Romavia a fost infiintata in 1991 in coordonarea Ministerului Apararii, pentru transport aerian de calatori, marfa si posta, in trafic intern si international, precum si pentru deplasarile demnitarilor.

In timp, insa, activitatea de zboruri comerciale si speciale a companiei a fost diminuata prin suspendarea certificatului de operator aerian de catre Autoritatea Aeronautica Civila Romana, din cauza lipsei banilor pentru inchirierea de aeronave, ceea ce a amplificat reducerea veniturilor. Astfel, Romavia nu a mai avut o pozitie strategica la nivel national, prin faptul ca nu a mai detinut exclusivitatea in organizarea, pregatirea si efectuarea zborurilor speciale, informeaza Mediafax.

La restrangerea activitatii de transport aeronautic s-au adaugat, conform unui raport al Curtii de Conturi prezentat in presa anul trecut, cheltuieli nejustificate din punct de vedere economic, prin supradimensionarea departamentelor cu angajati, efect al reincadrarii unor pensionari desi veniturile nu erau suficiente nici pentru plata angajatilor, si acordarea de prime desi activitatea era redusa. Aceasta in conditiile in care, potrivit raportului, cheltuielile companiei erau acoperite doar in proportie de 12,5% din veniturile proprii, diferenta reprezentand subventii de la buget.

In decembrie 2011, datoriile Romavia se ridicau la 57,9 milioane lei (13,6 milioane euro), din care 2,8 milioane lei datorii la buget, 35,4 milioane lei datorii catre institutii de credit si 19,6 milioane lei datorii catre terti.
Conform legii, bugetul de venituri si cheltuieli al companiei este aprobat de Guvern, cu avizul ministerelor Finantelor si Muncii.

Pe acest fond si constatand acum ca platile restante ale companiei insumeaza, in decembrie anul trecut, aproape 40 milioane lei, Guvernul va declansa procedura de insolventa pentru Romavia, in trimestrul III al acestui an, releva un document oficial.

"Pentru Compania Romana de Aviatie Romavia, aflata in coordonarea Ministerului Apararii Nationale, care la 31 decembrie 2013 inregistra plati restante in suma de 37,9 milioane lei, se va declansa procedura de insolventa in trimestrul III, avand in vedere aprobarea de catre Parlament a Legii privind Codul insolventei, lege care cuprinde si reglementari privind aplicabilitatea procedurilor insolventei in cazul regiilor autonome", se arata in documentul redactat in urma cu o saptamana.

Intrarea Romavia in insolventa a fost pregatita de Guvern inca de la inceputul acestui an si asumata ca atare, in luna februarie, in proiectul scrisorii de intentie pregatita sa fie inmanata Fondului Monetar International (FMI). La acel moment, conform unei scrisorii, Guvernul s-a angajat ca trei companii sa fie trecute in insolventa "sau lichidare", pe aceasta lista fiind incluse atunci Interventii Feroviare, Romavia si Servicii Energetice Oltenia.
Angajamentul a fost asumat dupa ce Executivul aprobase noul Cod al insolventei, stabilind ca in insolventa pot intra si regiile autonome, nu doar firmele private.

Compania Romavia are statut de regie autonoma. Din cauza unor alte prevederi, Curtea Constitutionala a decis ca acest Cod este neconstitutional si a obligat Guvernul sa refaca proiectul. Documentul a fost modificat, fiind insa pastrata prevederea care permite insolventa regiilor autonome, si urmeaza sa fie promulgat de presedintele Traian Basescu.

Citeste si:

Aceasta intarziere in promulgarea noului Cod al insolventei a amanat insa si intrarea Romavia in insolventa, iar Guvernul a inlocuit-o pe lista companiilor care vor intra in insolventa, transmisa FMI. In contextul in care Curtea Constitutionala a respins, saptamana trecuta, o noua contestatie la Codul insolventei si a decis ca proiectul poate fi promulgat, Guvernul a pregatit intrarea in insolventa a Romavia pentru trimestrul III al anului.

Un studiu al Bancii Mondiale din octombrie 2011, releva ca un sfert din cele 154 companii de stat monitorizate de Guvern si FMI au acumulat pierderi care ajung si la sute de mii lei/angajat si doar 14 dintre unitatile de stat au avut profit peste media sectorului privat, societati pentru care Guvernul a amanat multi ani restructurarea si le-a sustinut puternic cu subventii.

Pe lista acestor companii cu pierderi importante a fost inclusa si Romavia, cu o pierdere calculata la 144.000 lei/angajat, fiind prezentata ca aflandu-se in stare de faliment, dar considerata deocamdata drept viabila.
Cu doar doua luni inainte de prezentarea acestui studiu, Guvernul alocase Ministerului Apararii, prin rectificare bugetara, 12 milioane lei pentru achitarea obligatiilor companiei Romavia.

Ca urmare a disputelor politice, Romania nu mai are in acest moment nicio aeronava oficiala. Vechiul avion al Romavia, Boeing-ul 707-3K1C Carpati, cunoscut drept Air Force One al Romaniei, folosit, incepand din perioada regimului Nicolae Ceausescu, de catre toti presedintii tarii, a fost vandut in 2012 pentru 2 milioane de euro. La momentul vanzarii, aeronava Carpati avea interdictie de aterizare pe aeroporturile europene din cauza nivelului de zgomot care depasea limitele admise in UE. Pentru zborurile presedintelui, era insa obtinuta o derogare.

In noiembrie 2010, Presedintia a precizat ca nu a renuntat la serviciile Romavia, dar ca, din cauza situatiei financiare dificile a companiei, aceasta a a anuntat ca nu mai poate asigura deplasarile externe ale sefului statului, astfel ca a fost incheiat un contract cu Tarom.

Pe fondul discutiilor politice dintre Guvern si Presedintie legate de costuri, presedintele Traian Basescu a declarat ca nu va mai utiliza aeronava pusa la dispozitie de Tarom pentru vizitele sale externe si ca, atunci cand va avea nevoie de un avion, va inchiria in regim charter de la o companie straina, iar premierul Victor Ponta a folosit in unele deplasari curse de linie sau aeronava militara Spartan.

In programul noului Guvern, redactat in luna martie dupa iesirea PNL de la guvernare, un obiectiv prezentat este "clarificarea situatiei Regiei Autonome Compania Romana de Aviatie Romavia". Acelasi obiectiv era prezentat si in programul Guvernului USL din decembrie 2012, fara un rezultat pana in prezent.