunoscut la nivelul anului trecut o contractie de 5%.
“Este greu sa cresti in Romania si tocmai de aceea vrem sa ne orientam si mai mult catre exporturi. Ne-am propus ca in cel mult cinci ani, exporturile sa genereze aproximativ 70% din venituri, in conditiile in care, in prezent, circa 25% din vanzarile MCA Grup au fost asigurate de export.
Intrebat de wall-street.ro cum va evolua piata in acest an, Ciprian Oprea a subliniat ca exista semnale de revenire in piata, insa apreciaza ca revenirea nu va fi una spectaculoasa. Pentru anul in curs, compania estimeaza o usoara revigorare a pietei pe zona usilor de garaj, tinand cont si de faptul ca numarul autorizatiilor de construire pentru cladiri rezidentiale s-a mentinut in 2013 la acelasi nivel cu 2012, neinregistrand scaderi.
“Ne putem astepta ca piata sa creasca cu 5%, practic sa revina undeva la nivelul anului 2012, la circa 15.000 de unitati pe an.
In zona rulourilor, MCA se asteapta la o crestere de aproximativ 10%, sustinuta de potentialul mare al pietei, intrucat in Romania doar 2% dintre ferestrele noi se comanda cu rulouri.
MCA, companie prezenta pe piata de 16 ani are la Jilava, langa Bucuresti, cea mai mare fabrica de profil din Europa de Sud-Est. De asemenea, MCA exporta in Belgia, Franta, Austria, Germania, Serbia, Bulgaria, Moldova si Italia.
Afacerile MCA s-au ridicat anul trecut la circa 8 milioane de euro, in scadere fata de anul 2012.
Principalii competitori ai MCA pe piata de profil sunt, printre altii, Hormann Romania, Rom Automatizare, Dorma, Aluterm Group, Geze, G-U Ferrom Com, BIT WinDoors, Somfy Romania, Kaba Group si Assa Abloy.