"Toate companiile CFR - Marfa, Calatori, Infrastructura (CFR SA, n.r.) - nu vor mai fi Cenusareasa in Ministerul Transporturilor, din mai multe motive", a afirmat ministrul Transporturilor, intr-o conferinta de presa, informeaza Mediafax. Ministerul arata ca, dupa cinci luni de aplicare a mai multor masuri de imbunatatire a performantei economice, reducere a costurilor si a arieratelor, majoritatea companiilor de sub autoritatea institutiei au trecut pe profit operational.

Datele insitutiei arata ca in primele noua luni din acest an veniturile CFR SA au crescut cu 11,1%, la 1,2 miliarde lei, cele ale CFR Calatori au urcat cu 28,9%, la 2,49 miliarde lei, iar in cazul CFR Marfa a fost inregistrat un avans de 2,8%, la 681,3 milioane lei. Cheltuielile CFR SA au crescut in intervalul analizat cu 9,2%, la 1,09 miliarde lei, cele ale CFR Calatori au scazut cu 4,3%, la 1,35 miliarde lei, iar CFR Marfa a raportat cheltuieli de 717 milioane lei, mai mici cu 12,4%.

Pe de alta parte, CFR SA, Calatori si Marfa au inregistrat cresteri ale ratei profitului operational mai mari cu 8, 26, respectiv 22 puncte procentuale. Datoriile au scazut cu 50,5% la CFR SA si cu 30,7% la CFR Calatori, in timp ce in cazul CFR Marfa au avansat cu 22,5%, din cauza platilor compensatorii pentru personalul disponibilizat in acest an, arata MT.

Potrivit datelor raportate la Ministerul de Finante, CFR SA a incheiat anul trecut cu un profit net de 84,1 milioane lei, iar CFR Marfa a avut pierderi de 262,9 milioane lei. Pentru CFR Calatori cele mai recente date disponibile sunt din 2012, cand operatorul feroviar a inregistrat pierderi de 992,2 milioane lei. Potrivit Ministerului Transporturilor, CNADNR a realizat venituri de 1,36 miliarde lei in primele noua luni din acest an, in crestere cu 15,8%, iar Metrorex a consemnat venituri de 593,2 milioane lei, mai mici cu aproximativ 10%. Administratia Porturilor Maritime Constanta a raportat venituri de 200,7 milioane lei (+3,8%), iar Tarom a inregistrat venituri de 886 milioane lei (+5,9%).

Citeste si:

Ministrul Transporturilor declara la finele lunii iulie, intr-un interviu, ca are ca obiectiv principal la conducerea institutiei aducerea pe profit operational a companiilor din subordine pana la finele anului viitor.

Restructurarea Tarom: "Prefer sa masor de zece ori si sa tai o data"

Tarom a raportat rezultate pozitive in acest an, dar compania aeriana nu beneficiaza de "cel mai fericit" management, o parte din sindicate "sunt in contrasens" si va fi necesara restructurarea companiei, modalitatea urmand sa fie anuntata in curand, afirma ministrul Transporturilor, Ioan Rus. "La Tarom, cu toate ca se diminueaza pierderile pe care aceasta societate le are istoriceste vorbind, va fi nevoie de o analiza - am facut mai multe analize, si cu Consiliul de Administratie, si cu conducerea operativa a companiei, am discutat si cu sindicatele. Suntem in situatia in care la 31 decembrie rezultatele economico-financiare vor fi cele care vor fundamenta o pozitie extrem de clara a ministerului, in calitatea sa de proprietar, in legatura cu aceasta companie. Cred ca nevoia de restructurare in compania Tarom este una iminenta, dar pentru ca nu se pot lua masuri decat in urma analize extrem de solide, astept rezultatele de la 31 decembrie, dupa care vom fi in situatia sa decidem pe ce drum si in ce varianta apucam cu societatea aceasta", a declarat ministrul Transporturilor.

El a adaugat ca managementul de la Tarom "nu este cel mai fericit", iar o parte din sindicate "sunt in contrasens cu o buna evolutie a unei societati comerciale". Ministrul nu a detaliat variantele de restructurare avute in vedere in cazul companiei aeriene. "Repet, rezultatele economico-financiare la 31 decembrie, deci la finele acestui an, vor fundamenta o pozitie a ministrului Transporturilor vis-a-vis de ceea ce trebuie facut la Tarom. Prefer sa masor de zece ori si sa tai o data", a adaugat Rus.

Potrivit datelor ministrului, Tarom a avut in acest an venituri din servicii de transport aerian mai mari cu 5%, a transportat 1,7 milioane pasageri (+3%), iar numarul de curse din 2014 va fi cu 4% mai mare decat in 2013.
In urma cu o luna, premierul Victor Ponta i-a cerut ministrului Transporturilor sa gaseasca o solutie rationala cu sindicatul companiei aeriene, astfel incat sa poata fi "salvat" unul dintre brandurile romanesti. Seful Executivului a aratat ca, dintre toate problemele care trebuie rezolvate la nivel general, o parte dintre acestea pot fi solutionate, iar altele nu, dar se doreste sa existe un dialog.

In septembrie, mai multe curse Tarom au fost anulate sau intarziate din cauza unor actiuni spontane din partea unor piloti si ai unor insotitori de zbor. Surse din randul pilotilor au declarat atunci pentru Mediafax ca protestul pilotilor Tarom a fost declansat din cauza nemultumirilor privind salariile si noul contract colectiv de munca - inregistrat fara sa se tina cont de revendicarile lor -, dar si pe fondul unora privind managementul companiei.