Intr-o piata a constructiilor aproape decimata de criza, unde valoarea business-urilor a scazut chiar si la peste jumatate fata de anii de varf, iar semnalele de revenire pe un trend ascendent se lasa inca asteptate, tot mai multi producatori romani iau calea exporturilor, in cautarea de noi oportunitati pe piete mature sau aflate in plina dezvoltare.

Multi au avut succes, altii inca le testeaza, insa directia este clara: atata timp cat Romania nu le poate oferi o stabilitate, si mai ales nu le poate oferi certitudini, oamenii de afaceri (antreprenorii, in cele mai dese randuri) sunt nevoiti sa isi caute singuri oportunitatile mizand pe export.

Este si cazul MCA Grup, cel mai mare producator de usi de garaj din sud-estul Europei, companie cu afaceri care se ridica anual la circa 8 milioane de euro si care a mizat tot mai mult in ultimii ani pe o prezenta la export, business-ul condus de catre sotii Oprea fiind inca la inceput in “aventura” pe pietele straine. Pentru MCA Grup vestul este principala piata de dezvoltare la export, Franta, Belgia si Italia fiind principalele directii de dezvoltare, insa dupa cum insusi Ciprian Oprea, directorul general al comaniei sugereaza – “nu este deloc usor”.

“Pentru noi piata din Romania va aduce o scadere a business-ului de pana la 10% in acest an, iar la export vom raporta o crestere de 13%. Pe piata locala este o concurenta foarte puternica pe pret, iar activitatea noastra nu este canalizata pe solutii ieftine. Sunt in piata concurenti care vand produse chiar si cu 20% mai ieftine, motiv pentru care noua ne-a scazut distributia si tocmai de aceea am inceput sa ne orientam tot mai mult pe export. Franta, Italia sau Belgia sunt principalele piete la export pentru noi, iar la final de 2014 vom atinge o pondere de circa 30% in vanzari pe pietele din vestul Europei”, a declarat Ciprian Oprea (foto), CEO al MCA Grup.

MCA Grup vrea 75% din business la export

Cu o directie clara spre export, MCA Grup isi va directiona activitatea preponderent spre pietele externe in urmatorii ani, tinta companiei care detine o fabrica in comuna Jilava fiind ca vanzarile din vest sa reprezinte 75% din business in urmatorii cinci ani. “Este un paradox: noi nu vedem 2014 ca un an rau pentru piata, intrucat piata din Romania a ramas constanta, dar cu orientare exclusiva pe pret. Este clar ca solutia, in acest caz, este intrarea pe pietele mature, Franta fiind una dintre cele mai mari. Piata de aici (Franta – n.red) este mult diferita, este vorba de maturitatea ei. In Franta, spre exemplu, timpul de livrare al unei usi de garaj este mult mai mare, fata de piata locala, in care cererile tin exclusiv de pret si de timpul de livrare. Livrare scurta inseamna pentru noi sau pentru un business de profil costuri suplimentare”, a declarat Ciprian Oprea.

Prezenti la editia din acest an a Equip Baie, unul dintre cele mai mari targuri de profil din Europa, reprezentantul MCA Grup sustine ca potentialul pietei din Franta este unul urias, avand in vedere ca piata este de peste 20 de ori mai mare decat cea din Romania. “Piata din Franta, desi se afla pe un usor trend descendent in ultimii ani, nu a suferit atat de mult in criza cum s-a simtit in Romania. Aici vorbim de peste 240.000 de unitati vandute pe an, in conditiile in care, in Romania, piata reprezinta aproximativ 12.000 de unitati. Sunt diferente uriase, de la compotamentul clientului pana la tipul de achizitie. Pentru noi directia este clara, sper insa ca situatia din Romania se se schimbe”, a declarat seful MCA Grup.

Targurile internationale, rampa de lansare a business-urilor la export

Targurile de constructii importante au loc, deobicei, o data la doi ani. Equip Baie, considerat unul dintre cele mai importante expozitii dedicate producatorilor de usi si ferestre din Europa, a reunit la editia din acest an peste 300 de expozanti intr-o hala foarte mare, mai ales ca vorbim de un targ axat exclusiv pe segmentul de usi si ferestre. Conform organizatorilor, in cele patru zile cat s-a desfasurat (18-21 noiembrie) peste 20.000 de persoane au vizitat standurile celor peste 300 de expozanti. Daca la editia din 2012 targul a adunat nu mai putin de 20.000 de vizitatori, organizatorii estimeaza ca anul acesta au trecut pragul expozitiei circa 23.000, insa vorbim, in acest caz, de vizitatori experimentati – firme de profil, arhitecti, constructori – si mai putin clienti finali, asa cum este cazul unor alte targuri dedicate constructiilor, asa cum este cazul, de exemplu, al Batimat.

Interesant este insa faptul ca la editia din acest an a Equip Baie in lista celor 320 de expozanti s-au aflat si patru firme romanesti – producatori de usi si ferestre – care doresc in acest mod sa isi intensifice prezenta pe pietele externe, asta in conditiile in care cu doi ani in urma figurau numai doua companii romanesti la acest eveniment.

Pe langa MCA Grup, cel mai mare producator local de usi de garaj, la targul Equip Baie din acest an s-au mai aflat si producatorii de ferestre si usi pe baza de PVC, aluminiu sau lemn – Aplast, Qfort si Optimedia, trei dintre cei mai importanti jucatori ai pietei locale de profil.

WALL-STREET.RO a incercat sa stea de vorba si cu cele trei companii, insa numai doua dintre acestea au dorit sa isi expuna parerile despre exporturi si sa isi motiveze prezenta la targul de profil.

Cu un zambet larg si plin de viata l-am intalnit pe Marius Pantis (foto mai jos), directorul general al Optimedia, firma specializata in productia de tamplarie PVC, aluminiu si lemn, companie care in momentul de fata exporta aproximativ 60% din productia din Oradea catre pietele din vestul Europei si, mai nou, din Asia. “Orice participare la un astfel de targ costa, dar pentru noi este mai mult o investitie – atat in capitalul de imagine, cat si in valoarea business-ului. Suntem deja de cinci ani prezenti la astfel de evenimente, iar an de an ne intensificam prezenta. (…) Investitiile intr-o prezenta internationala la un targ expozitional, pentru noi, necesita o investitie de aproximativ 50.000 de euro, iar anual suntem prezenti la 4 – 5 evenimente de profil”, a declarat Marius Pantis.

Potrivit datelor reprezentantului companiei, Optimedia si-a inceput activitatea la export inca din anul 2007, chiar inaintea declansarii crizei, fiind unul dintre jucatorii din piata “inspirati” care au avut ocazia de a testa gustul exportului inainte de declinul resimtit puternic in Romania, fiind mai mult un test, o noua piata pentru acestia decat o necesitate. “Este periculos sa depinzi cu un business doar de piata locala a constructiilor pe care o vedem in ce directie evolueaza si este foarte important sa nu te interesezi doar la vecinul de peste drum (tarile din regiune – n.red). Ca antreprenor trebuie sa gandesti global. Cand gandesti global actionezi global, iar in functie de acest lucru apar succesul sau dezamagirea”, a precizat Marius Pantis.

Desi povesteste ca in urma cu cinci ani nu si-ar fi imaginat ca produsele iesite pe poarta fabricii din Oradea vor lua drumul tarilor lumii, astazi, Optimedia deruleaza activitate pe trei continente: Europa, America de Nord si, mai nou, Asia. “Prezenta in vest este un mare avantaj, asta chiar daca piata din Franta este mult mai dificila decat ne-am fi imaginat, insa pentru orice business sa fii prezent pe mai multe piete este un mare avantaj. Astazi derulam activitati atat in vestul Europei cat si pe pietele din Canada sau Japonia”, a mai spus Pantis.

In ceea ce priveste business-ul Optimedia, seful companiei se asteapta ca in acest an, pe fondul prezentei la export, vanzarile sa inregistreze un avans de 10%, business-ul urmand sa depaseasca pragul de 12 milioane de euro.

Tot la editia din acest an a expozitiei Equip Baie desfasurata la Paris i-am intalnit si pe producatorii de tamplarie Aplast, unul dintre cei mai importanti jucatori de profil din piata, companie cu afaceri care anul trecut s-au ridicat la 37 milioane de euro la nivel de grup.

Aplast, unul dintre cei mai mari producatori de usi si ferestre pe baza de PVC, aluminiu sau lemn la nivel local, duce la export circa 70% din productia celor doua fabrici pe care le detine in Romania, asta dupa ce piata locala de profil isi continua declinul inceput de la declansarea crizei. “Pentru noi piata din Romania nu da semne de revenire, unde estimam chiar o contractare a activitatii, de pana la 20 de procente. Miza ramane vestul unde, la export, tintim o dublare a vanzarilor in acest an. Nu este usor, si aici concurenta este puternica, dar ne adaptam. Noi dispunem in Romania de o capacitate de productie, instalata, capabila sa produca 2.000 de ferestre pe zi, iar in acest moment lucram la sub 30% din capacitatea totala”, a declarat Catalin Nicolescu, director general Aplast, prezent zilele trecute la Paris, la targul Equip Baie.

