"Grup Feroviar Roman, prin reprezentantii sai legali, ca urmare a comunicatului de presa transmis de catre Ministerul Transporturilor in data de 13 aprilie 2014, a luat la cunostinta cu surprindere faptul ca in data de 20 martie 2014, la solicitarea DIICOT, Ministerul Transporturilor s‐a adresat oficial catre Raiffeisen Austria, prin intermediul Eximbank, cu cererea de executare a scrisorii de garantie bancara emisa de catre aceasta banca in favoarea Grup Feroviar Roman", se arata intr-un comunicat al companiei.

Compania solicita ca Ministerul Transporturilor sa‐si dea acceptul de a pune la dispozitia presei continutul scrisorii de garantie bancara si al contractului de privatizare, "pentru a lamuri odata pentru totdeauna toate aceste informatii gresite" care apar in presa in legatura cu procesul de privatizare a CFR Marfa, potrivit Mediafax.

"GFR a adresat astazi o noua solicitare pentru ca Ministerului Transporturilor sa‐si dea acordul pentru a face public continutul contractului de privatizare al CFR Marfa si a scrisorii de garantie bancara, pentru corecta si completa informare a opiniei publice in legatura cu obligatiile pe care le avea de indeplinit fiecare parte si pentru a se putea vedea de catre toti cei interesati care este continutul acestor documente si in ce conditii putea fi executata scrisoarea de garantie bancara", potrivit sursei citate.

GFR aduce ca dovada ca nu este in culpa pentru nefinalizarea procedurii de privatizare faptul ca pentru eliberarea sumei de 20,2 milioane de euro care au fost depusi intr‐un cont escrow la dispozitia Ministerului Transporturilor s‐a semnat un document prin care se confirma in mod oficial ca GFR nu are nicio culpa, iar acest document nu face decat sa constate situatia de fapt si de drept existenta.

"In aceeasi logica, scrisoarea de garantie bancara trebuia restituita, intrucat GFR nu era culpabil de nefinalizarea privatizarii, neexistand temeiuri de drept sau motive de fapt pentru sanctionarea financiara a societatii. In niciun moment al privatizarii in legatura cu garantiile solicitate de catre vanzator, adica Ministerul Transporturilor, prin Comisia de Privatizare, nu a fost vorba de bani lichizi, care puteau sa fie returnati unei persoane fizice sau juridice la simpla solicitare, ci s‐au utilizat instrumente de garantare prevazute de Codul civil Roman si care functioneaza in raport de prevederile legale care le reglementeaza. Executarea sumei de 10.000.000 euro din aceasta scrisoare de garantie bancara se putea face doar in limita prevederilor legale si cu respectarea stricta a conditiilor de forma si de fond in care a fost emisa", se arata in comunicat.

Ministerul Transporturilor a anuntat marti ca a vrut sa execute scrisoarea de garantie de 10 milioane euro emisa catre GFR de Raiffeisen pentru participarea la privatizarea CFR Marfa, iar ulterior refuzului bancii a decis sa sesize DIICOT pentru a stabili daca institutia este in culpa sau decizia bancii este nelegala. Precizarile Ministerului Transporturilor au venit in urma unor materiale aparute in presa privind restituirea garantiei, de 10 milioane de euro, catre Gruia Stoica, operatiune pe care institutia o neaga.

Ministerul a informat ca la 28 ianuarie DIICOT a cerut institutiei, conduse la vremea respectiva de Ramona Manescu, sa comunice daca sumele de bani reprezentand garantia participarii la licitatia pentru privatizarea CFR Marfa au fost restituite proprietarului GFR, Gruia Stoica, in ce cont si la ce data, solicitand totodata depunerea garantiei intr-un cont al Trezoreriei la dispozitia DIICOT, in cazul in care suma reprezentand garantia exista inca in conturile Ministerului Transporturilor.

"Din motive care ne sunt straine, in timpul mandatului ministrului Ramona Manescu nu s-au intreprins masuri concrete de solutionare a cererii DIICOT. In momentul preluarii mandatului de ministru al Transporturilor de catre Dan Sova, la data de 5 martie 2014, una din primele actiuni intreprinse a fost aceea de a se raspunde cererii DIICOT. In acest sens, a fost imputernicit secretarul de stat Buica Nicusor Marian pentru a lua toate masurile necesare in ceea ce priveste solicitarea DIICOT, fiind mandatat sa analizeze si sa solutioneze cererea DIICOT", potrivit sursei citate.

In conditiile in care pana la data de 5 martie demersurile Ministerului Transporturilor nu s-au concretizat, Sova a convocat la 12 martie o intalnire cu reprezentantii directiilor de specialitate din minister, precum si cu membrii comisiei de privatizare, sedinta in cadrul careia directiile si-au prezentat punctele de vedere referitoare la scrisoarea de garantie, "trasandu-se sarcini concrete".

