Conducerea Primariei Arad a semnat, vineri, cu reprezentantii Astra Vagoane Calatori, contractul de achizitie a sase tramvaie noi, model Imperio, realizat cu licenta Siemens, care ar fi cel mai economic din lume, potrivit Mediafax.

Contractul a fost semnat dupa ce Astra Vagoane Calatori a castigat, saptamana trecuta, licitatia pentru livrarea a sase tramvaie municipalitatii aradene, la care mai participase compania poloneza Pojazdy Szynowe PESA. Inainte de licitatie, Primaria Arad estima ca va plati pana la 9,4 milioane de euro pentru cele sase garnituri, insa valoarea de achizitiei este de 8,3 milioane de euro cu TVA inclusa.

Actionarul majoritar al companiei care fabrica tramvaiul Imperio, Valer Blidar, a declarat cu aceasta ocazie ca a oferit "un pret promotional" orasului Arad, unde se afla si fabrica. "Aradul beneficiaza de un pret promotional din respect fata de orasenii nostri. Pretul este cel de productie, am pus un profit simbolic de un leu (la fiecare tramvai - n.r.). Pe mine nu ma intereseaza ce castig aici, ma intereseaza sa apara primele tramvaie moderne si, sigur, asa vom putea demonstra competitivitatea acestui mijloc de transport", a declarat Blidar.

El a precizat ca a participat la sase licitatii in tara si strainatate cu tramvaiul Imperio, dar a pierdut de fiecare data pentru ca in caietele de sarcini se prevedea obligativitatea producatorilor de a dovedi ca tramvaiele se afla in circulatie undeva. "Noi eram intr-un cerc vicios pentru ca produsul nu circula si nu puteam semna contracte. In mod abuziv unele entitati au introdus astfel de conditii", a spus Blidar. Actionarul majoritar al companiei aradene sustine ca Imperio are cel mai mic consum energetic din lume pentru tramvaiele din clasa sa, respectiv de 0,63 de KW pe kilometru. Spre comparatie, conform oficialilor Primariei Arad, tramvaiele care circula acum in oras consuma de patru ori mai mult.

"Este un produs de top nu doar datorita consumului foarte redus, ci si pentru ca mentenanta este foarte ieftina, iar conditiile de transport sunt moderne (…) Amortizarea acestei achizitii se realizeaza doar prin consumul energetic redus. Numai din contributia Astra la bugetul local se poate amortizata in circa cinci ani", a adaugat Blidar. Imperio poate avea intre doua si sase module, respectiv de la 18 metri lungime pana la 54, insa modelul ales de municipalitatea aradeana este cu trei module, cu o lungime totala de 27 de metri. Acest model are 208 locuri, dintre care 40 pe scaune, si beneficiaza de aer conditionat.

Citeste si:

Costul unui tramvai pentru Primaria Arad este de 1.074.000 de euro plus TVA, insa Valer Blidar a precizat ca la urmatoarele licitatii pretul va fi ridicat. Primul tramvai va fi livrat in 33 de saptamani, iar celelalte cinci in 42 de saptamani, reprezentantii Astra precizand ca exista o capacitate de productie de trei-cinci tramvaie pe luna. Primarul orasului, Gheorghe Falca, a declarat ca municipalitatea va incerca sa cumpere si alte tramvaie, folosind fonduri europene in prioada 2014-2020.

"Este nevoie de mijloace de transport alternative in Arad, oras aflat pe locul patru la nivel national ca numar de masini la o mie de locuitori", a spus Falca. Licitatia pentru achizitia a sase tramvaie noi a fost lansata de Primaria Arad in urma cu un an, iar la vremea respectiva primarul Falca anunta ca valoarea celor sase garnituri va fi de cel mult 9,4 milioane de euro, suma obtinuta in urma unui acord de imprumut semnat cu BERD. Ofertele au fost deschise la 1 iulie 2013, data la care se estima ca semnarea contractului va avea loc pana la finalul anului 2013, insa procedurile au fost prelungite in etapele de evaluare a ofertelor tehnice si a ofertelor financiare.

Dupa deschiderea ofertelor, au avut loc mai multe intalniri cu ofertantii, pentru clarificari tehnice, iar rapoartele care au fost redactate au fost avizate de catre finantator, respectiv de catre departamentul de achizitii al Bancii Europene pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD).
Documentatia licitatiei a fost elaborata de Primaria Arad si consultant - consortiul iC consulenten Ziviltechniker GmbH - Technoma Consulting / Marketing GmbH (Austria). La achizitia de tramvaie, unul dintre criteriile principale prevazute in caietul de sarcini pentru alegerea furnizorului a fost consumul redus de energie electrica.

In 2011, compania aradeana Astra Vagoane Calatori a prezentat primul tramvai romanesc, numit Imperio, produs in parteneriat cu Siemens, care ar costa aproximativ 1,7 milioane de euro, dupa cum se anuntase la vremea respectiva, cand se afirma ca pretul e cu 30 la suta mai mic decat produsele similare de pe piata mondiala. Tramvaiul Imperio, care este cu podea joasa, a fost prezentat ca fiind cel mai economic din lume, avand consumul de electricitate cel mai mic.

Actionarul majoritar al Astra Vagoane Calatori Arad, Valer Blidar, declara la vremea respectiva ca tramvaiul va ajunge in circulatie imediat ce autoritati locale din Romania vor organiza licitatii pentru achizitie. "Acest produs este deja o mandrie nationala, Aradul facand de aici incolo un nou segment de industrie pentru natiunea romana. Speram sa fim printre primii beneficiari ai acestei mari investitii si, evident, sa aducem confort in trafic", declara, in 2011, primarul orasului, Gheorghe Falca.