"In urma anchetei sectoriale derulate pe piata berii, Consiliul Concurentei a constatat ca unitatile HoReCa incheie fie contracte privind prestarea anumitor servicii de promovare in beneficiul produselor unor producatori, fie contracte prin care producatorii dau spre folosinta gratuita echipamente pentru comercializarea berii draft, continand clauze restrictive. Contractele de promovare presupun exclusivitate la expunere si in unele cazuri achizitionarea unui volum minim de bere si/sau limitarea sursei de aprovizionare la distribuitorii desemnati", se arata intr-un comunicat al Consiliului.

Referitor la contractele privind instalarea echipamentelor pentru berea draft, durata nelimitata a acestora, combinata cu absenta reglementarii in contracte a posibilitatii de denuntare de catre partenerii HoReCa, elimina posibilitatea acestor unitati de a schimba furnizorul si de a aduce in oferta si marcile altor producatori, reducand, in acest fel, presiunea concurentiala asupra producatorului, proprietar al echipamentului.

In vederea cresterii concurentei pe segmentul HoReCa, Consiliul Concurentei recomanda, printre altele, introducerea in contracte a optiunii ca unitatile HoReCa sa poata denunta unilateral acordurile privind echipamentele draft, fara penalitati, limitarea duratei contractelor privind plasarea echipamentelor draft la maxim 5 ani, prelungirea fiind posibila prin renegociere si nu tacit, si posibilitatea operatorilor HoReCa de a achizitiona (cu acordul producatorilor) echipamentul draft, dupa perioada initiala de 5 ani, la o valoare reziduala.

De asemenea, autoritatea de concurenta propune limitarea la 5 ani a duratei clauzelor privind acordarea sub forma de imprumut a unor bunuri (precum vitrine frigorifice, copertine, corturi, incalzitoare terasa, baruri mobile, umbrele, garduri imprejmuire, meniuri, mobilier etc) in conditii de exclusivitate, prelungirea fiind posibila prin renegociere si nu tacit, si eliminarea din contracte a clauzei referitoare la achizitionarea volumelor agreate de la distribuitorul indicat de producator.

In ceea ce priveste distributia angro de bere, studiul Consiliului Concurentei a aratat ca cea mai mare parte a acesteia se realizeaza prin contracte exclusive, cu recomandarea pretului de revanzare sau a pretului maxim de revanzare. Contractele de distributie exclusiva sunt exceptate de la aplicarea legii concurentei in masura in care cota de piata a furnizorului si a cumparatorului (luate individual) nu depasesc 30%.

Citeste si:

"Data fiind structura tip oligopol a pietei si consolidarea in ultimii ani a pozitiei primilor doi concurenti, cu cote de peste 30%, se recomanda ca acestia sa isi faca o autoevaluare a sistemului de distributie exclusiva pe care il practica, pentru a stabili daca acordurile incheiate conduc la o reala crestere a eficientei care contracareaza reducerea concurentei intramarca", se arata in comunicat.

Studiul Consiliului Concurentei a aratat ca piata berii este concentrata, de tip oligopol, patru mari producatori detinand impreuna aproximativ 85-90% din piata romaneasca.

Piata berii, in declin: romanii au baut cu 10% mai putina bere anul trecut

Piata berii, in declin: romanii au baut cu 10% mai putina bere anul...

Pe langa cei patru producatori reprezentand companii internationale (SAB Miller - Ursus, Heineken, Molson Coors - Bergenbier si URBB - Grupul Carslberg), mai sunt prezenti doi producatori autohtoni care au dezvoltat capacitati de productie mari (Romaqua si European Food) si 4 producatori independenti, cu o prezenta regionala si o cota de piata cumulata mai mica de 5% (Bermas Suceava, Martens Galati, Imex Satu Mare, Albrau Onesti).

Studiul realizat de Consiliul Concurentei este supus dezbaterii publice timp de 30 de zile si poate fi consultat pe site-ul institutiei.

Sursa foto: Bere, Shutterstock.com