Cel mai dificil moment de la intrarea pe piata locala a lactatelor a germanilor de la Muller a fost in 2011, cand valoarea pierderilor inregistrate reprezenta aproximativ jumatate din cifra de afaceri a companiei, respectiv 21,3 mil. lei. Astfel, incepand cu 2012 compania a inceput un amplu proces prin care urmareste reducerea pierderilor si intrarea afacerii pe profit. In acest sens, Muller a renuntat anul trecut la distributia proprie, a inchis cele trei depozite pe care le detinea in Romania si a incheiat un parteneriat cu compania de distributie Whiteland.

Muller, client Whiteland Logistics pentru servicii logistice in tara

Muller, client Whiteland Logistics pentru servicii logistice in tara

“Ne-am focusat pe marketing si vanzari. Anul acesta am facut schimbari si in portofoliu, cu focus pe segmentul iaurturilor simple. Am analizat categoria, consumul si am venit cu ambalaje noi si produse noi, printre care iaurtul cu grasime de 5%”, a explicat Tzafrir Granat.

Anul trecut, Muller si-a redus pierderile la 11,09 mil. lei, iar cifra de afaceri s-a situat in jurul valorii de 51 mil. lei (11,5 mil. euro). Pentru acest an, directorul general al companiei vorbeste despre un avans de 20% al afacerilor pe fondul unor investitii importante in lansarea de noi produse.

“In aprilie vanzarile au crescut cu 20%. Estimam aceeasi crestere si pentru acest an. In planurile noastre 2015 trebuie sa fie anul in care intram pe profit in Romania. Nu este o misiune usoara. Cu toate acestea doua lucruri au loc: alinierea laptelui la standardele UE si eliminarea cotelor la lapte. O cantitate mare de lapte va veni si in aceasta zona a Europei si implicit si in Romania, asa ca pretul laptelui in partea de vest a Europei va mai scadea. Diferenta de pret intre laptele german si cel romanesc este destul de mare, ceea ce duce si la un pret mai mare al produselor noastre”, mai spune Granat.

Adio laptelui din piete: ce "surprize" aduce 2014 fermierilor

Adio laptelui din piete: ce "surprize" aduce 2014 fermierilor

Potrivit datelor furnizate, pretul laptelui in Romania se situa in luna martie la valoarea de 31,4 euro/100 kg, in timp ce in Germania pretul este de 40,6 euro pentru aceeasi cantitate.

In ciuda declinului de 16% in randul populatiei de vaci pentru lapte din UE in perioada 2001-2011, productia de lapte a crescut cu 2 milioane de tone in 2011, la 151 de milioane de tone. Cei mai importanti producatori au fost in perioada respectiva Germania si Franta, care alaturi de Marea Britanie, Olanda, Italia si Polonia, au sustinut 70% din productia de lapte din UE. In 2011, populatia de bovine din UE era de 86,2 milioane de capete, in timp ce vacile pentru lapte reprezentau 27% din total. In ultimii zece ani cele mai mari scaderi in numarul de bovine s-au inregistrat in Romania (32%) si Slovacia (25%).

Consumul mic de lapte simplu per capita situeaza Romania pe ultimele locuri din Europa, cu o medie de 12 litri de persoana, de aproximativ 5 ori mai putin decat tari precum Croatia sau Slovenia, conform studiului Euromonitor. In privinta consumului de iaurt, situatia este similara: romanii consuma anual doar 6 kg de iaurt per capita, in timp ce vecinii bulgari au o medie de 22 kg de iaurt pe cap de locuitor.

Cum vrea Danone sa ii convinga pe romani sa consume un iaurt pe zi

Cum vrea Danone sa ii convinga pe romani sa consume un iaurt pe zi

Citeste si:

“Se simte o migrare accentuata de la a cumpara lactate pentru placerea personala spre zona de a satisface strict o nevoie de alimentatie. Consumatorii se uita la pret si asta isi pune accentul asupra vanzarilor de iaurt cu fructe, care are de regula un pret cu pana la 40% mai mare. Exista mult potential pentru aceasta piata. Insa vorbim de o tendinta la nivelul intregii Europe. Mizam pe o baza de clienti fideli, chiar daca preturile noastre sunt cu 40% mai mari. Ideea este de a nu incetini ritmul, de a aduce produse noi. Noi o facem chiar si o data la trei luni, vrem sa propunem ceva diferit consumatorilor”, afirma Tzafrir Granat.

In Romania Muller cuprinde in portofoliu produse care nu se mai regasesc in alte tari in care grupul german opereaza printre care iaurtul acru si smantana. Printre produsele care inregistreaza cele mai mari vanzari sunt iaurturile cu fructe (Pezzi di Frutta si Crema di Frutta).

Compania germana a inceput in acest an si o colaborare cu o fabrica de lactate din Botosani pentru productia anumitor marci si nu exclude o posibila preluare a unui jucator local, la un moment dat. Muller si-a declarat in trecut interesul pentru preluarea companiei Albalact, detinuta de familia Ciurtin, tranzactie care insa nu s-a concretizat.

“In ultimii doi ani au existat multe afaceri care s-au inchis, in special cele mai mici, si exista multe afaceri de vanzare. Ne uitam la business-uri care se pliaza pe standardele Muller, ne-am uitat si in trecut. Daca la un moment dat va exista interes, nu excludem si o preluare”, adauga Granat.

In 2012 fabrica Tnuva a fost scoasa la licitatie pentru 16,4 mil.euro, nici jumatate din investitie. Tnuva Romania a intrat pe piata romaneasca in anul 2005 cu o investitie de peste 50 mil. euro intr-o unitate de productie in Popesti-Leordeni si o ferma in Adunatii Copaceni.

Tnuva e istorie. Turcii de la Sutas pariaza pe laptele romanesc

Tnuva e istorie. Turcii de la Sutas pariaza pe laptele romanesc

Potrivit estimarilor jucatorilor din industrie, piata locala a lactatelor (incluzand si piata gri) se ridica la 1,3 miliarde de euro, printre cele mai importante companii fiind Albalact, Danone si FrieslandCampina.

Muller a intrat in Romania in anul 2008 printr-un joint-venture cu grupul israelian Central Bottling Company (CBC), din care fac parte companii precum Coca-Cola Israel, United Romanian Breweries Bereprod, unul dintre cei mai importanti jucatori locali pe piata berii, Tara Israel si Prigat Israel. Compania are in prezent 70 de angajati, dintre care 50 lucreaza in departamentul de vanzari. La nivel de grup, Muller are aproximativ 5.000 de angajati si cinci fabrici in Europa.

Privire retrospectiva: Cum a construit Muller un brand de la zero intr-o Romanie in criza

Privire retrospectiva: Cum a construit Muller un brand de la zero...