Ski jet, excursii cu balonul, campionate de fotbal, cursuri de salsa gratuite, cadouri pentru zile de nastere - acestea sunt numai cateva dintre modalitatile prin care companiile straine prezente in Romania inteleg sa isi motiveze angajatii. Toate aceste activitati, de motivare si fidelizare, inghit anual aproximativ 3-4% din cifra de afaceri a unei companii, dar reprezentantii acestora spun ca merita.

Sigur, aceste activitati mai putin obisnuite vin doar sa completeze pachetele salariale oferite de companiile straine in momentul angajarii. Cele mai multe dintre oferte cuprind, pe langa salariu si alte stimulente financiare, si finantari pentru cursuri de pregatire in domeniul respectiv. De exemplu, la A&D Pharma, grupul care reuneste farmaciile Sensiblu si depozitele de medicamente Mediplus, angajatii au beneficiat in 2004 de cursuri de pregatire in valoare de 300.000 de euro, pentru 2005 fiind alocat un buget de aproximativ 500.000 de euro. Pe langa cursuri de pregatire gratuite in domeniul vanzarilor, negocierii, marketingului, compania a oferit angajatelor ore de salsa gratuite sau fitness si aerobic si a organizat un campionat de fotbal pentru partea masculina a personalului.

"De programe au beneficiat 4 din cele 6 niveluri ierarhice, adica managerii de varf, managerii de departament si nivelurile de executie 3 si 4, din toate cele 40 de orase unde compania are farmacii sau depozite. Pentru 2005, programele vor viza toate nivelurile ierarhice", spune Dragos Dinu, presedintele grupului.

Training gratuit si bonusuri pentru rezultate exceptionale

Citeste si:

A devenit de altfel o practica obisnuita pentru companiile straine ca angajatii sa fie stimulati prin ceva mai mult decat clasicele petreceri de Craciun si Paste. Mare parte dintre angajatorii straini ofera training gratuit angajatilor, bonusuri pentru atingerea sau depasirea obiectivelor si organizeaza excursii, jocuri de grup in locatii diferite de locul de munca pentru dezvoltarea spiritului de echipa. "Anul trecut am participat la 3 sesiuni de "team-building", alaturi de alt departament, care s-au desfasurat pe Valea Jiului, in cadrul carora am format echipe si am mers cu barci pneumatice. Alta data am mers cu ski jet-ul pe un lac sau am zburat cu balonul", marturiseste Mugurel Radulescu, reprezentant Coca-Cola HBC Romania.

Si angajatii companiei de curierat TNT Romania merg in fiecare an cate 3 zile la munte in perioada noiembrie - decembrie, ocazie cu care se prezinta raportul managementului, dar se organizeaza si petreceri, concerte, concursuri. In ce priveste organizarea de cursuri de pregatire, la multinationale, aceasta este o practica obisnuita. Coca-Cola HBC Romania, de exemplu, are propriul departament de training care, impreuna cu unii specialisti externi, ofera consultanta tehnica si manageriala angajatilor. "In 2004, am avut 6.000 de participari la sesiunile de pregatire in conditiile in care avem circa 2.800 de angajati", spune reprezentantul Coca Cola. Ca in cadrul companiei se pune accentul pe o buna pregatire a personalului, o dovedeste si faptul ca intreaga echipa de conducere este formata din angajati romani, formati in "sistem". Mai mult, se "exporta" manageri si in alte divizii ale grupului.

Si angajatii TNT Romania pot participa la cursuri de instruire platite de companie. "In 2004, s-a inregistrat o medie de 7 zile de pregatire pentru fiecare angajat", spune Ana Glavce, director de resurse umane la TNT Romania. Instruirea este atat initiala, de acomodare a noilor angajati, cat si pentru angajatii mai vechi, in scopul imbunatatirii performantelor. Pentru performante deosebite, majoritatea companiilor straine acorda bonusuri. De exemplu, Heidelberg Carpatcement ofera astfel de stimulente care se ridica in cursul unui an, in medie, la 20 - 30% din salariul anual al unui angajat. "Fiecare angajat are, pe langa salariul fix, o parte variabila a salariului legata de performanta personala si de performanta economica a companiei", ne-a declarat Bogdan Arnautu, directorul de comunicare al companiei. Unele companii au dezvoltat sisteme mai complexe pentru calcularea bonusurilor. De exemplu, TNT Romania a implementat un sistem cu puncte, prin care angajatii primesc bonusuri trimestriale in functie de performantele firmei si performanta individuala , la care se adauga bonusuri pentru performanta exceptionala. "In calcularea acestor prime se tine cont in primul rand de capacitatea de a munci in echipa. Nu vom acorda niciodata bonus unui angajat care a avut rezultate foarte bune, dar nu stie sa colaboreze cu restul echipei", spune Ana Glavce, care adauga ca TNT Romania aloca anual circa 3 la suta din cifra de afaceri pentru motivarea angajatilor.