Prezent la eveniment, premierul Victor Ponta a amintit ca Romania detine deja de la compania Airbus 8 elicoptere EC185 pentru SMURD si s-a aratat convins ca ministerele Apararii si de Interne vor beneficia de pe urma propiectului Super Puma MK1. "In perioada urmatoare atat armata, Ministerul Apararii Nationale, cat si Ministerul de Interne au nevoie sa-si modernizeze fllotele de elicoptere si sunt convins ca un produs fabricat in Romania cu tehnologia cea mai inalta la nivel mondial este un obiectiv pentru ministerele de resort", a spus Ponta, scrie Mediafax.

El a adaugat ca la proiect s-a lucrat mult timp si trebuie sa se lucreze in continuare, astfel incat in 2015 sa se deschida linia de productie pentru Super Puma MK1, iar in 2016 sa poata zbura prima aeronava produsa de acest tip produsa la Ghimbav.Guillaume Faury a sustinut, la randul sau, ca noua linie de productie de la Ghimbav va fi benefica pentru Romania din punctul de vedere al tehnologiei, know how-ului, locurilor de munca si va spori competitivitatea economiei romanesti pe plan international, oferind posibilitati de export.

Faury a evocat lunga traditie a Airbus in Romania, de la fabricarea sub licenta in anii '70 a elicopterelor Puma si Alouette, pana la infiintarea Eurocopter in 2012 si proiectele de modernizare a aeronavelor de tip Puma. Ministrul Constantin Nita a declarat, totodata, ca Guvernul va oferi sprijinul sau acestui proiect, in conformitate cu normele Uniunii Europene, si si-a exprimat speranta ca noua linia de productie va fi inaugurata anul viitor.

Actionarii IAR Brasov (IARV), companie controlata de stat, au hotarat sa puna la dispozitia Vadstena, firma inregistrata de Airbus Helicopters in Romania, un teren de 15.000 de metri patrati pentru productia de elicoptere Super Puma in Romania, precum si intrarea indirecta in actionariatul firmei din Romania a Airbus Helicopter. Pe terenul respectiv Vadstena urmeaza sa construiasca o hala industriala in suprafata de 8.550 de metri patrati, destinata proiectului pentru producerea elicopterelor de tip SuperPuma MK1 in Romania.

Actionarii au mandatat Consiliul de Administratie al IAR si conducerea executiva sa negocieze contractul pentru teren, care trebuie sa contina mai multe clauze. Astfel, terenul va fi pus la dispozitia Vadstena pe durata derularii proiectului privind producerea elicopterelor de tip SuperPuma MK1 in Romania, dar nu mai mult de 99 de ani, in timp ce pretul trebuie sa fie cel putin egal cu cel stabilit de o firma autorizata de evaluare.

Citeste si:

Contractul referitor la teren nu va putea fi transferat unui tert decat cu acordul IAR. In plus, Vadstena trebuie sa achite taxele si impozitele locale pentru teren si cladiri. Contractul pentru terenul de 15.000 de metri patrati va intra in vigoare numai dupa luarea deciziei privind implementarea acestui proiect pe platforma IAR si dupa scoaterea terenului vizat din inventarul capacitatilor de aparare ale IAR, se arata intr-un raportul transmis BVB.

Totodata, actionarii au aprobat ca profitul ramas nerepartizat, cumulat la nivelul anului 2013, cuvenit IAR din partea Eurocopter Romania, sa fie utilizat pentru fondul de dezvoltare si cumpararea unei participatii la Vadstena, avand in vedere calitatea IAR de actionar al Eurocopter Romania. Intrarea indirecta in actionariatul firmei din Romania a Airbus Helicopters se va face numai dupa incheierea unui acord intre Airbus Helicopters, Vadstena, Eurocopter Romania si IAR, care sa stipuleze strategia pentru repartizarea profiturilor celor doua companii controlate de Airbus Helicopters, astfel incat IAR sa aiba garantia ca va incasa dividende in anii in care oricare dintre cele doua companii inregistreaza profit.

Acordul trebuie sa prevada si programul si nivelul de implicare industriala pe termen mediu a IAR in proiectul productiei de elicoptere, sau in alte proiecte Airbus Helicopters, la nivelul de cel putin 140.000 ore manopera/an. Elicopterul Super Puma are doua locuri pentru piloti si pana la 19 locuri pentru pasageri. Aparatul are, in versiunea EC225, o raza de actiune de 1.135 de lilometri si poate atinge o viteza maxima de 345 km/h. Elicopterele din familia Super Puma sunt recunoscute pentru aspectul robust, capacitatea foarte buna de ridicare a incarcaturii si abilitatea de operare in conditii de mediu ostile.

Airbus Helicopters, denumita anterior Eurocopter, are aproximativ 23.000 de angajati la nivel mondial, si este prezenta in Romania prin Eurocopter Romania, unde detine 51% din actiuni, diferenta fiind controlata de IAR. Eurocopter Romania, creata in 2002, a dezvoltat activitati legate de piata civila si militara si este principalul centru industrial din cadrul grupului care executa lucrari de reparatie/revizie si modernizare pentru elicopterele Puma si Alouette de pe piata mondiala.

Din 2008, Eurocopter Romania a lansat activitatile pentru elicopterele Super Puma, asigurand lucrarile aferente de intretinere, reparatiile capitale si upgrade-urile. Fabrica IAR Brasov, infiintata acum 90 de ani, a produs pana in 1945 peste 1.000 de avioane de diferite tipuri, iar dupa cel de-Al Doilea Razboi Mondial a fost transformata in unitate de productie de tractoare. In 1968, fabrica de avioane a fost redeschisa sub numele ICA Brasov si s-a specializat in productia de elicoptere in parteneriat cu Aerospatiale Franta, in prezent subsidiara a Eurocopter. IAR este listata pe piata Rasdaq a BVB, iar Ministerul Economiei detine 64,9% din actiuni.