Finalul lunii iulie marcheaza oficial incheierea activitatii OBI din Romania, retailerul german de bricolaj, un nume mare in piata europeana de profil, renuntand la operatiunile locale, dupa nici sase ani de afaceri in Romania, unde a inregistrat pierderi in toti anii de criza.

OBI a intrat oficial in Romania in luna noiembrie in 2008, intr-o perioada in care criza economica debuta si la nivel local. OBI a deschis primul magazin in Oradea, urmata fiind inaugurarea OBI Berceni din Capitala. Nemtii au investit puternic in cei aproape sase ani de activitate prin extinderea la nivel local, la finele anului trecut compania numarand sapte unitati, echivalentul a mai mult de un magazin deschis pe an.

OBI a ales sa deschida magazine pe terenuri aflate in proprietatea unui alt investitor, astfel ca platea chirie pentru spatiile comerciale ocupate, spre deosebire de alti jucatori din piata – cum este cazul Dedeman, Leroy Merlin sau Hornbach – care au optat pentru deschideri pe propriile terenuri, in urma unor investitii care s-au situat in jurul a circa 15 - 20 milioane de euro per unitate.

Strategia OBI pe plan local nu a fost niciodata una iesita din comun: nemtii au mizat pe dezvoltarea la nivel local, pe promovare si publicitate pe toate canalele media si cam atat, in plus, preturile pe anumite segmente importante de produse au fost un pic mai mari decat in alte retele, cel putin asta reiesea dintr-o analiza publicata de wall-street.ro in anul 2012.

Pana la finele anului 2010, OBI a ajuns in Romania la un numar de sase magazine, strategie care ii punea pe nemti pe harta jucatorilor care promiteau sa isi extinda puternic business-ul. Insa criza economica le-a dat peste cap planurile: investitiile au inghetat, iar ritmul de crestere a business-ul a scazut.

Decizia exitului OBI a venit la nici sase ani de la intrarea in Romania, surse din piata declarand pentru wall-street.ro la finele lunii mai despre intentiile retailerului de a pleca, spatiile sale urmand sa fie ocupate din toamna acestui an de catre retailerul grec de jucarii Jumbo, compania aflata in plina expansiune la nivel local.

OBI, in anul 2010: "Vrem sa ramanem 40 de ani in Romania si sa ajungem lideri de piata"

Prezent la inaugurarea unui nou magazin, in anul 2010, Dieter Messner (foto stanga), membru in boardul international al OBI spunea nemtii au planuri mari in Romania si vor sa ajunga la o retea de 20 de magazine, iar angajamentul pe care si l-au luat se intinde pe o perioada de minimum 40 de ani.

"Vrem sa fim lideri de piata in toate tarile unde suntem prezenti, inclusiv in Romania. Acest lucru nu se va intampla insa in urmatorii cinci ani, pentru ca este imposibil. Obiectivul nostru este unul pe termen lung si ne dorim sa ramanem in Romania 20-30 de ani, poate chiar 40”, spunea reprezentantul OBI in 2010.

Potrivit informatiilor disponibile pe site-ul oficial al OBI, Dieter Messner este in prezent director de expansiune in cadrul grupului.

Pierderi cumulate de 65 mil. € in cinci ani de activitate

Nemtii de la OBI au inregistrat pierderi cumulate in intervalul 2008 – 2012 de circa 65 milioane de euro, echivalentul a circa 13 milioane de euro pe an, insa in 2013 compania a revenit pe profit dupa vanzarea unor active, ceea ce le-a adus un rezultat net favorabil de peste 20 de milioane de euro.

Afacerile OBI in Romania au crescut din 2008 si pana in anul 2011, cand au atins circa 42 de milioane de euro, insa pierderile si datoriile nemtilor s-au adancit si mai mult, retailerul ajungand ca in 2012 sa aiba datorii de doua ori mai mari decat la intrarea pe piata si pierderi de aproape 13 milioane de euro.

Peste 500 de angajati ramasi fara loc de munca

In urma deciziei de a parasi piata din Romania, peste 500 de angajati, atat cat numara OBI la finele anului trecut, au ramas fara loc de munca, conducerea companiei oferind totusi un numar de trei salarii compensatorii. Este foarte posibil ca o parte dintre angajatii din locatiile pe care OBI le va elibera sa se angajeze in viitoarele spatii ocupate de catre Jumbo, retailer care se afla in plin proces investitional in tara noastra.

Numarul de angajati al OBI a crescut treptat de la un an la altul, de la 135 la intrarea pe piata in noiembrie 2008 si pana la 636 cat numara retailerul in anul 2012. In ciuda cresterii numarului de angajati - echivalentul a circa 90 de angajati per magazin – in anul 2012, compania a demarat un proces de reduceri de personal. anul trecut numarul angajatilor diminuandu-se cu circa 15%.

Piata locala de bricolaj, estimata la o valoare de circa 2 miliarde de euro, este in plina efervescenta in ultimul an, ca urmare a unor miscari anticipate de unii jucatori. De la intrarea pe piata a britanicilor de la Kingfisher si introducerea brandului Brico Depot in Romania si pana la exitul nemtilor de la OBI ori de achizitia Praktiker sau a Baumax de catre Leroy Merlin, retailul DIY nu a mai avut asa o dinamica in lumina reflectoarelor de la debutul crizei, cand toti jucatorii si-au contractat rulajele, redus investitiile in dezvoltare, iar in unele cazuri au si existat reduceri de personal.

Singurul jucator din piata locala de bricolaj care a pariat pe dezvoltare in plina criza a fost Dedeman, actualmente si liderul pietei de profil, cu afaceri care anul trecut au depasit pragul de 600 de milioane de euro si care in prezent detine o retea de 37 de magazine pe intreaga suprafata a tarii.

Piata de bricolaj din Romania este dominata de catre retailerii romani Dedeman si Ambient si de reteaua de magazine Arabesque, dar si de jucatorii internationali Kingfisher, Leroy Merlin sau Hornbach, cat si de Praktiker, companie preluata la inceputul acestui an de catre omul de afaceri turc Omer Susli.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri