Concluziile studiului "O noua viziune a cresterii", publicat joi de EY Romania, arata ca 90% dintre liderii de business din Romania sunt increzatori in cresterea afacerilor lor in acest an, in timp ce doar 6% se asteapta la scaderea cifrei de afaceri, iar 4% la o stagnare. Dintre cei care mizeaza pe crestere, 48% prognozeaza o evolutie semnificativ pozitiva in 2015, respectiv o crestere de peste 10%.

Estimarile privind cresterea profitului sunt, de asemenea, pozitive, doar 13% dintre companii asteptandu-se la o stagnare sau la o scadere a profitabilitatii in 2015. "Aceasta tendinta va fi sustinuta in mare masura prin investitii, avand in vedere ca 76% dintre respondenti afirma ca vor creste investitiile in 2015. Acestea se vor concentra in zona de lansari de noi produse si servicii, cea de marketing si vanzari si in extinderea in noi piete de desfacere", se arata intr-un comunicat al EY Romania.

Investitiile programate vor fi finantate in principal prin credite bancare (53%), urmate de injectii de capital (18%). "Cresterea competitivitatii prin inovatie si cercetare, cresterea brand-ului si digitalizarea trebuie sa se regaseasca pe agenda de business si in bugetele de investitii in 2015. De asemenea, accesul la finantare, abilitatea de a diversifica sursele de finantare si optimizarea costului finantarii au devenit intr-o mai mare masura avantaje competitive, ca urmare, orice strategie de business va trebui sa le aiba in vedere in acest an", spune Bogdan Ion, country managing partner la EY Romania.

Evolutiile pozitive estimate pentru cifra de afaceri si profitabilitate vor fi sustinute si prin cresterea numarului de angajati. In timp ce 36% dintre angajatori se asteapta la o crestere modesta (sub 5%), peste 35% afirma ca vor creste numarul angajatilor intre 5-30% sau peste. Potrivit analizei, 87% dintre companii vor creste salariile, dar aproape jumatate dintre respondenti nu estimeaza majorari mai mari de 5%. Totusi, 38% au bugetat pentru 2015 o crestere a salariilor propriilor angajati intre 5-20% sau chiar mai mult.

Companiile din IT si servicii estimeaza cele mai mari rate de crestere a salariilor in acest an. Respondentii din industria IT sunt foarte increzatori in perspectivele sectorului de profil intr-o masura semnificativa (78%), alti executivi optimisti peste media economiei provenind din industria producatoare si servicii. "Dupa depasirea crizei, revenirea cresterii a fost timida. In 2015 insa, cererea va redeveni motorul cresterii business-urilor romanesti, conform raspunsurilor oferite in cadrul studiului. Astfel, 66% dintre executivi se asteapta la o crestere a cererii pentru produsele si serviciile companiei lor in 2015, in timp ce 32% estimeaza o stagnare si doar 2% o tendinta negativa. Evolutiile cele mai bune le asteapta executivii din IT, transporturi, real estate si servicii, in timp ce evolutii negative sunt estimate in industria editoriala", potrivit sursei citate.

Citeste si:

Concluziile analizei arata ca 41% dintre oamenii de afaceri considera costurile reduse cel mai important avantaj competitiv al concurentei. De asemenea, reducerea costurilor este primul raspuns luat in calcul de executivi la conditiile de piata. "Reducerea costurilor este inca sus pe agenda oamenilor de afaceri, desi, in acelasi timp, recunosc importanta mare a inovatiei in succesul companiei pe care o conduc, 60% dintre ei afirmand ca inovatia are un impact mare si foarte mare in aceasta privinta. Desi 78% dintre respondenti considera ca succesul companiei este in masura mare si foarte mare dependent de nivelul de pregatire al angajatilor, doar 5% dintre ei au recurs la atragerea in companie a unor angajati valorosi in 2014, ca raspuns la conditiile din piata in care activa compania", se spune in comunicat.

Referindu-se la factorii care definesc succesul pe piata locala in acest an, cei mai importanti trei indicatori raman rezultatele financiare, satisfactia clientilor si cota de piata, cu precizarea ca satisfactia clientilor a detronat in importanta indicatorii financiari, fiind in 2015 cel mai importat element al succesului unei companii. Alaturi de acesti factori, 41% dintre liderii de business mentioneaza notorietatea marcii (brand awareness), fata de 39% in anul trecut.

Studiul EY Romania privind perceptia mediului romanesc de afaceri in 2015 are la baza un chestionar care analizeaza perceptiile a 202 executivi de top provenind din organizatii care opereaza la nivel local, in diverse industrii. Astfel, 22% dintre respondenti provin din companii cu cifra de afaceri mai mare de 50 de milioane euro, 30% din companii cu cifra de afaceri intre 10-50 milioane euro, 23% cu rulaje intre 1-10 milioane euro si 25% cu vanzari de sub un milion de euro. Executivii au raspuns chestionarului EY Romania in perioada 10 - 16 februarie 2015.

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 190.000 de angajati in peste 700 de birouri din 150 de tari si venituri de 27,4 miliarde de dolari in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2014.