Dupa ce 2014 va aduce, conform estimarilor, primele semne de stabilitate pe piata de zidarie, cu o crestere de 3-5%, producatorii de caramida se asteapta ca in anul 2015 piata sa depaseasca pragul de stabilizare si sa inceapa sa creasca organic, ca rezultat al nevoii reale a romanilor de a-si construi locuinte noi, cel putin asta sustin reprezentantii Wienerberger Romania, cel mai mare producator de blocuri ceramice de pe plan local.

"In Romania, exista in continuare o mare nevoie de locuinte, mai ales de locuinte accesibile. Estimam pentru intregul an 2015 ca piata de zidarie va depasi pragul de stabilizare si va incepe sa creasca organic, ca rezultat al nevoii reale a romanilor de a-si construi locuinte noi. In plus, in ultimele luni, costul creditului imobiliar in lei si euro s-a egalizat, ceea ce ar trebui sa incurajeze investitorii privati sa inceapa proiecte noi. Speram ca dupa efervescenta alegerilor, sa urmeze o perioada asezata in intreaga societate, care sa se reflecte si in piata constructiilor", a declarat Corneliu Fecioru (foto), membru in Consiliul de Administratie si director de marketing si vanzari in cadrul Wienerberger Sisteme de Caramizi.

Cum a evoluat piata de zidarie in 2014 si ce va determina revenirea in sector

Piata de zidarie, per ansamblu, va inregistra o crestere usoara pana la finalul acestui an, comparativ cu 2013.

“Desi evolutia nu a fost constanta, fiind influentata de conditiile meteo nefavorabile, caracterizata de o perioada foarte ploioasa in T2, per total se va inregistra o crestere estimata in 2014 de aproximativ 3%-5%, fata de anul anterior. Cresterea va fi generata si de numarul total de autorizatii pentru locuinte din perioada ianuarie-august, care a fost in crestere cu 10%, fata de anul anterior. (…) Ca si oportunitati, constatam o dinamica accelerata in zona proiectelor pentru constructii multi-familiale, precum si reaparitia unor proiecte rezidentiale unde unitatile locative depasesc 100.000 euro pe locuinta. Numarul autorizatiilor pentru locuinte multi-familiale a inregistrat o crestere de aproximativ 42% in primele 8 luni ale lui 2014, fata de aceeasi perioada din 2013. Este adevarat, pornind de la o baza mai mica si considerand evolutia relativ stabila a numarului de autorizatii pentru case uni-familiale. In opinia noastra, cresterea numarului de autorizatii de locuinte se reflecta partial si in evolutia pietei de zidarie. Un alt semnal pozitiv vine si din indicatorul privind locuintele finalizate care au avut o dinamica foarte buna, crescand cu peste 7% la 9 luni, a mai aratat seful Wienerberger in Romania.

De asemenea, subliniaza acesta, programul Prima Casa a jucat un rol pozitiv in cursul anului 2014, permitand accesul multor familii tinere la o prima locuinta – de regula, un apartament intr-un bloc din stocul vechi de locuinte sau nou construit. “Este oportuna suplimentarea fondului pentru Programul Prima Casa cu aproape 500 de milioane de lei din fondurile rezervate achizitiei de locuinte ANL. Este necesara continuarea acestui program in anii urmatori, fiind benefic atat pentru societate in ansamblu, cat si pentru industria de constructii rezidentiale”.

Principalele provocari pe piata de zidarie, in 2014

Provocarile anului 2014 au influentat intregul climat macroeconomic din Romania si, in particular, activitatea specifica industriei zidariei, care se reflecta direct in costul de productie, sustin reprezentantii celui mai mare producator de caramizi de pe plan local.

Printre cele mai importante provocari cu care s-au confruntat jucatorii din piata de profil se numara cresterea cu 25% a redeventei miniere pentru argila si nisip incepand cu 01.01.2014, noua taxa pe proprietate de 1,5% aplicata la valoarea de inregistrare contabila pentru cladiri speciale, cum ar fi platforme de depozitare, cai de acces, cosuri de fum, racordarea la utilitati etc., cresterea pretului la gaze si introducerea taxei (ex: taxa pe stalp), acciza suplimentara pe combustibil, inflatia cumulata din ultimii patru ani, de peste 16%, perioada in care preturile la blocurile ceramice au scazut continuu.

Potrivit datelor Wienerberger, piata de caramida din Romania este estimata la o valoare de circa 60 de milioane de euro, iar in piata de zidarie, conform datelor de piata, caramida reprezinta circa 45% din total vanzari.

In ceea ce priveste planurile pentru anul care urmeaza, Wienerberger va avea in vedere noi oportunitati, prin integrarea consolidata a Tondach Gleinstätten, cel mai important producator de tigle ceramice din Europa Centrala si de Est. In iulie 2014, grupul Wienerberger a realizat o achizitie strategica importanta, iar in prezent detine un total de 82% din actiunile Tondach Gleinstätten.

Acest pas major in procesul de extindere va consolida activitatea de tigle ceramice din Europa, inclusiv in Romania si va crea noi oportunitati de extindere a pozitiei noastre pe piata renovarilor. Vom continua sa operam ca entitati legale distincte, dar vom lucra indeaproape in beneficiul clientilor nostri comuni.

Conform datelor oficiale, Wienerberger si-a mentinut si in 2013 pozitia pe piata de zidarie. Austriecii de la Wienerberger au continuat sa fie cei mai mari producatori de solutii de zidarie din Romania, cu afaceri care la nivelul lui 2013 au crescut cu 6%, ajungand la circa 28 de milioane de euro. Wienerberger Romania si-a redus totodata pierderile, de la 2 milioane de euro in 2012, la 750.000 de euro anul trecut si totodata a mai reusit sa-si reduca datoriile cu circa 5%. Numarul de angajati al Wienerberger a ramas similar cu nivelul anului precedent, la circa 200 de salariati.

Citeste si:

    Principalii concurenti ai Wienerberger la nivel local sunt Ceramica Iasi (Brikston) si Cemacon.

    Abonează-te pe

    Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


    Te-ar putea interesa și:



    Mai multe articole din secțiunea Companii »


    Setari Cookie-uri