Comisia Europeana a acuzat compania de lipsa de fair play in lupta cu competitorii. In acelasi timp, imaginea Pepsi se scalda in lumina capatata dupa refuzul de a beneficia de secretele Coca Cola. Pe o piata unde competitia este din ce in ce mai acerba, iar competitorii tot mai expusi provocarilor, apare intrebarea: ce inseamna cu adevarat sa operezi fara o cultura corecta a competitiei?

Microsoft abuzeaza de pozitia dominanta pe piata

In martie 2004, Comisa Europeana condamna Microsoft la o amenda record. 497 de milioane de euro a fost suma pretinsa de autoritatile de la Bruxelles pentru abuz de pozitie dominanta, cand compania a fost gasita vinovata de practici de afaceri anti-concurentiale. Organismul de reglementare a concurentei de la Bruxelles intentioneaza sa amendeze gigantul informatic american cu alte trei milioane de euro pe zi, in cazul in care trustul software continua sa nu respecte decizia antitrust a Comisei Europene.

Ar fi prima data cand Comisia Europeana ar impune o asemenea amenda unei firme pe considerentul nerespectarii unei decizii pentru remedierea unui abuz. Aceasta amenda semnaleaza hotararea Comisiei Europene in eforturile sale de a forta compania Microsoft sa ii respecte decizia privind partajarea de informatii cheie cu companiile rivale.

Uniunea Europeana poate amenda o companie cu pana la 5% din cifra de afaceri medie zilnica a anului precedent. Cifra de afaceri a Microsoft in 2005 a fost de 40 de miliarde de dolari, conform paginii sale de internet, ceea ce ar duce la o medie de 110 milioane de dolari pe zi.

1,5 milioane de dolari pentru o mostra de Cola

Scandalul iscat in interiorul Coca Cola, cand trei angajati ai companiei au incercat sa ofere reteta si o mostra din cel mai nou produs Cola companiei Pepsi, a pus compania din urma intr-o lumina favorabila. Aceasta nu doar ca a refuzat oferta, dar a avertizat compania concurenta in legatura cu propunerea primita.

Citeste si:

Pe 19 mai, Pepsi a predat companiei concurente o scrisoare datata 8 mai si redactata pe o foaie cu antetul Coca Cola. Scrisoarea, trimisa din Bronx de o persoana ce-si spunea Dirk si pretindea a fi o un pion important in companie, oferea "informatii detaliate si foarte confidentiale" in schimbul sumei de 1,5 milioane de dolari.

Ben Deutsch, purtatorul de cuvant al Coca Cola a declarat ca reteta pentru Coca Cola Classic nu s-a aflat niciodata in pericol, fiind cunoscut faptul ca este cel mai bine pazit secret al companiei. Informatiile ce valorau 1,5 milioane de dolari se pare ca aveau legatura cu o bautura in curs de elaborare, nelansata inca pe piata. Desi oficialii Coca Cola au refuzat sa ofere detalii referitoare la "informatiile confidentiale", cel putin o sticluta cu o mostra a fost oferita spre vanzare. Cateva saptamani de la incidentul cu pricina, laudele aduse companiei Pepsi au venit din toate directiile. Peocurorul american David Nahmias a apreciat fair play-ul Pepsi numind compania "un bun cetatean corporatist".

Coca Cola raceste sticla de Pepsi

La jumatatea anului trecut, Comisia Europeana impunea noi reguli in ceea ce priveste competitia pe piata bauturilor racoritoare. Concernului Coca-Cola i se impunea sa rezerve minim 20% din spatiul frigiderelor companiei din magazine pentru bauturi apartinand altor branduri, daca in centrul comercial respectiv nu ar exista alte frigidere destinate racoritoarelor.
Una dintre prevederi interzicea aranjamentele de exclusivitate astfel incat clientii sa aiba libertatea alegerii.

Astfel, Coca-Cola nu va mai oferi recompense clientilor doar pentru faptul ca achizitioneaza cantitati mari. Concernului ii este interzisa si utilizarea brandurilor puternice puse in slujba promovarii, implicit vanzarii brandurilor mai slabe. In sustinerea deciziei, Neelie Kroes, comisarul european pentru Concurenta a afirmat ca aceasta "va fi in beneficiul consumatorilor prin imbunatatirea concurentei pe piata bauturilor racoritoare in Europa."

De fapt, se incerca limitarea tendintei de monopol a companiei Coca-Cola, avand in vedere si faptul ca aranjamentele companiei vor fi urmarite cu precadere in tarile unde brandul Coke este foarte bine pozitionat. Pentru incalcarea hotararii, Coca Cola ar putea fi amendata cu 10% din cifra de afaceri la nivel mondial.