Aplast a inceput din acest an sa isi intensifice prezenta pe pietele straine si prin participarea la diferite targuri si evenimente de profil, menite sa creasca interactiunea cu specialistii din vestul Europei, fie ca este vorba despre constructori, proiectanti, arhitecti sau clienti finali. “Suntem deja la al doilea targ la care suntem prezenti, iar rezultatul pana acum este imbucurator, desi investitia pentru un astfel de eveniment este importanta. Am reusit deja sa legam contacte cu sute de vizitatori, iar speranta pentru noi ramane in aceasta zona. Din pacate nu sunt alte solutii, ci mai mult o necesitate. (…) Exportul nu pare totusi atat de profitabil la inceput”, a spus Catalin Nicolaescu.

Dupa ce business-ul s-a contractat in ultimii ani, pe fondul scaderii cererii interne, compania a trecut printr-o serie de schimbari si reorganizari, ceea ce a facut ca planurile companiei sa fie stabilite din jumatate in jumatate de an. “Am ajuns sa facem bugete si la sase luni. Pentru noi directia este clara si fezabila – exportul. Chiar daca in prezent 70% din productie merge la export este clar ca nu mi-as dori ca in urmatorii ani aceasta valoare sa fie depasita, ci mi-as dori sa vad ceva mai multa cerere pe piata interna”, a mai spus seful Aplast.

Intrebat de evolutia afacerilor Aplast in acest an, Catalin Nicolaescu a precizat ca din estimarile sale business-ul grupului – format din trei companii – ar urma sa sufere un declin de 20%, fata de anul anterior, cand grupul a inregistrat afaceri cumulate de circa 37 de milioane de euro. “Ne asteptam la o scadere de 20% a afacerilor, la circa 30 de milioane de euro, scadere resimtita mai ales declinului pietei din Romania".

Pana in prezent compania a investit zeci de milioane de euro la nivel local in cele doua facilitati de productie pe care le detine in judetul Prahova (loc. Ceptura) si in judetul Ilfov (com. 1 Decembrie). Aplast a cerut in acest an insolenta firmei Aplast SRL, pentru a-si reorganiza business, potrivit datelor reprezentantului companiei, liniile de productie de tamplarie PVC din Ceptura urmand sa fie relocate in comuna 1 Decembrie.

Interes crescut din partea producatorilor locali pentru astfel de expozitii

La targul dedicat producatorilor de usi si ferestre i-am intalnit si pe sotii Adrian si Liliana Garmacea, proprietarii Barrier, unul dintre numele importante din piata locala de profil, aflati in vizita si manifestandu-si interesul de a lua parte la astfel de evenimente.
Produsele Barrier sunt disponibile in majoritatea regiunilor tarii prin intermediul a circa 300 de distribuitori (revanzatori – n. red), o parte din business-ul companiei fiind asigurat de exportul in tari precum Italia, Franta, Belgia sau Germania. “5% din productia noastra efectiva merge la export, in timp ce 15% din ceea ce comercializeaza dealerii nostri merge tot catre pietele externe. Vrem ca in urmatorii ani sa ne intensificam prezenta pe pietele din Europa, vizand regiunile din Anglia, Olanda si Spania. Marjele la export sunt cu mult mai bune decat activitatea derulata la nivel local, in unele situatii chiar si de cinci ori mai bune. Ne asteptam ca in urmatorii ani ponderea exporturilor in business-ul Barrier sa creasca la 30%”, spunea Adrian Garmacea in luna septembrie a acestui an.

Exportul mentine pe linia de plutire business-urile din constructii

Piata tamplariei PVC este una dintre cele mai afectate de scaderea lucrarilor si investitiilor, o cauza a declinului inregistrat in industrie fiind datorat numarului tot mai mic de santiere destinate reabilitarii termice, atat in Bucuresti, cat si la nivelul intregii tari.

Conform estimarilor Gealan Romania, unul dintre cei mai mari producatori de tamplarie PVC din Romania, piata locala va suferi o contractie de 15%, scazand in acest an la circa 250 de milioane de euro, cea mai mare pierdere in criza, fata de nivelul de 600 de milioane de euro, cat reprezenta in anul 2008. “Piata de tamplarie va scadea in acest an cu 15%, ceea ce va influenta destul de mult producatorii din industrie. Noi mizam pe o stagnare fata de nivelul anului anterior, bazata pe o prezenta mai mare la export”, a declarat Aurel Vlaicu, directorul general Gealan Romania.

Potrivit acestuia exporturile in tari precum Germania, Iraq, Arabia Saudita, Bulgaria sau Moldova au asigurat circa 5% din vanzarile companiei, un business care anul trecut s-a ridicat la circa 25 de milioane de euro si pierderi de 1,8 milioane de euro. “Lipsa proiectelor si numarul tot mai mic de santiere pe care se lucreaza la reabilitarea termica a cladirilor va influenta foarte mult situatia din piata, dar observam o stabilizare la nivelul renovarilor si al proiectelor noi de locuinte”, a mai spus Vlaicu.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri