Vanzarile mari de aparate de aer conditionat din ultima perioada genereaza perioade de asteptare ce pot depasi o luna pentru instalare, in Bucuresti, pentru ca firmele agreate de importatori nu fac fata volumului mare de cereri.

Marirea plajei de oferte, cumulata cu temperaturile ridicate de afara, au dus la cresterea vanzarilor de aparate de aer conditionat in aceasta vara, iar hipermarket-urile au inregistrat cresteri semnificative de vanzari pentru acest tip de produse.

In retelele grupului Altex, care include magazinele Altex si Media Galaxy, vanzarile au crescut, in ultimele doua saptamani din iunie, de patru ori fata de perioada de inceput a aceleiasi luni, potrivit oficialilor companiei. In total, in iunie vanzarile au fost cu 50% mai mari fata de luna precedenta la acest tip de produse, a comunicat Altex.

Cresterea vanzarilor din aceasta perioada se incadreaza in tendinta de crestere a ultimilor doi ani. In 2005 vanzarile aparatelor de aer conditionat au fost in crestere in magazinele Altex si Media Galaxy fata de anul 2004. In 2005 au fost vandute 7.000 de unitati fata de 3.000 de aparate de aer conditionat vandute in 2004, conform datelor furnizate de reprezentantii Altex.

Hipermarketul Carrefour a inregistrat vanzari cu 32% mai mari la aparatele de aer conditionat fata de luna mai si cu 10% mai mari fata de iunie 2005, a declarat directorul de marketing Carrefour, Andreea Mihai.

Vanzarile mari au generat insa termene lungi pentru instalarea in locuintele sau birourile beneficiarilor, din cauza suprasolicitarii firmelor specializate.Instalarea se face de catre firme specializate care colaboreaza cu importatorii aparatelor de aer conditionat. Dupa achizitia produsului, comerciantul indruma clientii catre firmele de instalare agreate de importator pentru a beneficia de garantie si instalare gratuita. In cazul in care apeleaza la alte firme pentru instalare, cumparatorii pierd garantia.

Cererea mare determina in aceasta perioada termene de instalare de cel putin doua saptamani, dar care pot depasi si o luna. Clientul care cumpara un aparat de aer conditionat in prezent are mari sanse sa beneficieze de el tocmai la sfarsitul lui august.

Situatia nu are rezolvare, au declarat mai multi reprezentanti ai unor firme de instalare, contactati de NewsIn. Cererea mare de instalari se manifesta doar in acest sezon calduros, iar solutia suplimentarii numarului de angajati este problematica, pentru ca firmele cauta oameni cu vechime si de incredere. Pe de alta parte, formarea unor salariati si angajarea lor pe termen lung nu ar fi justificata, deoarece iarna, atunci cand nu sunt multe comenzi de instalare, afacerea ar deveni neprofitabila, au declarat reprezentantii firmelor contactate

Instalarea unui aparat dureaza in medie o ora jumatate, iar capacitatea de instalare in Bucuresti a unei firme de profil este in medie de 35 aparate pe zi, conform datelor furnizate de firmele de service contactate.Din aceste motive nu apar nici alte firme de profil, fiind vorba de o afacere sezoniera, a declarat pentru NewsIn directorul general al unei firme de instalare, care a preferat sa-si pastreze anonimatul.

Unii dintre angajatii anumitor firme de instalare se ofera insa sa instaleze aparatele pe cont propriu. "Ne putem intelege, vorbim si vedem, poate facem o programare pentru zilele urmatoare", a spus un angajat contactat telefonic de un reporter NewsIn care s-a prezentat drept consumator.

Legislatia nu prevede un termen standard pentru instalare. Importatorii si firmele de service decid ce termen stipuleaza in certificatul de garantie, insa odata oferit termenul trebuie respectat, sustine Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC).

"Acest termen trebuie sa fie inscris pe certificatul de garantie, sau pe un alt document de insotire primit la cumparare. In perioada de garantie, certificatul tine loc de contract si deci, nerespectarea acestui termen inseamna nerespectarea obligatiilor contractuale", potrivit oficialilor ANPC.

Nerespectarea obligatiilor contractuale se poate sanctiona conform prevederilor legale care obliga "prestatorii de servicii sa respecte conditiile calitative prescrise sau declarate, precum si clauzele prevazute in contracte", conform ordonantei de guvern 21/1992 privind protectia consumatorilor.

Comerciantii chestionati de NewsIn asupra termenelor lungi au raspuns ca responsabilitatea pentru acest serviciu revine exclusiv importatorilor si firmelor de instalare.

"Dusa la extreme, aceasta situatie ar putea cauza diminuarea vanzarilor pentru aceasta categorie de produse", au declarat pentru NewsIn oficialii retelei magazine Domo.

"Oricat de mult ne-am dori, aceste solutii nu tin strict de noi, nefiind abilitati sa instalam aparate de aer conditionat. Solicitarile asidue pe care le facem la randul nostru partenerilor, credem ca vor avea rezultate favorabile. Recomandam insa clientilor sa se pregateasca din timp pentru venirea verii si sa achizitioneze aparatele de aer conditionat. Esalonarea cererii in mod uniform ar permite o gestionare mult mai eficienta a instalarii", au completat oficialii Domo.