“Nimeni nu si-ar fi imaginat ca in 2008 va avea loc un colaps. Ceea ce s-a intamplat intre 2007 si 2008 in piata constructiilor a fost ceva de-a dreptul extrem, anormal. Abia acum, dupa sase ani de la debutul crizei putem vorbi despre o normalitate. Aceasta este noua normalitate in piata”, a declarat Anders Berg (foto), CEO-ul grupului Lindab.

Potrivit acestuia, semnalele pe care compania le-a vazut atat la nivel de grup, cat si la nivel regional sunt de o revenire treptata, insa un nou boom este departe de a se realiza prea curand. “Nu ne asteptam prea curand la cresteri pe care le-am inregistrat in anii 2007-2008. Nici nu ar fi sanatos. O crestere intr-un ritm mai scazut ar fi un castig pentru intreaga piata”, a mai precizat Berg, care a subliniat ca atata timp cat nu va mai exista un colaps in piata exista in continuare loc de crestere la nivel local.

Piata constructiilor din Romania, mai scazuta decat tari mai mici din regiune

Cu o prezenta destul de importanta in regiune, Lindab sustine ca desi loc de crestere inca exista la nivel local, sunt tari cu o suprafata si populatie mai mici care totusi depasesc Romania la multe capitole. “Vedem mai mult potential de crestere pe piata din Ungaria, unde ritmul revenirii este unul mai sustinut, cel mai probabil venind si pe fondul unui suport al autoritatilor pentru industria de profil. In Ungaria concurenta este mai scazuta pe segmentul pe care noi activam, fiind doar 2-3 alti competitori. In Romania lucrurile stau diferit. Exista un regim fiscal mai strict, cu taxe mai mari, iar concurenta este mult mai puternica pe segmentul nostru de activitate”, au precizat reprezentantii Lindab.

Potrivit acestora, daca in Romania cota de piata a Lindab pe segmentul comercializarii de tigla metalica este de 8%, in Ungaria cota de piata atinge si 30%. “Climatul pietei din Ungaria este relativ similar celui din Romania, iar diferentele nu sunt notabile in ceea ce priveste business-ul, insa si suprafata si numarul de locuinte disponibile este mai scazut decat in Romania”, au mai subliniat sefii Lindab.

Intrebat de posibilitatea unor achizitii la nivel local, Anders Berg, CEO-ul grupului Lindab a precizat ca nu au momentan in plan astfel de strategii, dar daca se vor ivi oportunitati iau in calcul si aceasta posibilitate. “Daca vor fi oportunitati de achizitii le vom analiza cu atentie. Nu eu trebuie sa vin cu propunerea, ci aceasta va fi primita de la reprezentantii locali. O vom studia, iar daca reprezinta pentru noi o solutie atunci vom face demersurile necesare“, a completat Berg.Lindab Romania, filiala locala a grupului suedez cu acelasi nume, a atins anul trecut afaceri de 20 de milioane de euro, in crestere cu circa 5% fata de anul precedent.

Desi anii de criza au adus pentru intreaga piata a constructiilor un regres, reprezentantii companiei sudeze sunt optimisti si mizeaza pe o revenire a consumului, si implicit a pietei, iar pentru anul in curs estimeaza cresteri “de doua cifre”. “Ne-am bugetat o evolutie a business-ului de doua cifre, iar acest lucru se va datora lansarii de noi produse, o evolutie a exporturilor, o sporire a vanzarilor consultative, dar si pe o crestere a sistemelor de ventilatie. In strategia noastra ne bazam pe o crestere organica”, a declarat Andrei Sulyok, directorul general Lindab Romania.

Citeste si:

Potrivit datelor Lindab Romania, afacerile directe ale companiei in Romania s-au ridicat la circa 17 milioane de euro, in timp ce vanzarile reprezentate de importuri si ale celorlalte firme din grup au reprezentat alte trei milioane de euro.

Totodata exporturile in business-ul companiei suedeze la nivel local s-au ridicat la circa 5% din totalul productiei, principalele piete din regiune fiind Bulgaria si Republica Moldova. “Mizam in acest an pe exporturi, mai ales pe o noua modalitate de vanzare, ceea ce ne va aduce o crestere pe piata”, a completat Sulyok.

Potrivit datelor Neomar, citate de catre reprezentantii Lindab, piata de acoperisuri din Romania a inregistrat un usor regres in cursul anului trecut “de cateva procente”, la aproximativ 118 milioane de euro, tigla metalica inregistrand o pondere in vanzari de 62%, restul fiind acoperita de vanzarile de tigla ceramica, jgheaburi, burlane si alte solutii de acoperisuri.Pentru anii urmatori compania tinteste consolidarea fotei de vanzari, mai ales pe vanzarea consultativa, lansarea de noi produse si intensificarea exporturilor.

Lindab aniverseaza in acest an 20 de ani de prezenta in Romania, timp in care a realizat investitii de peste 95 de milioane de lei in tehnologie, instruire si pregatire, in reteaua de partneri, promovare si proiecte de implicare sociala. Compania detine in Romania o fabrica in comuna Stefanestii de Jos, judetul Ilfov si numara in prezent circa 90 de angajati. Pentru anul in curs Lindab estimeaza cresterea numarului de salariati cu inca 20 de persoane. Lindab Group are puncte de lucru in 31 de tari si numara peste 4.000 de angajati.