Una dintre marile fabrici de acest tip de aparate se afla in orasul Dumbraveni din judetul Sibiu si ii apartine unui om de afaceri local, Octavian Manu. Compania Baum Games produce aparate de jocuri de sloturi din 1993, iar anul trecut a ajuns la cifra de afaceri de 54 de milioane de lei (aproximativ 13 milioane de euro), de la aproximativ 46 de milioane de lei in 2012, si un profit de 7,3 milioane lei, in crestere de la 4,7 in 2012.

Baum Games fabrica lunar aproximativ 400 de aparate, iar din productia totala pe un an 60%-70% inseamna export in America de Sud (Columbia, Peru, Mexic), dar si in Irlanda si Austria. Manu se bazeaza pe export pentru ca, potrivit lui, piata din Romania este una medie si putin profitabila pentru vanzarea de aparate.

Cat costa un aparat al norocului

Producerea unui aparat costa 4.500 de euro, insa preturile de vanzare variaza pana la zeci de mii. "Un aparat model mai vechi poate sa coste in Romania 2.000 de euro, iar un aparat din ziua de astazi bun si performant poate sa coste 15.000 sau 20.000 de euro", a explicat Manu.

Potrivit proprietarului, niciun jucator nu poate sa prevada daca va castiga sau nu la urmatoarea mana de joc, cum niciun programator experimentat nu poate face vreo modificare in softul vreunui aparat astfel incat sa mareasca sansa de castig. "Placa de baza este produsa de noi. Practic, placa de baza nu este altceva decat un computer un pic mai mic decat un computer personal, dar are acelasi functionalitati", a spus Octavian Manu.

Studiu: cati romani joaca la "pacanele" [INFOGRAFIC]

Studiu: cati romani joaca la "pacanele" [INFOGRAFIC]

De exemplu, pentru un joc numit "Gypsy", matematica din spatele lui este impartita pe cinci role (cinci coloane intr-un Excel) pe care sunt diferite simboluri. Cine obtine sase simboluri pe rola, primeste puncte. Simbolurile si punctele setate intr-un Excel apar sub forma unui tabel de castig in partea de sus pe ecranul aparatului de joc.

Angajat care testeaza aparatul

Simbolurile sunt niste cifre introduse in sistemul hexazecimal si sunt practic o traducere a denumirilor care apar in joc. Deci este mai simplu de programat punand numele in cifre. Daca toata programarea se bazeaza pe niste cifre, atunci toata programare se rezuma la 0 si 1.

Un jucator poate castiga intre 92% si 96% din suma aflata in aparat

Calculul simbolurilor pe rola se face in functie de ce se vrea de la jocul respectiv, adica sa plateasca mai des si sume mai mici sau mai rar si sume mai mari. Acest lucru se poate obtine din aranjarea simbolurilor pe role si din tabela de castig. Jocurile platesc intre 92% si 96% jucatorului care castiga. In fabrica lui Octavian Manu, jocurile sunt setate sa plateasca in general 94%.

"Legislatia din Romania spune ca procentul de castig trebuie sa fie mai mult de 70%, insa nu este nimeni obligat, nici macar in Las Vegas, sa afiseze procentul de plata. Din punctul meu de vedere, ca producator, interesul meu este ca jocul sa aiba procentul de plata cat mai mare pentru ca atunci este cat mai atractiv pentru jucator si operatorul are interesul ca procentul de plata sa fie cat mai mic, dar nu foarte mic, pentru ca atunci el este constient ca daca este foarte mic nu se va juca nimeni la acea masina", sustine Octavian Manu.

In interiorul aparatului

In urma cu 15 ani, aparatele plateau sub 90%. Acum, insa, tendinta pietei, prin firmele mari care au intrat in tara, este de a creste spre 96%, in timp ce 94% este mediu. "Sunt politici de marketing. Am deschis o sala noua si vreau sa aduc jucatorii la mine. Cum pot sa-i aduc? Dandu-le niste castiguri mai mari. Nimeni nu mai are interes ca aparatele sa plateasca mai putin", explica antreprenorul.

Citeste si:

Daca in Excelul din spatele jocului este schimbat un simbol pe rola, procentajul de castig se schimba in scadere sau in crestere in functie de modificarile din tabel. Pentru 100% castig, trebuie modificate mai multe cifre.

