Cei mai importanti producatori de tigarete de pe piata romaneasca unitati de productie sunt British American Tobacco (BAT), care are o fabrica la Ploiesti, Japan Tobacco International (JTI), care are o unitate de productie in Bucuresti, si Philip Morris International (PMI), cu o fabrica in Otopeni, judetul Ilfov. Acestia au realizat investitii semnificative in cresterea capacitatii unitatilor pe care le detin pe piata romaneasca, vizand in principal exporturile, in conditiile in care companiile au transferat productia de la fabrici inchise in alte state, dar si a scaderii considerabile inregistrate de piata interna, potrivit Mediafax.

"O parte semnificativa a volumului de productie (peste 50%) a fost intotdeauna exportata, avand in vedere ca fabrica Philip Morris din Romania este una dintre cele mai eficiente operatiuni la nivel regional. Exporturile au crescut cu peste 70% din 2010 pana in 2014. (...) Volumul de productie al Philip Morris in Romania a crescut cu aproximativ 78% din 2010 pana in 2014, dupa mai multi ani de investitii importante atat in capacitatile de productie, cat si in resurse umane. Cresterea a fost alimentata in principal de exporturi, pentru ca piata interna a scazut considerabil, asa incat productia pentru consumul intern a fost ajustata corespunzator", au declarat pentru MEDIAFAX reprezentantii PMI Romania.

Compania arata ca, pana in prezent, investitiile totale in operatiunile din Romania au atins valoarea de 450 milioane dolari. Anul trecut, PMI a angajat 100 de persoane in fabrica din Otopeni, iar procesul de recrutare continua si anul acesta, cu alte 40 de noi locuri de munca create in zona de productie. Principala destinatie a tigaretelor fabricate in Romania de PMI este Italia, catre care pleaca peste 80% din volumul total de export. Italia este urmata, la distanta, de Bulgaria, Albania, Cehia, Slovacia, Polonia si alte tari din Uniunea Europeana. Principalele branduri de export sunt Marlboro (exportat in diferite variante si dimensiuni), Diana si Merit (branduri traditionale in Italia) si Chesterfield.

Si in cazul JTI, volumul productiei care a mers la export a crescut de la an la an. "In anii 2007- 2008, exportam doar 5% din volumele produse in fabrica JTI din Bucuresti. In 2009, ponderea era de 20%, pentru ca in 2010-2011 procentul sa creasca la 35%, iar in anii 2012-2013 la 65% din productie, exporturile ajungand in peste 45 de tari din Uniunea Europeana, America de Sud sau Asia. In 2014, ponderea productiei pentru export a crescut la circa 70%, iar numarul pietelor a trecut de 50 (...) Este interesant de precizat ca, in 1993, am inceput afacerile in Romania importand Camel din Germania. Incepand din anul 2009, fabrica JTI de pe platforma Pipera exporta Camel in Germania. Este un sortiment destinat exclusiv exportului ca, de altfel, multe alte marci care nu figureaza in portofoliul destinat pietei romanesti", a declarat Gilda Lazar, director Corporate Affairs & Communications al JTI Romania, Republica Moldova si Bulgaria.

In anul 2012, fabrica a finalizat o investitie de 25 de milioane de euro in noi capacitati de productie, care a presupus si crearea de 125 de noi locuri de munca, care a vizat si cresterea exporturilor.

Citeste si:

Si British American Tobacco inceput in 2012, cu finalizare in 2014, o investitie de aproximativ 40 de milioane de euro in fabrica de la Ploiesti, care a insemnat si cresterea capacitatii de productie a fabricii cu 20%, potrivit unor date prezentate anterior de companie. Producatorul marcii Kent exporta peste 50% din productie.

Potrivit datelor Institutului National de Statistica, valoarea exporturilor de tigarete care contin tutun s-a situat la 563,55 milioane euro in primele zee luni ale anului trecut, cu peste 11% mai mult fata de nivelul din tot anul 2013, cand au insumat aproape 506 milioane euro. Italia este principala destinatie a exporturilor de tigarete din Romania, reprezentand circa 72% din valoarea totala a livrarilor externe, respectiv circa 402 milioane euro in primele zece luni ale anului trecut. Aceasta este urmata la distanta considerabila de Germania (18 milioane euro), Polonia (16,5 milioane euro), Bulgaria (16 milioane euro), Grecia (14,9 milioane euro), Austria (14,3 milioane euro), Marea Britanie (9,9 milioane euro), Olanda (9,7 milioane euro), Bosnia si Hertegovina (6,4 milioane euro) si Danemarca (5,1 milioane euro). In total tigaretele produse in Romania ajung, potrivit datelor INS, in 57 de tari.

De altfel, in primele zece luni, nivelul record al excedentului comercial al schimburilor Romaniei de produse agroalimentare s-a datorat in cea mai mare masura exporturilor de tigari si de seminte de rapita, care, raportat la aceeasi perioada din anul precedent, au adus venituri suplimentare de 143,6 milioane euro si, respectiv, 143,4 milioane euro, potrivit datelor Ministerului Agriculturii. Excedentul comercial al schimburilor Romaniei de produse agroalimentare din primele zece luni ale anului 2014 a fost de 496,5 milioane euro, la exporturi care au insumat 4,48 miliarde euro, cu 9,7% mai mult fata de perioada corespunzatoare din 2013.

Potrivit unui raport al KPMG, consumul de tigarete din Romania a ramas 2013 relativ stabil, insa vanzarile legale au scazut cu 4%. Conform unor date citate de JTI, intr-o serie de tari ca Romania, Belgia, Ungaria, Cehia, Danemarca, Elvetia, Spania, Germania, Italia, incidenta fumatului, adica populatia de peste 18 ani care fumeaza cel putin o tigara pe zi, se situeaza intre aproximativ 20-30%. Tari europene cu incidente ale fumatului de peste 30% sunt Franta sau Bulgaria. Ponderi mai reduse, intre 10-15%, se regasesc in Suedia sau Norvegia.

La nivel regional, estimarile Philip Morris International arata ca in Romania rata medie a consumului de tigari inregistrata in decembrie 2014 este de 15,9 tigari pe zi, spre deosebire de 22,4 in Albania, 16,7 in Bulgaria si 17 in Republica Moldova.