Buica a demisionat la 19 martie "fara a da vreo explicatie", se spune in comunicat. Intre 19 si 20 martie, reprezentantii Ministerului Transporturilor au avut o corespondenta cu DIICOT Iasi pe tema scrisorii de garantie, iar la 20 martie ministerul a transmis prin EximBank solicitarea de executare a documentului, insotita de adresa oficiala catre Raiffeisen Austria in ceea ce priveste executarea garantiei.

Citeste si:

"Executarea scrisorii nu se putea realiza decat prin EximBank, banca la care a fost depusa scrisoarea de garantie de catre GFR. Desi EximBank a intreprins toate demersurile legale, cu respectarea integrala a tuturor conditiilor impuse, Raiffeisen Bank a refuzat executarea scrisorii de garantie. Ulterior acestui refuz, ca urmare a primirii infirmarii de la Eximbank, ministrul Dan Sova a dispus Corpului de Control al ministrului transporturilor efectuarea cercetarilor in cadrul directiilor implicate. Controlul este in desfasurare, iar in acest moment ne aflam in curs de strangere a documentelor si de formulare a unei plangeri penale in rem catre Parchetul General - DIICOT pentru a se cerceta daca exista culpa din partea Ministerului Transporturilor sau daca refuzul Raiffeisen Bank este nelegal, si pentru a se proceda la eventuala tragere la raspundere a celor vinovati", se mai arata in comunicatul Ministerului Transporturilor.

Pe de alta parte, fostul ministru al Transporturilor Ramona Manescu a declarat, marti, ca Dan Sova a asteptat pana in ultima clipa pentru a pune in miscare procedurile deja pregatite de ea in cazul scrisorii de garantie de 10 milioane de euro a GFR, pierzand astfel suma solicitata de DIICOT.

"Am vazut comunicatul Ministerului Transporturilor, e cel putin ciudat ca ministrul Sova nu stie ce a preluat atunci cand a venit la minister, in momentul respectiv procedura de punere a garantiei la dispozitia DIICOT era stabilita - pentru ca stabilisem cu DIICOT, in urma corespondentei purtate intre juridic si DIICOT s-a convenit modalitatea de punere la dispozitia DIICOT a scrisorii de garantie si exista deja avizul favorabil dat de departamentul juridic. DIICOT urma sa primeasca aceasta garantie pentru ca asupra GFR se pusese sechestru asigurator, pentru a acoperi eventualele prejudicii in legatura cu privatizarea CFR Marfa", a declarat Manescu.

Ea a precizat ca in momentul in care a parasit functia de ministru procedurile erau stabilite si ramasese doar ca Ministerul Transporturilor sa se adreseze bancii. Procurorii DIICOT Iasi au pus sechestru asigurator pe mai multe bunuri mobile, imobile si pe conturi ale lui Gruia Stoica, pentru a recupera prejudiciul suferit de stat in urma incercarii de privatizare a CFR Marfa, au declarat marti surse din DIICOT.

In a doua parte a lunii iunie, Grupul Feroviar Roman a fost declarat castigator in procesul de privatizare a CFR Marfa, oferind un pret de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din actiuni si asumandu-si investitii de 900 milioane lei plus 1,5 milioane euro investitii de mediu.

Vanzarea pachetului majoritar de actiuni la compania de stat nu a putut fi finalizata pana la termenul limita, 14 octombrie, pentru ca unele banci creditoare ale CFR Marfa nu si-au dat acordul pentru schimbarea actionariatului, iar Consiliul Concurentei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunta asupra tranzactiei.

GFR a depus o garantie de 10 milioane de euro si a depus un avans de 20 milioane de euro intr-un cont escrow, reprezentand 10% din valoarea actiunilor CFR Marfa pe care urma sa le preia. Daca privatizarea s-ar fi incheiat cu succes, GFR trebuia sa achite inca 172 milioane de euro. Gruia Stoica, proprietarul GFR, declara la 15 octombrie 2013, ca a cerut comisiei de privatizare a CFR Marfa restituirea de urgenta a garantiei de 10 milioane de euro, precum si a avansului de 20 de milioane de euro depus pentru a indeplini conditiile de preluare a companiei.

Ministrul Transporturilor arata, la 22 octombrie 2013, ca a fost deblocat contul escrow de 20 de milioane de euro al GFR, companiei urmand sa-i fie returnata si garantia de 10 milioane de euro aferenta licitatiei pentru CFR Marfa.

Gruia Stoica a fost arestat preventiv in 30 ianuarie, fiind acuzat de procurorii anticoruptie de cumparare de influenta, dupa ce i-ar fi dat avocatului Doru Bostina trei milioane de euro pentru a afla pretul cerut de CFR Marfa la licitatia pentru transportarea carbunelui, organizata de Complexul Energetic Oltenia (CEO), la care participa si GFR.

La jumatatea lunii februarie, procurorii i-au trimis in judecata pe Gruia Stoica in stare de arest preventiv si pe Doru Bostina cu interdictie de a parasi tara. Saptamana trecuta, instanta suprema a decis ca Gruia Stoica sa fie judecat in arest la domiciliu.