De ce un jucator nu poate sa prevada daca castiga sau nu

"Tabelul din spatele jocului este foarte sensibil. Daca modific o singura cifra, el deja isi modifica mult procentul. Toata lumea se gandeste ca jocurile au platit o data castigatorului si apoi cineva le face sa nu mai plateasca. Dar nu. Jocurile au o matematica fixa, insa rolele se invart aleatoriu. Deci este un generator de numar aleatoriu care alege la intamplare cate un simbol de pe fiecare rola. Tocmai faptul ca este aleatoriu nimeni nu poate sa prevada ce se va intampla la urmatoarea mana", subliniaza Octavian Manu.

De ce esti taxat cu 25% la pacanele, chiar daca nu castigi

De ce esti taxat cu 25% la pacanele, chiar daca nu castigi

Placa de baza dintr-un aparat de jocuri de sloturi

Rezultatele din joc nu pot fi prevazute de un jucator pentru ca un ciclul maxim pana la reluarea acestor rezultate, care sunt intamplatoare, se inchide la 100 sau 200 de milioane de spinuri. Un joc dureaza 7 secunde, iar daca cineva s-ar juca continuu, in 24 de ore ar ajunge la 15.000 de spinuri. Totusi, Manu sustine ca procentul castigator poate fi obtinut si in 10.000 sau 20.000 de spinuri.

Datele din spatele jocurilor sunt setate odata cu asamblarea aparatelor si nu pot fi schimbate de viitorul proprietar. Programarea jocului se face in general in limbajul de programare C++, insa poate fi facuta si in Delphi, iar cifrele sunt introduce in sistemul hexazecimal. Producerea aparatelor trebuie sa respecte standardul international GLI-11, iar printre cerintele acestuia este si imposibilitatea de a modifica de altcineva in afara de producator procentul de plata catre castigator.

Octavian Manu sustine astfel ca un programator foarte bun nu ar putea interveni in baza de date a jocului. "Programarea unui astfel de joc are 80.000 de linii de programare. Apoi, acel programator ar trebui sa stie ce tip de procesor si ce tip de hardware se afla in spatele aparatului. Daca un soft este finalizat, rezultatul compilarii, care este 0 si 1, nu mai poate fi modificat", subliniaza managerul de la Baum Games.

Cazinourile tind sa foloseasca softuri care platesc mai rar si sume mai mari. Ideal ar fi ca barurile sa faca invers.

El mai spune ca, daca ar face un joc prost, in 90 de milioane de spinuri, masina respectiva nu o plateasca nimic, iar in 10 milioane de spinuri o sa plateasca foarte mult. "Si atunci nimeni nu va cumpara masina respectiva si nimeni nu se va juca pe ea. Trebuie sa fie un oarecare echilibru. Sunt softuri care platesc mai des si sume mai mici si softuri care platesc mai rar si sume mai mari. De exemplu, cazinourile tind sa foloseasca softuri care platesc mai rar si sume mai mari. Ideal ar fi ca barurile sa faca invers. Adica sa-si tina clientii acolo in bar, sa mai bea cate o bere sau ceva, sa se joace sis a nu poata pierde multi bani. M-am referit acum la piata din Las Vegas. Piata din Romania este una medie, nu avem o piata in care sa existe jucatori foarte mari", sustine Octavian Manu.

Aparat fabricat recent de Baum Games

Pe langa producerea aparatelor de jocuri de sloturi, Octavian Manu are si sali de jocuri in Sighisoara si alte localitati din centrul tarii. El spun ca momentan nu intentioneaza sa extinda numarul de sali in tara, ci se va concentra pe exportul in America de Sud.

Spre deosebire de alte piete, in Romania industria jocurilor de sloturi este o piata medie. Astfel, doar 3% din romani joaca la jocurile de sloturi, spre deosebire de 20% care aleg sa joace la loto.

In 2012, industria de slot-maschines a contribuit direct si indirect la PIB-ul Romaniei cu 560 de milioane de euro (0,4%), potrivit unui studiu PricewaterhouseCoopers. Tot in acelasi an valoarea pietei de slot-machines era de 422 de milioane de euro, iar taxele si contributiile colectate de stat s-au ridicat la 255 milioane de euro. In urma cu doi ani, piata numara 55.000 de aparate si peste 27.000 de locuri de munca, potrivit cifrelor prezentate de RomSlot si Romanian Bookmakers.