FIRMELE DE MONTAJ NU FAC FATA

Daca vinzatorii de aparate de aer conditionat nu au avut nici o problema in a satisface cererea numeroasa, firmele specializate in montarea aparatelor cu greu au reusit sa-si multumeasca clientii. „Canicula este si pentru clienti, si pentru angajatii nostri. Nu se poate instala un aparat la minut. Si toti clientii vor ieri, cum se spune. Nici nu mai sintem in stare sa respiram. Avem programari pina spre sfirsitul lunii august. Montam continuu, de dimineata pina seara, intre 40 si 50 de aparate pe zi. Si nu ne convine sa angajam 80 de oameni pentru numai o luna si dupa aia sa-i dam afara“, ne-a spus Mihai Grigore, directorul Frig Total. In ultimele doua luni, incasarile companiei au crescut cu 30-40% fata de perioada similara a anului trecut.

Clima Star 2001 este o alta companie care abia reuseste sa faca fata solicitarilor. „Programarile se fac din timp. Anul trecut, pe vremea asta, nu instalam mai mult de 10-20 aparate pe zi. Iar acum, volumul lucrarilor este mai mare cu 150%“, afirma Razvan Oprea, reprezentantul companiei.

VINZARI CU PESTE 60% MAI MARI

Cu vinzari consistente se lauda si marile lanturi de retail. „In luna iulie am inregistrat vinzari cu 55% mai mari decit in mai 2006. Iar in perioada mai-iulie 2006 vinzarile de aparate de aer conditionat au fost mai mari cu 60% fata de aceeasi perioada a anului trecut“, ne-a declarat Andreea Mihai, directorul de marketing al Carrefour Romania. Practic, aparatele de aer conditionat si aparatele frigorifice au mentinut ridicate vinzarile magazinelor de profil. „In ultimele zile ale lunii iulie s-au inregistrat scaderi ale vinzarilor, datorate vremii caniculare, care a micsorat apetitul pentru cumparaturi. Singurele categorii de produse care si-au pastrat dinamica de vinzare pe tot parcursul lunii au fost aparatele de aer conditionat si frigiderele“, a declarat Dan Ostahie, presedintele Altex.

PSEUDO-MARCILE VIN CU AVANTAJUL PRETULUI

Evident, sporirea incasarilor companiilor care comercializeaza aparate de aer conditionat se datoreaza in primul rind temperaturilor ridicate. Mai exista insa si alti factori care i-au motivat pe romani sa faca asemenea achizitii. „Vinzarile mai sint influentate si de puterea de cumparare, de accesul la credit, plus preturile accesibile“, explica Andreea Mihai. Spre exemplu, in hypermarket-urile Carrefour, cel mai ieftin aparat de aer conditionat costa 779,99 RON (9.000 BTU), cel mai mare pret fiind de 2899,99 RON (12.000 BTU). In ce priveste modelele achizitionate, retailerii spun ca este vizibila o crestere a ponderii cererii pentru pseudo-marci, marele avantaj al acestora fiind pretul. „Cele mai bine vindute produse sint Freewind, Unionair, Vortex, iar la clasa de top primeaza LG si Samsung“, precizeaza directorul de marketig al Carrefour Romania.

PREVIZIUNI OPTIMISTE

Citeste si:

Desi canicula a fost inlocuita de zile mai racoroase, comerciantii sint increzatori ca vara nu a fost atit de scurta si ca vinzarile vor continua sa fie ridicate pina la finalul sezonului. „Daca se vor mentine temperaturile ridicate, este posibil sa incheiem luna august cu vinzari cu 30-60% mai mari decit cele obtinute in perioada similara a anului trecut“, mai spune Andreea Mihai. Optimisti sint si reprezentantii firmelor specializate in montarea aparatelor: „Avem destule programari si cred ca si luna asta vom fi in priza“, estimeaza Razvan Oprea, de la Clima Star 2001.

DIN 2007, IEFTINIRI DE PINA LA 20%

In ce priveste volumul vinzarilor de aparate de aer conditionat, comerciantii sint si mai optimisti cind se gindesc la sezonul de anul viitor. Si asta, deoarece, incepind din prima zi a anului 2007, aparatele de aer conditionat vor scapa de eticheta de produse de lux si nu vor mai fi accizate. Astfel, incepind din iarna, preturile aparatelor s-ar putea ieftini cu pina la 20%, acest plafon reprezentind nivelul accizei valabile in prezent. Masura ar fi mai mult decit binevenita, asemenea produse nefiind accesibile decit unei categorii reduse de clienti. Importatorii sint hotariti sa nu mai faca stocuri de aparate de aer conditionat pentru anul viitor, astfel incit noul sezon sa poata sa debuteze in forta.

„Piata inregistreaza o tendinta de crestere constanta, iar ritmul de majorare s-ar putea accentua incepind din 2007, o data cu reducerea accizelor la importul de aparate de aer conditionat care, bineinteles, va determina o scadere a preturilor de vinzare si o extindere a pietei si la alte categorii de clienti, cu venituri mai mici“, a declarat directorul general al Asociatiei Vinzatorilor de Electrocasnice din Romania, Catalin Ghinea, citat de Rompres. Statisticile asociatiei arata ca in prima jumatate a acestui an s-a inregistrat deja o dublare a vinzarilor de aparate. Recordul de vinzari a fost atins in luna iunie, in special in regiunea sudica si chiar in judetele din estul tarii.

O piata de 100 de milioane de euro

Piata romaneasca a aparatelor de aer conditionat este estimata la circa 100 de milioane de euro anual. Cifra ar fi multumitoare daca nu ar include si consumatorii persoane juridice, care isi doteaza sediile cu asemenea aparate. Potrivit specialistilor, piata de profil este extrem de saraca, din moment ce numai 30-35% din familiile din mediul urban au locuintele dotate cu instalatii de aer conditionat. Mai exact, sub 2% din totalul locuintelor din Romania sint prevazute cu instalatie de aer conditionat.

O analiza a Institutului National de Statistica a aratat ca aparatele de aer conditionat se intilnesc, cel mai frecvent, in casele patronilor (1.593 din 10.000) si in cele ale salariatilor (294 din 10.000). Ritmul de melc in care romanii si-au dotat locuintele cu asemenea aparate este dat, in primul rind, de preturile ridicate. In urma cu citiva ani, un aparat de aer conditionat costa aproximativ 500 de euro. Astazi, produse standard sub marci precum Delton sau Americool, se vind cu putin peste 200 de euro, adica echivalentul salariului mediu net pe economie.