Compania care si-a pus amprenta scandinava asupra a milioane de locuinte din Beijing pana in Boston trebuie sa gaseasca acele elemente care ii pot asigura pozitia de lider intr-o industrie care se modifica datorita Internetului. “Cred ca trebuie, si asta si facem, sa regandim ce inseamna modelul scandinav al zilei de maine”, sustine Marcus Engman, director de design al IKEA.

Vanzarile IKEA au explodat si datorita faptului ca a mentinut costurile mici convingandu-i pe clienti sa isi ridice singuri comanda din magazine. In prezent, planurile companiei vizeaza o dublare a afacerilor, pana la 50 mld. euro pana in 2020, extinderea retelei de magazine care acum numara 362 de locatii prin intrarea pe piete precum India, respectiv o mai mare atentie acordata business-ului online.

Viziunea clientilor fata de companie s-a schimbat cu siguranta fata de anii ’50. Asta inseamna ca si noi trebuie sa ne schimbam

Pentru a bifa un nou succes, IKEA trebuie sa tina cont de faptul ca targetul sau este format acum din cetateni globali, cu gusturi sophisticate si ca audienta sa a crescut foarte mult fata de momentul lansarii companiei, in 1943. Doar anul trecut, IKEA a inregistrat 775 de milioane de vizite in 50 de tari si 1,2 mld. vizitatori pe site-ul sau. “Viziunea clientilor fata de companie s-a schimbat cu siguranta fata de anii ’50. Asta inseamna ca si noi trebuie sa ne schimbam”, a adaugat Engman, care conduce din satul suedez Almhult echipa de 20 de designeri ai companiei.

In recrearea imaginii companiei, recunoscuta pentru designul sau minimalist, IKEA trebuie sa ia in considerare si faptul ca fata Suediei s-a schimbat la randul sau. Fata de perioada in care fondatorul IKEA, Ingvar Kamprad, copil la momentul respectiv, vindea seminte de flori vecinilor sai, politica deschisa a Suediei privind imigrarea a facilitat accesul in trecut a locuitorilor din Africa si Orientul Mijlociu. In prezent, o zecime din populatia tarii poate afirma ca s-a nascut in strainatate.

De asemenea, politica de expansiune a companiei trece de granitele Europei, care in prezent genereaza 70% din business, spre piete in curs de dezvoltare. Acest lucru poate insemna ca designul magazinelor viitorului se vor concentra in jurul unui stil “amestecat”.

Fara reguli

In timp ce retailerii de fashion precum Zara, Next sau H&M concureaza pe piata vanzarilor de accesorii pentru locuinta, la randul sau IKEA cauta surse de inspiratie in marile prezentari de moda. Pentru prima oara suedezii colaboreaza cu designeri de moda pentru a gasi texturi indraznete pentru modelele de lustre sau fete de perne. Au facut acest pas intrucat acest tip de designer poate aduce un suflu nou nefiind obisnuiti cu stilul traditionalist si poate ataca diferit culorile. “Designerii de moda nu sunt invatati cu reguli”, a adaugat Engman.

Citeste si:

Echipa sa de design a ajuns sa petreaca intre 30 si 40% din programul de lucru in afara birourilor, calatorind in China, Brazilia sau Asia pentru a gasi noi idei sau tipuri de lemn precum eucalipt sau acacia. IKEA este unul dintre cei mai mari consumatori de lemn din lume si lucreaza cu peste 1.000 de furnizori din 52 de tari.

Maruntisul conteaza

Tatal lui Engman este cel care a inventat canapeaua “Klippan” in anii ’70. Este un model aflat inca la vanzare in magazinele IKEA. Insa productia in masa este mult mai dificila in prezent, mai ales in contextul in care consumatorii traiesc intr-o lume in care a fi unic este un obiectiv important. Ce poate face IKEA in schimb este, in opinia sefului pe design, este sa le permita consumatorilor sa isi aleaga ei insisi culorile si materialele pentru a crea modelele preferate de mobila.

O mare parte din timpul echipei de design a IKEA este alocat dezvoltarii de spatii moderne si mobilier destinat locuintelor de mici dimensiuni. “In trecut, familiile se reuneau in jurul unui semineu si se jucau. Apoi a aparut televizorul. Acum ai o familie de patru persoane in sufragerie, fiecare preocupat de o activitate diferita”, argumenteaza Marcus Engman.

Retailerul suedez IKEA a raportat in perioada 1 septembrie-31 august 2013 vanzari de 440 mil. lei pe piata locala, in crestere cu aproximativ 10% fata de anul trecut. Pentru anul fiscal 2014 compania va anunta in toamna rezultatele, oficialii IKEA au mentionat insa acum ca per total rezultatele au fost mai bune decat in anul fiscal precedent.

Afacerile IKEA au crescut cu 10%: Ne uitam la volum, nu la profit

Afacerile IKEA au crescut cu 10%: Ne uitam la volum, nu la profit

IKEA lucreaza in Romania cu 40 de furnizori locali care livreaza circa 4% din produsele comercializate in magazinul din Bucuresti. Anul acesta au aparut pe piata si informatii potrivit carora suedezii ar deschide o fabrica in Romania, insa oficialii IKEA au spus ca nu exista niciun plan pentru o unitate de productie pe plan local.

Sursa foto: Magazin IKEA, Shutterstock.com