Consiliul Concurentei recomanda modificarea contractelor incheiate de producatorii de bere cu sectorul HoReCa (Hoteluri, Restaurante, Catering), astfel incat sa fie eliminate clauzele care limiteaza concurenta, precum serviciile exclusive de promovare sau instalarea echipamentelor pentru berea draft, scrie Mediafax.

"In urma anchetei sectoriale derulate pe piata berii, Consiliul Concurentei a constatat ca unitatile HoReCa incheie fie contracte privind prestarea anumitor servicii de promovare in beneficiul produselor unor producatori, fie contracte prin care producatorii dau spre folosinta gratuita echipamente pentru comercializarea berii draft, continand clauze restrictive. Contractele de promovare presupun exclusivitate la expunere si in unele cazuri achizitionarea unui volum minim de bere si/sau limitarea sursei de aprovizionare la distribuitorii desemnati", se arata intr-un comunicat al Consiliului.

Referitor la contractele privind instalarea echipamentelor pentru berea draft, durata nelimitata a acestora, combinata cu absenta reglementarii in contracte a posibilitatii de denuntare de catre partenerii HoReCa, elimina posibilitatea acestor unitati de a schimba furnizorul si de a aduce in oferta si marcile altor producatori, reducand, in acest fel, presiunea concurentiala asupra producatorului, proprietar al echipamentului.

In vederea cresterii concurentei pe segmentul HoReCa, Consiliul Concurentei recomanda, printre altele, introducerea in contracte a optiunii ca unitatile HoReCa sa poata denunta unilateral acordurile privind echipamentele draft, fara penalitati, limitarea duratei contractelor privind plasarea echipamentelor draft la maxim 5 ani, prelungirea fiind posibila prin renegociere si nu tacit, si posibilitatea operatorilor HoReCa de a achizitiona (cu acordul producatorilor) echipamentul draft, dupa perioada initiala de 5 ani, la o valoare reziduala.

De asemenea, autoritatea de concurenta propune limitarea la 5 ani a duratei clauzelor privind acordarea sub forma de imprumut a unor bunuri (precum vitrine frigorifice, copertine, corturi, incalzitoare terasa, baruri mobile, umbrele, garduri imprejmuire, meniuri, mobilier etc) in conditii de exclusivitate, prelungirea fiind posibila prin renegociere si nu tacit, si eliminarea din contracte a clauzei referitoare la achizitionarea volumelor agreate de la distribuitorul indicat de producator.

In ceea ce priveste distributia angro de bere, studiul Consiliului Concurentei a aratat ca cea mai mare parte a acesteia se realizeaza prin contracte exclusive, cu recomandarea pretului de revanzare sau a pretului maxim de revanzare. Contractele de distributie exclusiva sunt exceptate de la aplicarea legii concurentei in masura in care cota de piata a furnizorului si a cumparatorului (luate individual) nu depasesc 30%.

"Data fiind structura tip oligopol a pietei si consolidarea in ultimii ani a pozitiei primilor doi concurenti, cu cote de peste 30%, se recomanda ca acestia sa isi faca o autoevaluare a sistemului de distributie exclusiva pe care il practica, pentru a stabili daca acordurile incheiate conduc la o reala crestere a eficientei care contracareaza reducerea concurentei intramarca", se arata in comunicat.

Studiul Consiliului Concurentei a aratat ca piata berii este concentrata, de tip oligopol, patru mari producatori detinand impreuna aproximativ 85-90% din piata romaneasca.

Pe langa cei patru producatori reprezentand companii internationale (SAB Miller - Ursus, Heineken, Molson Coors - Bergenbier si URBB - Grupul Carslberg), mai sunt prezenti doi producatori autohtoni care au dezvoltat capacitati de productie mari (Romaqua si European Food) si 4 producatori independenti, cu o prezenta regionala si o cota de piata cumulata mai mica de 5% (Bermas Suceava, Martens Galati, Imex Satu Mare, Albrau Onesti).

Studiul realizat de Consiliul Concurentei este supus dezbaterii publice timp de 30 de zile si poate fi consultat pe site-ul institutiei.

Sursa foto: Bere, Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri