Comertul modern de tip supermarket a continuat sa se extinda puternic si in 2014. Mega Image si Profi au deschis cele mai multe unitati in 2014, reprezentand peste 70% din totalul deschiderilor, de aproape 250 magazine. Mega Image a realizat de altfel si singura tranzactie din retail.

In decembrie retailerii au deschis un sfert din numarul total de magazine noi: Mega Image (44), Profi (6), Penny Market (5), Carrefour (4), Kaufland (1), Auchan (1), Billa (1), decizie explicata si prin faptul ca in ultima luna anului vanzarile se pot dubla fata de o luna obisnuita. Grupul belgian Delhaize, proprietarul Mega Image, a mizat si in acest an pe piata romaneasca si a deschis in total 114 magazine, dintre care 19 sunt fostele Angst, si in continuare pe Bucuresti si judetul Ilfov, ajungand la o retea de 410 unitati, informeaza Mediafax.

De altfel, Mega Image a realizat si prima tranzactie de pe piata de retail din acest an, dupa ce a preluat 19 din cele 22 de magazine operate de reteaua Angst, dupa ce compania locala s-a retras dintr-o colaborare cu Carrefour, pentru a se concentra pe domeniului propriu de expertiza - productia de carne procesata. 2014 a fost si anul in care numarul magazinelor de proximitate Shop&Go l-a depasit pe cel al supermarketurilor standard Mega Image, in care Mega Image s-a lansat pe online in parteneriat cu eMag, operatiuni pentru care a construit si un depozit nou (Mega Drive) si a lansat un magazin specializat in vinuri (Wine Gallery) in mall Vitan. Retailerul mai detine si un magazin de produse congelate AB COOL FOOD.

Ziarul Financiar a scris ca Mega Image tatoneaza terenul si pentru o eventuala preluare a celor 85 de supermarketuri Billa de la grupul german Rewe. Billa a inaugurat in acest an 5 supermarketuri si a planificat peste 10 deschideri in 2015. Dupa tranzactia Mega Image-Angst, Carrefour a pierdut o treime din magazinele de proximitate, segment pe care in acest an a mai deschis doar 7 unitati Express.

Totusi, grupul francez Carrefour si-a continuat extinderea pe partea de hipermarketuri, cu doua unitati noi, in Bucuresti si Targu-Jiu, si pe cea de supermarketuri Market, cu 10 unitati noi. Totodata, compania a lansat pe piata romaneasca Supeco, un concept de magazin situat intre discounter si cash&carry, in trei orase: Ramnicu-Valcea, Targoviste si Slatina, dar si un format pentru orasele mici de provincie - Contact. Astfel, Carrefour detine in Romania 27 hipermarketuri Carrefour, 91 de supermarketuri Market, 46 magazine de proximitate Express, 7 magazine de proximitate Contact, 3 Supeco si un magazin online. Profi, detinut de fondul de investitii polonez Enterprise Investors, a deschis 71 de magazine si incheie anul cu o retea de 275 de magazine, care acopera toate judetele tarii, iar pentru 2015 isi propune sa deschida cel putin acelasi numar de magazine. Retailerul, care de la 1 ianuarie 2015 va avea un nou director general, opereaza doua formate de magazine: unul standard - Profi si unul de suprafata mai mica - Profi City.

Ce miscari a facut liderul pietei, Kaufland, in 2014?

Liderul pietei romanesti de retail, Kaufland, cu afaceri de peste 1,6 miliarde euro, a ajuns la o retea de 102 hipermarketuri, dupa ce a deschis 12 magazine noi, dintre care patru in Bucuresti, doua in Oradea si cate unul in Arad, Bacau, Targu Mures, Targoviste, Vatra Dornei, Gherla si Slatina. Astfel, cu o investitie medie intre 6 si 9 milioane euro, Kaufland a investit numai in reteaua de magazine intre 600 si 900 milioane euro. Potrivit presei germane, de anul viitor compania va avea si nou director general, Marco Hossl, senior vice president de vanzari internationale al grupului Kaufland, care il va inlocui pe romanul Adrian Viman. Acesta din urma va prelua conducerea operatiunilor Kaufland Germania.

