In 1999, grupul francez Renault incheia demersurile pentru achizitionarea unui pachet de 51% din actiunile celui mai mare constructor auto roman. Investitia francezilor, considerata extrem de riscanta la acea vreme, a creat premisele relansarii productiei nationale de automobile si impunerea marcii Dacia pe plan mondial.

Alaturi de cele 50 milioane de euro platite statului roman de Renault pentru preluarea uzinei, incepand cu anul 2000, alte zeci de milioane au fost necesare pentru a dezvolta si retehnologiza uzina de la Mioveni unde firma franceza detine in prezent 99,3% din actiuni. Conform datelor furnizate de companie, pana la sfarsitul anului trecut grupul din Hexagon a investit aproximativ 630 de milioane de euro, iar pentru anul in curs este rezervata cea mai mare suma de pana acum: 200 milioane euro.

O data cu cresterea investitiilor si cu lansarea unor produse tot mai competitive, de la SupeRNova pana la Logan, cifra de afaceri a Dacia a avansat ametitor. Daca in 2000 aceasta era de numai 202 milioane, in 2005 a fost depasita cota de 1 miliard, mai exact, 1.199.000.000.000 euro. Tot anul trecut, francezii si romanii de la Mioveni au inregistrat si primul bilant pozitiv, rezultatul net dupa impozit fiind de 57 milioane de euro. Asta dupa ce intre 2000 si 2004 balanta a fost negativa. Pentru 2006, asteptarile celor de la Dacia sunt chiar mai mari in ceea ce priveste profitul.

Anul trecut, cifra de afaceri a Dacia a crescut de mai bine de doua ori fata de cea inregistrata in 2004. Contributia exportului la aceasta cifra a fost de 348 milioane de euro, cu 300% mai mult fata de anul precedent. Activitatea de piese de schimb a generat o cifra de afaceri de 122 milioane de euro, ceea ce echivaleaza cu 9,8% din cifra de afaceri totala inregistrata de Dacia.

Citeste si:

La aceste date pot fi adaugate cele corespunzatoare rezultatelor inregistrate de Renault Industrie Roumanie (RIR), care gestioneaza activitatea centrului de export CKD Logan, si care se ridica, in 2005, la 131 milioane de euro. Cifra de afaceri cumulata a Dacia si a RIR a atins 1,320 miliarde, din care 36% la export (476 milioane de euro). In 2005, primul an complet de comercializare a modelului Logan, Dacia a inregistrat, dupa cum spuneam, un rezultat financiar pozitiv. Marja operationala a atins 56,8 milioane de euro, ceea ce reprezinta 4,73% din cifra de afaceri.

Perspective pentru 2006

Pentru 2006, Dacia prevede productia a ceva mai mult de 200.000 de autovehicule, la care se vor adauga 100.000 de colectii CKD. Capacitatea de productie a uzinei de la Mioveni va fi majorata, conform oficialilor companiei, la 235.000 unitati pe an incepand din luna septembrie 2006. Gama Dacia, reprezentata acum numai de Logan, va fi extinsa prin introducerea unei noi versiuni de motorizare pe benzina, de 107 CP, si a versiunii de caroserie break cu 5 si 7 locuri, care va fi disponibila pe piata romaneasca incepand din luna octombrie. In ceea ce priveste activitatea comerciala, Dacia mizeaza pe un nivel de aproximativ 200.000 de autovehicule vandute in acest an, din care 112.000 in Romania si 88.000 la export. Pe aceasta baza, este prevazuta pentru 2006 o cifra de afaceri usor superioara nivelului de 1,5 miliarde de euro.

Cifra de afaceri a RIR ar urma sa atinga si ea 373 milioane, in crestere cu 184% fata de 2005. Cumulat, cifra de afaceri din activitatea de export a Dacia si a RIR se va ridica in 2006 la 903 milioane de euro. Directorul general al companiei, Francois Fourmont, a declarat recent ca Dacia va pune un accent important pe dezvoltarea retelei de furnizori din Romania. Obiectivul acestui demers il constituie cresterea ponderii achizitiilor de componente pentru Logan de pe piata interna de la 60%, in prezent, la 80% in 2008. Merita subliniat si faptul ca, inca de pe acum, prin intermediul activitatilor sale proprii, precum si prin cele derulate de reteaua sa comerciala si furnizorii sai, Dacia asigura peste 100.000 de locuri de munca in Romania.