Exportul a devenit pentru multi producatori din constructii o noua speranta pentru business, dovada fiind numarul tot mai mare de firme cu activitate in zona de profil care si-au reorientat activitatea pe pietele externe. Daca Gealan exporta cu precadere in Orientul Mijlociu, iar concurentii de la Qfort au o prezenta importanta in vestul continentului, Aplast, unul dintre principalii jucatori din piata de tamplarie a simtit oportunitatea dictata de piata vestica iar in urma cu trei ani de zile si a decis sa isi canalizeze activitatea pe trei piete principale – Franta, Belgia si Italia.

“Pentru noi piata din Romania nu da semne de revenire, unde estimam chiar o contractare a activitatii, de pana la 20 de procente. Miza ramane vestul unde, la export, tintim o dublare a vanzarilor in acest an. Nu este usor, si aici concurenta este puternica, dar ne adaptam. Noi dispunem in Romania de o capacitate de productie, instalata, capabila sa produca 2.000 de ferestre pe zi, iar in acest moment noi lucram la sub 30% din capacitatea totala”, a declarat Catalin Nicolescu, director general Aplast, prezent zilele acestea la Paris, la targul Equip Baie, dedicat producatorilor de usi si ferestre din Europa.

Piata din Franta vs. cea din Romania: “In Vest se poate face business chiar si pe strada”

Piata din Franta, alaturi de cele din Germania sau Italia, sunt considerate cele mai mature din punct de vedere al cererii si ofertei, motiv pentru care starneste tot mai mult interesul producatorilor din Romania, asta dupa ce chiar acestia recunosc ca in aceasta regiune criza aproape ca nici nu s-a simtit. “Piata din Franta a rezistat extrem de bine in criza, motiv pentru care nu au existat fluctuatii foarte mari, asa cum se vad in Romania. Franta este o piata in care te poti expune <<de maine>>, mai mult, aici poti face business chiar <<pe strada>>. In Romania cele mai mari probleme sunt lupta pe pret, dar si pe termenul de livrare. Daca la nivel local ti se cere, tie ca producator, sa furnizezi o solutie in 3-7 zile, in Franta clientii pot astepta si pana la sase saptamani fara sa faca vreo presiune la adresa ta”, a mai spus seful Aplast.

Potrivit acestuia, doar pentru a intelege diferentele dintre piata din Romania si cea din Franta este suficient sa ne uitam pe statistici, care indica o diferenta uriasa intre potentialul unei piete si limitarea celeilalte. “Franta este o piata estimata la circa 10 – 12 milioane de ferestre pe an, in timp ce in Romania volumul acestora se ridica la aproximativ 400.000 de ferestre, deci de circa 30 de ori mai mica. Principala provocare pentru noi, producatorii de tamplarie, este de a supravietui intr-o piata ca cea din Romania, fiind motivul pentru care suntem nevoiti sa gasim alternative cand cererea interna nu ne ajuta. Romania este o piata miscatoare”, a mai spus Catalin Nicolaescu.

Aplast a simtit gustul exportului abia in urma cu doi ani de zile, in 2011, cand piata a consemnat una dintre cele mai mari scaderi, asta desi criza s-a resimtit in piata locala a constructiilor din 2009. “Desi criza in constructii a inceput in 2009, pe fondul proiectelor contractate inainte de declansarea acesteia, adevarata criza in piata de tamplarie s-a resimtit abia in anul 2011. Pentru noi 2011 a fost un an crucial, atunci am simtit ca piata nu ne va mai oferi oportunitati de crestere si am decis sa ne concentram pe export”, a mai precizat acesta.

Targurile de profil din Vest, o necesitate

Aplast a inceput din acest an sa isi intensifice prezenta pe pietele straine si prin participarea la diferite targuri si evenimente de profil, menite sa creasca interactiunea cu specialistii din vestul Europei, fie ca este vorba despre constructori, proiectanti, arhitecti sau clienti finali. “Suntem deja la al doilea targ la care suntem prezenti, iar rezultatul pana acum este imbucurator, desi investitia pentru un astfel de eveniment este importanta. Am reusit deja sa legam contacte cu sute de vizitatori, iar speranta pentru noi ramane in aceasta zona. Din pacate nu sunt alte solutii, ci mai mult o necesitate. (…) Exportul nu pare totusi atat de profitabil la inceput”, a spus Catalin Nicolaescu.

Citeste si:

Aplast: Afaceri in scadere cu 20%, in 2014. “Am ajuns sa facem bugete si la 6 luni”

Dupa ce business-ul s-a contractat in ultimii ani, pe fondul scaderii cererii interne, compania a trecut printr-o serie de schimbari si reorganizari, ceea ce a facut ca planurile companiei sa fie stabilite din jumatate in jumatate de an. “Am ajuns sa facem bugete si la sase luni. Pentru noi directia este clara si fezabila – exportul. Chiar daca in prezent 70% din productie merge la export este clar ca nu mi-as dori ca in urmatorii ani aceasta valoare sa fie depasita, ci mi-as dori sa vad ceva mai multa cerere pe piata interna”, a mai spus seful Aplast.

Intrebat de evolutia afacerilor Aplast in acest an, Catalin Nicolaescu a precizat ca din estimarile sale business-ul grupului – format din trei companii – ar urma sa sufere un declin de 20%, fata de anul anterior, cand grupul a inregistrat afaceri cumulate de circa 37 de milioane de euro. “Ne asteptam la o scadere de 20% a afacerilor, la circa 30 de milioane de euro, scadere resimtita mai ales declinului pietei din Romania".

Pana in prezent compania a investit zeci de milioane de euro la nivel local in cele doua facilitati de productie pe care le detine in judetul Prahova (loc. Ceptura) si in judetul Ilfov (com. 1 Decembrie). Aplast a cerut in acest an insolenta firmei Aplast SRL, pentru a-si reorganiza business, potrivit datelor reprezentantului companiei, liniile de productie de tamplarie PVC din Ceptura urmand sa fie relocate in comuna 1 Decembrie.

Aplast vrea sa ajunga la 500 de angajati ca urmare a extinderii in vestul Europei

Aplast numara in prezent circa 350 de angajati in Romania, asta dupa ce inainte de criza compania dispunea de peste 800 de salariati. Chiar si asa, pe fondul prezentei la export, conducerea grupului ia in calcul extinderea numarului de angajati la nivel local, numarul acestora urmand sa depaseasca pragul de 500 pana in primavara lui 2015. “O data cu relocarea activitatii, ne propunem sa mai angajam inca 150 de persoane si astfel sa ajungem la circa 500 de noi colegi in fabrica din 1 Decembrie. (…) O problema reala cu care ne confruntam este aceea ca nu gasim angajati. Din pacate, disponibilitatea oamenilor de a se reloca cu serviciul este foarte redusa, mai ales la nivelul joburilor de baza”, a spus Catalin Nicolescu.

Principalii concurenti ai Aplast la nivel local sunt QFort sau Barrier (Electric Plus).