Ultimul an, insa, a consemnat pentru piata o stagnare, evolutie care, pe un trend favorabil ar putea readuce apetitul de altadata, dar acest lucru depinde de mai multi factori.

Ceea ce se intampla pe piata constructiilor se reflecta in orice activitate conexa care are de-a face cu domeniul , iar un astfel de demers, care nu a fost abandonat, in ciuda pesimismului general, a fost organizarea targurilor dedicate constructiilor, cel mai important fiind Construct Expo, eveniment care a avut loc la finele saptamanii trecute in Bucuresti, la Romexpo.

Impresia generala a fost una buna, mai ales perioada prin care piata trece si ambitia actorilor din piata de a sustine in continuare un astfel de eveniment “ca o cale de comunicare mai buna intre producatori/distribuitori/meseriasi/clienti finali”. In prezent evenimentul Construct Expo a devenit mai mult “o rampa de lansare” pentru companiile mici de profil, care doresc sa se faca auzite, in timp ce companiile importante din domeniu au renuntat la a mai fi prezentela astfel de targuri, cel putin nu in Romania. De ce? Acest lucru am incercat sa il aflam discutand cu cei prezenti la eveniment.

Expozantii, dezamagiti de numarul tot mai mic de participanti

Companiile prezente la eveniment s-au declarat la unison dezamagite de numarul tot mai mic de participanti, de o lipsa de strategie si de promovare foarte scazuta a targului.

“Construct Expo este din ce in ce mai slab. Noi am participat pentru prima data la targul de profil in anul 2004, iar intre 2006 si 2008 am facut o pauza, pentru ca de atunci sa participam an de an. Cea mai mare greseala a fost impartirea targului pe mai multe segmente de interes, ceea ce a divizat complet interesul acordat targului”, a declarat pentru wall-street.roCiprian Oprea (foto stanga), directorul general al MCA Grup, unul dintre cei mai importanti producatori de usi pentru garaj din Romania si din regiunea balcanilor.

Ciprian Oprea a subliniat ca orice targ de profil are nevoie de o reclama care sa incurajeze vizitatorii sa ii treaca pragul. “De 8 ani de zile acest eveniment nu este promovat asa cum trebuie. In cazul nostru , la nivelul anului trecut, 150 de persoane care ne-au trecut pragul standului au fost interesate mai departe de produsele noastre, in timp ce la un alt eveniment desfasurat in strainatate numarul acestora a fost de peste doua ori mai mare”, a precizat reprezentantul MCA.

Oprea a mai aratat ca asa cum este si in cazul marilor evenimente care se desfasoara in strainatate, Construct Expo ar trebui sa aiba loc in Romania o data la doi ani.

“Evenimentul Construct Expo ar trebui organizat o data la doi ani. In anii trecuti la un astfel de targ erau 3-4 zile intense, cu multa lume care venea si isi arata interesul. Trebuie create totodata si conditiile optime pentru vizitatori si nu doar pentru expozanti. Cere-mi 10 euro / mp in plus pentru stand, dar asigura-te ca vizitatorii se bucura de confort printr-un transport optim intre standuri, pe o promovare bine facuta si o organizare care sa atraga expozantii”, a completat Oprea.

Intrebat de wall-street.ro cat a trebuit sa plateasca pentru a inchiria spatiul de 100 mp de la Romexpo, Ciprian Oprea a spus ca “suma se apropie de 10.000 de euro, in conditiile in care, in strainatate, unde numarul vizitatorilor este mult mai ridicat platim in jur de 20.000 de euro. «Efectele prezentei la un targ international sunt de 10 ori mai mari decat aici, in Romania»”.

El a mai aratat ca in 2012, cand MCA Grup a fost prezent la un targ de profil din Paris, compania a decis sa isi asigure in regie proprie costurile pentru prezenta acolo, ceea ce a necesitat o investitie totala de 70.000 de euro.

La Construct Expo i-am gasit si pe reprezentantii Final Distribution, unul dintre cei mai importanti distribuitori si producatori de tigla de pe plan local. “Este o diferenta uriasa intre targurile din Romania si ceea ce se intampla in alte tari. Sunt, intr-adevar, piete in care apetitul pentru expozitii a scazut, cum este cazul celor din Budapesta (Ungaria), insa pe pietele emergente (Rusia, Kazahstan) expozitiile de profil s-au bucurat de un real succes”, a declarat Ovidiu Pascutiu (foto stanga), fost director general al Saint Gobain Glass si actualmente general manager al acoperisurilor Gerard pentru Europa, companie care furnizeaza produsele catre Final Distribution.

El a subliniat ca astfel de targuri iti ofera o foarte buna vizibilitate. “Fara ele nu ai cum sa stabilesti relatii cu eventuali parteneri. Este practic primul pas in a schimba un brand de tara pana la urma, un brand care trebuie construit. Prezenta la export si participarea la targuri de profil cresc vizibilitatea nu doar a companiei in sine ci si a Romaniei, ca tara producatoare”, a completat Ovidiu Pascutiu.

Referindu-se la targul Construct Expo desfasurat zilele trecute in Bucuresti, Dan Mircescu (foto stanga), directorul general al Final Distribution, companie care comercializeaza pe piata acoperisuri sub brandul Gerard, a subliniat ca intr-adevar se observa o scadere a interesului expozantilor si al vizitatorilor pentru targ.

“Am constatat ca la editia din acest an a targului sunt si mai putini expozanti ca in anii precedenti. Lipsesc numele mari din industrie, companii care au decis ca este mai bine sa nu isi mai concentreze atentia in aceasta zona. Este pacat”, a precizat Dan Mircescu intr-un dialog cu jurnalistul wall-street.ro.

De ce au renuntat companiile mari la Construct Expo?

Xella Romania, filiala locala a producatorului german de solutii de zidarie tip BCA (beton celular autoclavizat)Ytong, este unul dintre importantii jucatori care au fost prezenti la targul Construct Expo in anii precedenti, companie care insa a decis ca din 2010 sa renunte la prezenta la astfel de evenimente.

Citeste si:

“Nu mai participam de 3 ani de zile la Construct Expo. Decizia a venit ca urmare a unei decizii de strategie interna. Prezenta la targ rra una din componentele bune in piata, permitandu-ne sa ne intalnim cu consumatorii, insa totul a tinut de o decizie strategica fata de canalele pentru comunicare. Elementul care a cantarit cel mai mult in aceasta decizie a fost totusi diminuarea numarului de profesionisti care veneau la eveniment, dar si a numarului de vizitatori care s-a aflat intr-un continuu regres”, a declarat pentru wall-street.roMarius Dragne (foto stanga), CEO al Xella/Ytong.

El a mai precizat ca in anul 2008 reprezentantii Romexpo au decis sa imparta evenimentul in doua parti deoarece era o cerere mare a producatorilor sa participe.

“Lucrurile s-au diluat, s-au segmentat si s-a pierdut polul de interes. Cand a venit recesiunea fiecare companie a cautat sa se orienteze inspre canalele cu impact mai mare si care generau mai usor atingerea de obiective. Noi am decis sa iesim intrucat am identificat alte oportunitati. A scazut numarul de participanti prezenti la eveniment, iar profilul celor care vizitau nu mai era cel al specialistilor, ci unul mai generalist. (...) Ulterior noi ne-am orientat pe comunicarea in zona de online, cu profesionistii, one-to-one. La targ prindeam o mare plaja, dar in ultima perioada nu ne-am mai regasit cu ei. (...) Atunci cand nu exista o flexibilitate, iar costurile sunt mari , nu renta”, a mai declarat Marius Dragne.

Targurile internationale vs. Construct Expo: “O diferenta ca de la cer la pamant”

Daca in Romania interesul pentru astfel de targuri a scazut destul de mult in ultimii ani, nu acelasi lucru se poate spune si despre targurile de constructii care se desfasoara in strainatate.

Batimat (Paris) si Bau (Munchen) sunt doua dintre cele mai importante targuri dedicate industriei constructiilor din Europa, evenimente la care iau parte anual zeci de mii de vizitatori si mii de expozanti.

Pentru targurile internationale de profil a crescut si apetitul companiilor romanesti, asa cum este cazul Final Distribution sau MCA Grup, dar si al altor producatori de materiale de constructii, iar diferentele intre Romania si evenimentele din Vest sunt uriase.

“La cum arata astazi piata din Romania, mi-e greu sa cred ca un eveniment ar putea fi organizat la un astfel de nivel. Nu exista comparatie intre Construct Expo si Batimat sau Bau. Este o diferenta ca de la cer la pamant. (...) Cand pornesc la a organiza un targ, nemtii si francezii se gandesc in primul rand care sunt nevoile in piata, iar la un astfel de eveniment vin toate numele mari deoarce au posibilitatea de a arata ce au dezvoltat – alaturi de oameni care inteleg (...) In Germania scolile profesionale vin si viziteaza targul”, a mai spus Marius Dragne pentru wall-street.ro.

(sursa foto: batimat.com)

Un targ de constructii in Vest este ca un targ auto mondial. La noi ramane o atmosfera prafuita, fara flexibilitate (Marius Dragne, Xella)

El a aratat ca la targurile internationale se prezinta inovatiii in domeniu, lucruri care se implementeaza abia in 2 -3 ani.
“Este ca un targ auto, pe cand la noi ramane o atmosfera prafuita, fara flexibilitate. (...) Chiar daca sunt costuri mari – conteaza partea de imagine si relevanta celor cu care discuti. Acolo interesul este real si ridicat, dar la noi nu se intampla acelasi lucru: relevanta celor care participa si serviciile oferite fac diferenta”, a completat Dragne.

Batimat este poate unul dintre cele mai mari targuri de profil din Europa. La editia precedenta, desfasurata in toamna anului 2013, targul a reunit aproape 3.000 de companii participate, peste jumatate dintre acestea fiind nume si branduri internationale, spatiu unde au fost lansate inovatii in domeniu si la care au luat parte peste 1.000 de jurnalisti.

Organizatorii recunosc: “Numarul expozantilor a scazut de patru ori in criza, dar sunt semne de revenire”

Contactati de wall-street.ro, reprezentantii Romexpo, care s-au ocupat de punerea in scena a targurilor dedicate domeniului constructiilor si segmentelor conexe, sustin ca numarul de expozanti s-a injumatatit in perioada crizei, insa tendinta este una de revenire.

“Construct Expo si Ambient Expo sunt cea mai fidela reprezentare a situatiei domeniilor constructiilor si amenajarilor din Romania, evolutia acestora fiind in perfecta concordanta cu evolutia pietei. Astfel, daca inainte de 2008 puteam vorbi chiar de un excedent de participanti, fiind nevoiti sa divizam Construct Expo pe alte trei subdomenii, anul 2009 a adus o scadere brusca atat a numarului de participanti cat si suprafetei alocate. (…) Referindu-ne la Construct Expo, in 2008 vorbeam de peste 400 de expozanti in cadrul unei editii, iar din 2011 cifrele au scazut la 348 expozanti. Cea mai mare diferenta s-a observat in anii 2012 si 2013 cand am avut 200, respectiv peste 100 de companii ce au ocupat o suprafata expozitionala de 8.700 mp in 2012 si 5.600 mp in 2013. De anul acesta am revenit pe crestere, reunind 125 de companii din Romania si din strainatate, pe o suprafata de 8.900 mp. (…) Acest eveniment a beneficiat mereu de o puternica prezenta internationala, proportia fiind de 20 – 30% din totalul expozantilor”, a declarat Mariana Suciu (foto stanga), director general Romexpo.

Construct Expo, cea mai fidela reprezentare a situatiei din piata de constructii (Mariana Suciu, director general Romexpo)

Reprezentantul Romexpo sustine ca anul 2008 a fost unul de boom pentru domeniul constructiilor, dovada stand si numarul mare de tari participante – dar si suprafata expozitionala alocata – pentru acea perioada.

“In anul 2008 Construct Expo a reunit 411 companii din Romania dar si din strainatate, ce au ocupat un spatiu de 22.000 metri patrati (interior si exterior). In acest an Construct Expo a adunat 125 de companii din Romania si din strainatate pe o suprafata expozitionala de 8.900 de metri patrati, insemand suprafete din Pavilionul Central, platformele exterioare 1, 10, 11, V5 si V6 si Parcarea B. Din punct de vedere economic anul 2008 arata total diferit fata de prezent. Dar, suntem increzatori ca in timp vom reusi sa ajungem din nou la aceleasi cifre ca acum 6 ani. Construct Expo este reprezentarea fidela a domeniului constructiilor, iar fluctuatia de prezenta a anumitor companii se poate traduce atat prin lipsa comenzilor, dificultatile economice intampinate si, de ce nu, reticenta in prezenta la evenimente. Si nu pentru ca nu ar avea “cu ce sa se laude” sau pentru ca ar lipsi publicul dar pentru ca toti inca stau in expectativa, asteptand vremuri mai bune”, a completat Mariana Suciu.

Potrivit reprezentantului Romexpo, la editia de anul trecut a targului Construct Expo - Targul International de Tehnologii, Echipamente, Utilaje si Materiale pentru Constructii, care a reunit peste 100 de companii din Romania dar si din strainatate, pe o suprafata de 4.000 de metri patrati a adus la Romexpo 17.000 de vizitatori, alaturi de Ambient Expo, Expo Flowers & Garden, Romtherm, Antique Market si Targul de Produse Traditionale – evenimente organizate in aceeasi perioada, in timp ce in anul 2008 numarul de vizitatori se ridica la peste 40.000 de persoane.

Mariana Suciu a subliniat ca in 2014 se observa clar o revenire a sectorului utilajelor. „Dupa doi ani de absenta au simtit nevoia promovarii si prezentarii catre public a noilor realizari in domeniu. Ne dorim sa aratam ca acest domeniu a depasit dificultatile produse de criza economica instalata la nivel mondial si ca putem vorbi de evolutie de acum incolo. Prin intermediul expozantilor prezenti, ne-am propus sa prezentam publicului tehnologii si materiale de ultima ora, care sa faciliteze procesul de constructie dar si noi idei care se pot transforma in proiecte durabile. Este in continuare la fel de greu sa organizam un astfel de eveniment, luand in considerare situatia economica generala si inca scepticismul reprezentantilor companiilor, dar avem speranta ca lucrurile se vor indrepta. Pana la urma, nimic este usor in domeniul constructiilor, nici macar evenimentele reprezentative ale domeniului”, a conchis oficialul Romexpo.