Tot pe segmentul de hipermarketuri a fost activ si Auchan, care a finalizat in aprilie rebranduirea celor 20 de magazine Real preluate de la grupul german Metro si a deschis in decembrie un nou hipermaket in cartierul Drumul Taberei din Capitala, pentru care vizeaza vanzari anuale de peste 100 milioane euro in cativa ani. Retailerul francez numara in prezent 32 de hipermarketuri si analizeaza posibilitatea intrarii pe segmentul de supermarketuri. Discounterii Lidl si Penny Market si-au continuat si ei expansiunea in acest an. Lidl a deschis 16 magazine noi, a schimbat locatia a trei magazine si a inchis o unitate, si numara in prezent 184 de magazine, iar Penny Market, parte a grupului Rewe, a inaugurat 10 unitati si a inchis anul cu 160 de magazine. Rewe mai opereaza in Romania si 8 magazine XXL MegaDiscount.

Si anul acesta, companiile cash&cary nu au deschis niciun magazin nou. Grupul german Metro a inchis magazinul Metro Punct din Pitesti si mai detine in Romania 26 de unitati cash&carry, 5 Metro Punct, un magazin online de birotica, 4 hipermarketuri Real si controleaza peste 600 de magazine de proximitate "La Doi Pasi". Al doilea jucator de pe acest segment, Selgros Cash&Carry, a continuat in acest remodelarea magazinelor si a investit 6 milioane de euro in reamenajarea magazinelor din cartierele Baneasa si Berceni din Bucuresti. Selgros Cash&Carry Romania, parte din grupul elvetian TransGourmet Holding SE, are o retea de 19 magazine.

In grupul retailerilor care nu au deschis niciun magazin se regasesc si hipermarketurile cora, ale caror planuri viitoare de extindere sunt puse sub semnul intrebarii. Surse din piata imobiliara au declarat in noiembrie pentru Mediafax ca grupul Benevo negociaza cu reteaua franceza Carrefour deschiderea unui hipermarket in mall-ull Victoria City dezvoltat pe terenul fostei fabrici Textila Dacia din Bucurestii Noi, in locul retelei Cora, care a renuntat la proiect.

Sumarizand, numarul magazinelor din comertul modern se apropie de pragul de 1.500 de unitati (supermarketuri, hipermarketuri, discounteri si magazine de proximitate). Daca se adauga si cele 600 de magazine La doi Pasi, totalul depaseste la 2.000 de magazine. Conform datelor PwC, retailul modern a crescut cu 10% intre 2008-2013, in plina criza, si va creste in continuare cu minim 6% in urmatorii ani. De asemenea, retailul modern, a carui pondere s-a dublat din 2008 pana in prezent, de la 26% la peste 50%, are potentialul sa ajunga la 60% din valoarea pietei de retail in 2018.
Valoarea pietei de retail este de peste 17 miliarde euro.

Romania este o piata supermarket, pentru ca ponderea acestui tip de magazine este foarte mare, de 44,3%, si va continua sa creasca pana la 47% in 2018, potrivit raportului PwC. In acelasi timp, segmentul hipermarket va continua sa se mentina la putin peste 23% din piata pana in 2018, fiind limitata de aglomerarilor urbane si de penetrarea destul de mare a supermarket-urilor in zonele cu potential de clienti.

Segmentul cash and carry a scazut destul de mult, de la 29,3% in 2008 la 17,9% in 2014 si se estimeaza ca va ajunge la 14,9% in 2018, avand in vedere ca cea mai mare partea a afacerilor depinde de retailul traditional, care s-a diminuat foarte mult, si nu a putut fi acoperit de HoReCa sau alte companii. In ceea ce priveste discounterii, acestia isi vor creste usor ponderea in urmatorii ani, de la 14% la 14,7% in 2018.

In ceea ce priveste consumul, majoritatea retailerilor spun ca nivelul din acest an a fost intre stagnare si crestere usoara, evolutie estimata ca se va mentine si in 2015. Totalul magazinelor, atat din comertul modern, cat si din cel traditional, si unitatilor HoReCa din Romania se situa la finalul anului trecut de 122.101, potrivit firmei Vektor MF, care apreciaza ca universul de magazine se va reduce deorece numarul deschiderilor va fi mai mic decat al inchiderilor.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri