Ursa Romania, filiala locala a grupului spaniol Uralita, specializat in productia de materiale de constructii destinate izolarii termice, sustine ca piata nu da semne de revenire nici in 2014, dupa ce criza a injumatatit afacerile marilor jucatori din industrie, o explicatie fiind legata de gradul slab de calitate al materialelor folosite si comercializate in piata.

“90% din ceea ce se vinde in piata sunt produse ieftine. Asa este piata, una axata mai ales pe pret. Trebuie dusa o lupta de educare a acesteia. Mai spre vest, spre exemplu, in Slovenia, cea mai apropiata tara de unde noi aducem produsele, lucrurile sunt complet diferite, comercializandu-se cate o solutie pentru fiecare aplicatie in parte”, a declarat Sorin Pana, directorul comercial Ursa Romania, in cadrul unei intalniri cu presa.

Potrivit acestuia daca in piata de izolatii termice pe baza de sticla (vata minerala) s-ar folosi materiale de calitate si corecte, o fabrica in plus nu ar fi suficienta. “Piata nu da semne de revenire, insa explicatia tine de slaba calitate a ceea ce este comercializat. Daca s-ar folosi materiale corecte, o fabrica in plus ar deveni insuficienta”, a mai spus Sorin Pana.

Reprezentantul Ursa Romania a subliniat faptul ca prima parte a anului a evoluat intr-un ritm pozitiv, pentru ca lunile aprilie si mai sa inregistreze o scadere neasteptata. “In intervalul ianuarie – martie vanzarile de vata minerala in piata au mers surprinzator de bine, lucru care nu a mai continuat si in aprilie – mai, ceea ce a creat o usoara destabilizare. Din datele pe care le avem, piata de vata minerala din sticla a inregistrat o scadere de cateva procente (2 – 3%) la noua luni in ceea ce priveste volumele vandute. (…) Atmosfera din piata nu este una deloc optimista, este una mai mult moderata”.

Ursa a vrut sa construiasca o fabrica in 2008. “Astazi ar fi fost complet nerentabila”

Ursa Romania, unul dintre cei mai mari producatori de vata minerala din sticla din piata, intentiona inainte de declansarea crizei sa construiasca o fabrica de profil pe piata din Romania, insa planurile acestora au fost anulate chiar inainte de caderea pietei de profil.

“Piata de vata minerala din sticla a scazut cu 50% de la debutul crizei, in anul 2008, la 15.000 de tone in volum, respectiv 15 milioane de euro, in valoare. In perioada 2006-2008 au existat discutii pentru constructia unei fabrici cu o capacitate de productie de 20.000 de tone pe an, in Romania, in conditiile in care media la nivel local se afla sub acest prag. La acea vreme grupul oscila intre Romania si o alta tara din regiune”, spuneau reprezentantii Ursa in primavara acestui an.

Sorin Pana a mai subliniat, in acest context, ca indiferent daca Statistica sustine ca numarul de autorizatii de constructii a crescut, in realitate acest lucru nu se simte. “Izolatia ajunge abia dupa un an si jumatate sa se simta pentru un producator de profil, fiind una dintre ultimele solutii la care un constructor recurge in constructia unei locuinte. In viata de zi cu zi nu se simte aceasta crestere”, a declarat directorul comercial Ursa Romania.

Sorin Pana, director comercial Ursa Romania

(In imagine: Sorin Pana, director comercial Ursa Romania)

”Vedem ca piata acoperisurilor creste, dar cea a materialelor izolante, nu. Fenomenul este totusi explicabil deoarece un acoperis il cumperi pentru ca iti trebuie ceva deasupra capului, in timp ce despre izolarea casei, desi se fac eforturi de comunicare, putini reusesc sa controleze procesul de achizitie pana la capat. Insa noi ca producatori avem si responsabilitatea de a informa clientii referitor la eficienta energetica dar si la economiile facute in bugetul familiei. La sfarsitul lantului de consum, cu cat ai casa mai bine izolata, cu atat ai mai putina nevoie de gaze sau de alte surse de incalzire. Asta inseamna mai putini copaci taiati pentru lemne de foc sau mai putina dependenta de resurse de import. Este o greseala de strategie a intregului segment de piata si chiar a autoritatilor publice. S-a facut prea putin in aceasta directie de educare a consumatorului final insa nu este timpul pierdut”, a precizat Sorin Pana.

Rezidentialul, principalul motor de mentinere a pietei

Sorin Pana a mai subliniat faptul ca desi piata se scalda intr-o incertitudine, sectorul rezidential este singurul care a reusit sa mentina pe linia de plutire piata de profil.

“Sectorul rezidential reprezinta aproximativ 70 – 75% din vanzari in piata, in timp ce sectorul non-rezidential diferenta de 25 – 30%. Catre zona de birouri mai merg cateva solutii de izolare pe baza de vata minerala, insa in segmentul industrial sunt folosite cu precadere panourile sandwich”, a aratat managerul companiei.

Chiar si asa, Ursa Romania estimeaza un avans timid al business-ului, de 1 – 2%, de la 5,5 milioane de euro cat a atins anul trecut. “Depinde foarte mult cum vor evolua vanzarile in partea a doua a anului, insa din estimarile noastre suntem usor sub targetul prognozat la inceputul anului, cand estimam atingerea pragului de 6 milioane de euro al cifrei de afaceri.

Cum va fi 2015 pentru piata de vata minerala

Intrebat de cum va evolua piata si business-ul la nivelul anului viitor si ce perspective exista pentru anul care urmeaza, Sorin Pana a spus ca se asteapta la o crestere, dar nu una mai mare de 5%. “Noi ne continuam directia pe care am inceput si anume educarea pietei. Trebuie sa ducem o lupta pentru a informa clientii de avantaje si de ce trebuie sa tina cont cand isi construiesc o casa. Din pacate, si asta este realitatea, in Romania sunt foarte putine lucrari de constructii realizate corect. Sa iti construiesti practic o casa este cel mai stresant lucru”, a spus reprezentantul companiei.

60% din energia consumata merge catre incalzirea si racirea locuintei

Reprezentantul Ursa a mai adus in discutie si faptul ca o izolatie corecta reduce considerabil consumul energetic. “Daca s-ar izola corect cu 30% mai multe locuinte, consumul de energie s-ar reduce considerabil. O casa bine izolata cu vata minerala ar aduce economii de circa 600 de euro pe an pentru o suprafata de circa 100 de metri patrati.

Din studiile de piata ale Ursa reiese ca doar 1-2 procente din beneficiarii finali sunt interesati de ce tip de vata minerala cumpara, care este grosimea izolatiei si care este calitatea produsului folosit. Pentru 150 mp de acoperis pretul mediu pentru o izolatie cu vata de sticla de calitate premium, cu grosimea de 30 cm, este de circa 4.000 de lei. Iar daca se foloseste un material de calitate standard, la aceeasi grosime, pentru aceeasi suprafata, pretul poate ajunge la aproximativ 3.000 de lei. Din pacate, greseala pe care o fac cei mai multi beneficiari este ca nu folosesc grosimea recomandata de minim 30 cm la izolatiile acoperisurilor, dimensiunea cea mai intalnita fiind de 15 cm sau chiar mai putin. Diferenta de pret se va regasi in scurt timp la facturile de incalzire.

Producatorii de acoperisuri ar trebui sa promoveze un sistem complet pentru acoperis care sa fie alcatuit din tabla si izolatie. O izolatie corecta la acoperis elimina complet pierderile de caldura si asigura izolatia fonica necesara. ”Avem cazuri in care s-au folosit 40 cm de vata minerala de calitate premium la izolarea acoperisului, fapt ce a condus la o izolare fonica excelenta si la economii uriase la incalzire. Pe de alta parte, peste 95% din proprietarii de case pierd anual peste 2.700 de lei din cauza izolarii ineficiente a acoperisului. Acestia sunt banii pe care multi romani ii platesc in plus pe combustibil pentru incalzire si pe curent electric pentru racire in timpul verii. Iar daca luam in calcul ca o casa este locuita cel putin 30 de ani, atunci pierderile se ridica la peste 80.000 de lei”, explica Sorin Pana.

Principalii concurenti ai Ursa la nivel local sunt Isover, Gecsat si Knauf Insulation.

Sursa foto: ursa.ro

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri