Modelul PCM poate fi utilizat in companii pentru a facilita atat comunicarea interna, intre angajati, dar si cea externa, dintre companie si clienti. John Parr, Master Trainer PCM, descrie acest model ca un instrument prin care se incearca identificarea tipurilor de personalitate si identificarea tipului de relationare corect pentru fiecare dintre ele. Totodata, el ofera trei motive care fac acest model util si diferit de alte instrumente de comunicare: “nu categoriseste oamenii, este usor de invatat si este flexibil”.

Printre companiile care au aplicat acest model se numara Coca Cola, IBM, Continental, Siemens, Orange Digital. John Parr a lucrat, incepand din 2005, cu peste 10 companii din Romania, printre care si Romtelecom. Principalele probleme identificate la aceste companii sunt lucrul in echipa, care este deficitar si modelul de conducere.

Romanii in pozitii de conducere: democratie versus autocratie

“Romanii sunt foarte dornici sa invete. Cu toate acestea, lucrul in echipa nu este tocmai un punct forte in companiile din Romania si cred ca acest lucru poate fi explicat din punct de vedere cultural. In plus, am identificat probleme in ceea ce priveste modelul de conducere. In companiile din Romania predomina modelul autocratic de conducere, nu cel democratic. Atunci cand angajatii sunt promovati in functii de conducere, tind sa preia din modul de conducere pe care l-a promovat Ceausescu”, explica John Parr.

In prezent in Romania sunt noua traineri activi care se ocupa de implementarea acestui model in companii. Domeniile in care activeaza companiile care au apelat la acest program sunt producerea de bunuri de larg consum, IT, servicii telecom si retail. Problemele de comunicare interna prevaleaza in comparatie cu cele care tin de comunicarea in afara companiei, sustine John Parr.

Citeste si:

“Din experienta noastra in Romania, am fost preponderent solicitati pentru departamentele de relatii publice (PR) si resurse umane (HR). La nivelul companiilor, am identificat mai multe probleme in ceea ce priveste comunicarea interna decat cea externa”, detaliaza consultantul britanic.

Pastila de "natura umana"

John Parr a realizat in Romania, incepand din 2005, impreuna cu trainerii care lucreaza impreuna cu el pentru implementarea acestui model, 1800 de profiluri de personalitate ale angajatilor. Acestia au fost analizati prin prisma modelului PCM.

"PCM este tot mai apreciat de catre romani, Romania numarandu-se printre cele mai active din Europa in ceea ce priveste nivelul de accesare al acestor cursuri. PCM este supranumit pastila de ”natura umana”; intr-un training de doua zile se poate acumula o experienta comparabila cu cea dobânditã în ani de lucru cu oamenii", spune John Parr.

“Faptul ca modelul de comportament rational predomina in multinationalele din Romania are mare legatura cu sistemul de educatie de aici”

Un studiu centralizat, in cadrul caruia au fost luate in considerare 1292 de profiluri, arata ca modelul predominant de comportament in randul angajatilor din multinationale este cel rational. In Romania, acest tip se regaseste in proportie de 46%, in procente distribuite egal intre sexe, respectiv 54% barbati si 45% femei. Comparativ, in Statele Unite comportamentul rational se regaseste in proportie de 20%, dintre care doar 25% sunt femei. “Faptul ca modelul de comportament rational predomina in multinationalele din Romania are mare legatura cu sistemul de educatie de aici”, explica John Parr.

Compania care implementeaza in Romania un model folosit de NASA

Compania DC Catalyst a fost lansata in Romania la initiativa unui psiholog roman certificat in domeniu, Daniela Ciobotar, care o descrie ca un "facilitator de autocunoastere". Pe langa traininguri specifice de PCM, compania ofera executive coaching, traininguri de parenting, cursuri de asertivitate si tabere individuale, dar si consiliere individuala si de cuplu.

DC Catalyst isi propune sa atinga un numar de 200 de clienti in primul an de la lansare. Costul unui training este de 390 euro plus TVA si include profilul detaliat de personalitate, cu recomandari specifice, dar si cursul in sine.

Process Communication Model este un instrument de comunicare folosit de NASA pentru selectarea si trainingul astronautilor, pentru a evalua compatibilitatea dintre acestia si pentru a anticipa reactiile lor in conditii de stres.

Sursa foto: Om de afaceri papusar/ Shutterstock.com