Astfel, potrivit proiectului, incepand cu data de 1 februarie 2015, in sistemul de asigurari sociale de sanatate se utilizeaza cardul de sanatate de catre asigurati si furnizorii de servicii medicale, medicamente si, dupa caz, de furnizorii de dispozitive medicale in conditiile actelor normative in vigoare. Pana in 31 martie vor functiona in paralel atat cardul national de sanatate, cat si sistemul actual, scrie Mediafax.

Totodata, proiectul de act normativ prevede ca serviciile medicale pentru situatiile de urgenta medico-chirurgicala se acorda in conditiile actelor normative in vigoare. Pe cip-ul cardului national se inregistreaza si pot fi accesate datele pe care le-a acceptat asiguratul. Pentru situatiile in care persoanelor asigurate in varsta de peste 18 ani nu li s-a emis cardul national, acestia fac dovada calitatii de asigurat pe baza documentelor in vigoare, respectiv verificarea in sistemul asigurarilor, pe site-ul casei de care apartine, pana la data la care asiguratul intra in posesia cardului, dar nu mai tarziu de 30 de zile de la data emiterii acestuia.

Persoanele care refuza in mod expres, din motive religioase sau de constiinta primirea cardului national vor depune o declaratie pe proprie raspundere in acest sens la casa de asigurari de sanatate la care este luat in evidenta, insotita de cardul national in situatia in care acesta a fost distribuit, si vor face dovada calitatii de asigurat pe baza adeverintei de asigurat, avand o valabilitate de trei luni, eliberata la solicitarea asiguratului de casa de asigurari de sanatate la care este luat in evidenta.

Citeste si:

Totodata, prin respectivul proiect, se impune pastrarea si arhivarea de catre casele de asigurari de sanatate a cardurilor nationale refuzate, precum si eliberarea ulterioara a acestora la solicitarea scrisa a asiguratilor care au refuzat initial dovedirea calitatii de asigurat pe baza acestora. Cardurile nationale nedistribuite si predate de catre operatorul de servicii postale la casele de asigurari de sanatate urmeaza a fi distribuite asiguratilor de catre casele de asigurari de sanatate, fie prin prezentarea acestora la sediul casei de asigurari de sanatate la care este luat in evidenta asiguratul, fie prin medicii de familie cu ocazia primei prezentari in vederea acordarii unui serviciu medical.

Cardurile nationale nedistribuite de medicii de familie intr-o perioada de 12 luni de la primirea acestora vor fi returnate caselor de asigurari de sanatate. In caz de nedistribuire, cardurile nationale vor fi arhivate de casele de asigurari de sanatate in conformitate cu prevederile Legii Arhivelor Nationale nr. 16/1996, republicata, urmand ca la expirarea perioadei de arhivare stabilite in conditiile legii sa se procedeze la distrugerea acestora. Asiguratul suporta contravaloarea cardului national, precum si cheltuielile aferente distributiei acestuia in situatia solicitarii eliberarii unui duplicat ca urmare a pierderii, furtului sau deteriorarii cardului, in situatia modificarii datelor personale de identificare, precum si in alte situatii justificate la solicitarea asiguratului, mai prevede proiectul de act normativ.