Am intalnit multe business-uri din constructii incepute de catre antreprenori romani in anii ’90, insa putine dintre ele ale unor firme care s-au facut cu adevarat remarcate mai ales in vremuri grele. Cu o experienta de peste 20 de ani pe piata, Florin Madar, proprietarul Temad Co, unul dintre cei mai mari distribuitori locali de materiale de constructii, a vorbit cu wall-street.ro despre piata de profil, care sunt principalele provocari, dar mai ales care este secretul logevitatii si profitabilitatii intr-o piata macinata si decimata de criza.

Devenit antreprenor in anul 1991, pe vremea cand avea 28 de ani, Florin Madar (foto), astazi in varsta de 51 de ani, este unul dintre oamenii de afaceri cu vechime pe piata constructiilor. Florin Madar isi aminteste de inceputurile in antreprenoriat, intr-un garaj in care se ocupa de comercializarea cu materiale de constructii. “Eram trei angajati la inceput, care ne ocupam de tot ce insemna gestiunea si vanzarea de produse dintr-un garaj situat in Brasov. Munceam de dimineata pana seara. Au fost vremuri care ne-au pregatit pentru ce avea sa urmeze”, a declarat antreprenorul roman.

Absolvent al Facultatii de Comert din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti (ASE), Florin Madar si-a continuat stagiatura in cadrul ICRA (Intreprinderea de Comert cu Ridicata pentru Produse Alimentare), pentru ca mai apoi sa revina in Brasov, orasul natal, si sa lucreze timp de doi ani de zile in cadrul ONT Carpati (Oficiul National de Turism Carpati).

“Am pornit de la descarcat tiruri, de la plimbat cu plasa prin oras si prin tara sa vand produsele si toata lumea a fost foarte surprinsa. Nu am avut un leu cand am pornit, aveam 27 de ani si 2 copii. Era mandria mea ca aveam televizor color si din banii de la nunta mi-am cumparat un Oltcit. Am tratat afacerea ca pe o familie”, spune Madar.

Cea mai mare provocare pentru Temad: investitiile in criza

Florin Madar a infiintat firma Temad, care avea a domeniu de activitate distributia de materiale de constructii, in anul 1994. Afacerile Temad Co au crescut de-a lungul timpului, insa pentru business cea mai mare provocare a fost in perioada de criza, cand afacerile au ramas la o valoare similara fata de 2008, dar profitabile in tot intervalul. In ciuda faptului ca la nivelul anului 2008 compania a raportat afaceri de circa 25 de milioane de euro, Madar nu s-a dat inlaturi de la investitii, in 2013 inaugurand prima linie de productie destinata plasei de sticla, utilizata in procesul de reabilitare termica.
“Investitia in productie ne-a sprijinit dezvoltarea in co

nditiile unei piete nesigure, care isi continua declinul si in 2014. Am mizat pe segmentul termoizolatiilor, un sector foarte important care se va dezvolta si in urmatoarea perioada si ne-am concentrat eforturile pe productia si vanzarile de plasa de fibra de sticla si accesorii necesare sistemelor termoizolante, reusind astfel sa depasim chiar estimarile proprii privind cifra de afaceri”, a declarat Florin Madar, director general Temad Group.

Fabrica de plasa de fibra de sticla a fost construita in 2013 printr-o investitie de peste un milion de euro si are o capacitate de productie anuala de circa 9 mil. mp, asigurand astfel necesarul pentru reabilitarea termica a peste 4.500 de blocuri cu 10 etaje. Fabrica este amplasata la Brasov si are un numar de 50 de angajati.

Citeste si:

Compania Temad din Brasov a incheiat anul trecut cu un business de circa 25 de milioane de euro si un profit de peste un milioane de euro, insa pentru anul in curs asteptarile sunt optimiste “Mizam pe o crestere a vanzarilor la nivel de grup ceea ce ne vor apropia de pragul de 30 de milioane de euro. Evolutia va veni in special din vanzarile de pe productia de plasa din sticla, dar si de certificatele verzi, cat si, in principal, din distributia de materiale pentru constructii, care va ocupa cea mai mare parte a vanzarilor”, a aratat Florin Madar, directorul general Temad Grup.

Afacerile Temad Co, unul dintre cei mai mari importatori si distribuitori de produse auxiliare pentru constructii si industrie, au inregistrat o crestere de 13% in primele 9 luni ale anului 2014, atingand depasind pragul de 20 milioane de euro. Avansul a fost sustinut de proiectele de renovari si de constructiile noi, cu accent pe termoizolatii prin productia proprie de plasa din fibra de sticla.
Cele mai mari cresteri, de peste 15%, au fost inregistrate in lunile februarie, martie si septembrie. Rezultate bune au fost obtinute insa si in perioada considerata un maxim sezonier – iulie, august si septembrie. In primele noua luni ale anului, Temad Co a distribuit 19 milioane de articole si 6,3 milioane de mp de plasa din fibra de sticla, directionate, in principal, catre segmentul renovarilor si constructiilor noi.

Temad Co detine 14 filiale cu depozite locale si detine un portofoliu de peste 3.000 de articole, cuprinzand in total 27 de marci internationale si proprii. Produsele distribuite de Temad sunt prezente in toate retelele moderne de tip DIY, in peste 80% din celelalte retele, supermarketuri, hipermaketuri, discounteri, in peste 4.000 de magazine traditionale si in peste 1.000 de fabrici, santiere, ateliere sau service-uri auto. Bison este unul dintre cele mai importante marci comercializate de catre Temad in Romania, vanzarile brandului olandez de materiale de constructii asigurand 30% din vanzarile pe segmentul de distributie.

Un exit: “M-am gandit, dar am renuntat!”

Intrebat de wall-street.ro daca s-a gandit in vreun moment sa faca un exit din business, Florin Madar a spus ca s-a gandit la o schimbare, dar a renuntat intre timp. “M-am gandit la posibilitatea de a vinde business-ul. Au fost cateva discutii, insa nimic nu s-a concretizat. Mai mult, chiar am discutat despre o posibila listare la Bursa in urma cu 2- 3 ani, a aratat antreprenorul roman.

Intrebandu-l despre ce a condus la succesul unui business dupa atatia ani, dar mai ales ce l-ar sfatui pe un tanar interesat sa porneasca un business in constructii, Florin Madar a subliniat faptul ca in piata constructiilor este foarte important sa fii serios. “Constructiile sunt un domeniu de viitor in Romania, un domeniu in care merita sa investesti. Romania are un mare potential de dezvoltare in aceasta zona, iar cine se aventureaza pe aceasta piata trebuie sa se inarmeze cu rabdare, dar cel mai important sa fie serios. Daca va munci corect si cinstit rezultatele vor aparea. Piata constructiilor de la noi nu poate decat sa creasca, exista loc si tocmai de aceea vad un potential real”, a conchis Florin Madar, proprietarul Temad.

Printre principalii concurenti ai Temad la nivel local se numara Henkel (Ceresit), Masterplast sau Sika, dar si un producator de origine chineza care detine o facilitate de productie in judetul Giurgiu.