Daca Guvernul ar reduce taxa pe valoare adaugata (TVA) chiar si cu cateva procente, in loc de 24% cat este in prezent, piata ar inregistra o explozie, sustin reprezentantii Lasselsberger, unul dintre cei mai mari producatori de placi ceramice de pe plan local.

“Daca Guvernul ar reduce TVA chiar si cu cateva procente piata constructiilor ar putea inregistra o explozie. Ar creste consumul de materiale de constructii si astfel s-ar resimti o revenire in intreaga industrie de profil. (…) Ar fi un curaj nebun din partea autoritatilor, insa Guvernul isi pune problema de «cati bani pierde la buget». O astfel de masura ar impulsiona consumul, ar fi practic o chestiune psihologica al carei rezultat va duce la cresteri spectaculoase”, este de parere Sergiu Apolzan (foto), director de marketing si vanzari in cadrul Lasselsberger SA, producatorul placilor ceramice Cesarom.

In opinia acestuia Guvernul ar putea testa aceasta strategie chiar si pentru o perioada de sase luni si astfel sa vada ca rezultatele vor fi imediate.

“Un exercitiu de sase luni cu TVA la materialele de constructii de 15% sau mai putin ar creste consumul si, implicit, ar readuce apetitul pentru lucrari in domeniu. Toate sectoarele pietei vor avea de castigat. Este nevoie totusi de un plan care sa creeze aceasta facilitate fiscala si pe termen lung. Trebuie dat mesajul in piata, este nevoie de o directie in acest sens”, a completat Sergiu Apolzan.

Pretul materialelor de constructii pentru o locuinta noua s-ar reduce cu 20%

In opinia reprezentantilor Lasselsberger, costul materialelor de constructii pentru o locuinta noua s-ar putea reduce si cu 20%, in conditiile unei scaderi a TVA.

“Este clar ca orice reducere ar crea o incurajare a consumatorului si ar atrage dupa sine si investitii in sector si ar debloca proiectele aflate in stand-by. O reducere a TVA ar scadea pretul materialelor de constructii pentru o locuinta noua si cu 20%”, apreciaza managerul Lasselsberger.

Apolzan a dat exemplul Poloniei, care in anii de criza a aplicat o reducere considerabila a taxei pe valoare adaugata in cazul materialelor de constructii, iar rezultatul s-a dovedit eficient.

Potrivit estimarilor din industrie, piata materialelor de constructii se ridica la aproximativ 3,2 miliarde de euro, in conditiile in care piata totala a constructiilor a avut anul trecut o valoare de 9,3 miliarde de euro, cu 40% mai mica decat in anul 2008.

O piata dominata de renovari: “Mare pacat ca nu sunt deblocate proiectele noi”

Piata placilor ceramice, estimata de catre producatori la o valoare de 110 – 120 de milioane de euro si un volum de 23 de milioane de metri patrati, este dominata in prezent de renovari, fiind segmentul pe care consumatorii s-au axat cel mai mult in ultimii ani.

In lipsa unor masuri de stimulare venite atat din partea autoritatilor, cat si din partea insitutiilor creditoare (banci, servicii bancare), consumatorii au ales sa se axeze pe renovare, in detrimentul unor constructii noi. Acest lucru nu este rau deloc, subliniaza Sergiu Apolzan.

Citeste si:

“Renovarile genereaza mai mult consum, insa faptul ca nu sunt stimulate constructiile de locuinte noi este o mare pierdere pentru piata, este un pacat. Piata pe care activam nu este una usoara, iar in momentul de fata tot mai multor jucatori de pe acest sector le este greu. Nu mizam nici in acest an pe o revenire, desi exista usoare semnale. Mizam in acest an pe o crestere de cel mult 5%”, a mai spus reprezentantul Lasselsberger.

Pierderi din cauza infrastructurii deficitare

O alta problema cu care se confrunta jucatorii din industria constructiilor este aceea a accesului la sosele si la transportul marfurilor, un aspect care creeaza probleme transportatorilor, dar mai ales nu incurajeaza investitiile noi in Romania.

“Daca am avea o retea mai buna de drumuri vor fi atrase noi investitii. Romania este o piata mai ieftina decat cea din Vest in ceea ce priveste forta de munca. In cazul placilor ceramice s-ar reduce considerabil costul transportului de produse la export. O mai buna retea de autostrazi va genera noi poli investitionali in Romania, in toate regiunile tarii”, a declarat Sergiu Apolzan.

Potrivit acestuia, pentru Lasselsberger numai 5% din productie merge la export pe piete precum Cehia, Ungaria sau Bulgaria.

Afaceri de 30 mil. € in 2013. Planuri pentru anul in curs

Afacerile Lasselsberger SA (Sanex) s-au ridicat anul trecut la 30 de milioane de euro, in crestere fata de anul precedent, principalul motor de crestere fiindsustinut de lansarea unui nou portofoliu de produse.

“In 2013 am lansat gresia portelanata, ceea ce ne-a adus un plus de crestere pe finalul anului. Pentru 2014 mizam pe o crestere a business-ului de 10%, evolutia fiind generata in special de vanzarile modelului lansat in toamna anului trecut, dar si de vanzarile de gresii pe format mare (42x42). Ne asteptam la o evolutie pe segmentul renovarilor de spitale, scoli sau birouri, dar si exporturile isi vor aduce un aport la aceasta crestere”, a aratat reprezentantul Lasselsberger.

Compania vinde prin intermediul a 150 de distribuitori si are o prezenta importanta si in marile lanturi DIY.

Conform datelor Lasselsberger, 50% reprezinta vanzarile operate prin intermediul lanturilor DIY si cealalta jumatate este reprezentata de vanzarile prin intermediul magazinelor sau depozitelor traditionale.

Lasselsberger SA (Sanex Cluj) este cel mai mare producator de placi ceramice la nivel local. Compania detine patru fabrici in Cehia, Ungaria, Romania si Rusia si are sediul central in Austria.

Principalii concurenti ai Lasselsberger in Romania sunt KAI Group (Bulgaria), Ceramica Lazar, dar si alti importatori care aduc gresie si faianta din Spania, Italia sau China.

Sursa foto: Patrick Vrabie | WALL-STREET.RO