Regiotrans, una din primele companii private de transport feroviar din Romania, a devenit in ultimii ani unul dintre cei mai activi jucatori pe piata de profil, extinzandu-se tot mai puternic la nivel national, in urma unor contracte identificate ca fiind paguboase. Cazul a intrat recent in atentia DNA.

Operatorul de transport feroviar Regiotrans a fost infiintat in anul 2005, in urma liberalizarii transportului pe caile ferate din Romania, ce a permis aparitia pe piata a companiilor private de profil.

Cu un contract care a presupun utilizarea infrastructurii CFR la nivel national, Regiotrans, firma patronata de catre oamenii de afaceri Iorgu Ganea si Costel Comana, s-a extins puternic, ajungand ca in prezent sa opereze pe nu mai putin de 44 de rute, care leaga noua destinatii importante.

Potrivit datelor oficiale raportate de companie la Ministerul de Finante, afacerile Regiotrans au crescut vizibil in ultimii ani, ajungand ca in 2013 sa depaseasca pragul de 50 de milioane de euro, in crestere cu circa 10% fata de anul anterior.

Conform informatiilor publice, Regiotrans inregistra in 2008 afaceri de circa 18 milioane de euro si circa 400 de angajati, ajungand ca in 2013 sa aiba peste 50 de milioane de euro si aproape 1.000 de angajati. Mai mult decat atat, Regiotrans a reusit ca pe parcursul crizei sa ramana o companie profitabila, doar in 2012 inregistrand pierdere de aproximativ 9 milioane de euro.

Trenurile private se inmultesc pe banii statului

Cea mai mare parte a subventiilor destinate transportatorilor particulari de calatori de pe caile ferate se da pentru numarul de trenuri, astfel ca banii sunt luati chiar daca garniturile circula aproape goale. Mai exact, numarul pasagerilor conteaza in proportie de 30% in calculul subventiilor acordate, in timp ce numarul trenurilor puse in circulatie conteaza in proportie de 70%. Rezultatul: in ultimii ani, particularii au pus in circulatie tot mai multe trenuri de calatori, chiar daca numarul pasagerilor (de obicei, navetisti) a stagnat sau chiar a scazut, dupa cum arata o analiza a cotidianului Adevarul.

Potrivit normativelor, care acum se afla in faza de dezbatere publica la nivelul Ministerului Transporturilor, compensatia programata aferenta indicatorului calatori-km se acorda in proportie de 20% pentru trenurile InterRegio (fostele Accelerate) si in proportie de 80% pentru trenurile Regio (fostele Personale). Pentru fiecare operator de transport feroviar de calatori valoarea minima a veniturilor proprii corespunzatoare fiecarei categorii de trenuri trebuie sa fie de cel putin 15% din valoarea compensatiei acordate prin contractul de servicii pentru trenurile Regio si de cel putin 25% pentru trenurile InterRegio. Valorile compensatiei acordate pentru pachetul minim social sunt de 57,357 lei pe mia de calatori-km si 18.174,65 lei pe mia de tren-km la trenurile InterRegio, respectiv de 251,225 lei pe mia de calatori-km si 18.174,65 lei pe mia de tren-km la trenurile Regio.

Probleme cu legea: Costel Comana, implicat in dosarul Mita la CFR

Recent, surse judiciare au declarat ca Estrella Stefanescu, sef serviciu in CFR, ar fi favorizat firmele oamenilor de afaceri Iorgu Ganea si Costel Comana in licitatii, primind in schimb de la acestia card de combustibil, cazari la pensiuni, telefoane mobile si bani de nunta.

Sefa Serviciului urmarire transporturi din CFR este vizata pentru posibile fapte de coruptie, intr-un dosar in care DNA face perchezitii la Ministerul Transporturilor, Compania Nationala CFR, Regionala CFR din Brasov si mai multe firme, printre care RC CF Trans SRL Brasov. Potrivit surselor citate, ea este suspectata ca ar fi favorizat firmele oamenilor de afaceri Iorgu Ganea si Costel Comana pentru preluarea mai multor trasee de la CFR Calatori, pentru care aceste firme incasau subventii.

Pentru a-i favoriza, ea le-ar fi pus la dispozitie celor doi oameni de afaceri informatii despre societatile concurente, astfel ca ei stiau exact ce oferte sa faca pentru a castiga licitatiile. Cei doi au casigat contractul de inchiriere integrala a infrastructurii de pe raza Regionalei CFR Timisoara cu firma lor SC RC CF Trans SRL Brasov.
Pentru aceste favoruri, Stefanescu ar fi primit de la cei doi oameni de afaceri card de combustibil pentru mii de kilometri, revizie la masina sa Audi, anvelope, o bicicleta, cazare gratuita pentru ea si fiica ei la pensiuni, telefoane mobile de ultima generatie, un laptop performant, dar si bani ca sa mearga la o nunta in familie, spun anchetatorii. In plus, copiii ei au fost angajati formal, pe perioada verii, controlori de bilete pe ruta Bucuresti - Constanta pe care opereaza curse firma privata Regiotrans, cotrolata tot de Ganea si Comana.

Costel Comana, seful Regiotrans, s-a sinucis in toaleta unui avion

Ministerul Afacerilor Externe a confirmat, joi, ca barbatul care s-a sinucis in toaleta unui avion, pe ruta Columbia-Costa Rica, este roman, precizand ca acesta a fost gasit strangulat. Ministerul Afacerilor Externe a precizat ca, in data de 25 februarie, consulul onorific al Romaniei in Republica Costa Rica a informat telefonic Ambasada Romaniei la Ciudad de Mexico, in a carei circumscriptie se afla si Costa Rica, asupra decesului unui cetatean roman.

Potrivit MAE, incidentul a fost semnalat misiunii diplomatice si de catre autoritatile locale competente, care au confirmat la randul lor, decesul cetateanului roman. ”Potrivit primelor informatii obtinute, cetateanul roman s-ar fi sinucis prin strangulare, in grupul sanitar al avionului. Cetateanul roman se afla la bordul unei aeronave care efectua o cursa intre aeroportul Bogota, Columbia, si aeroportul international Juan Santamaria din San Jose, Costa Rica. Acesta era insotit de o femeie de cetatenie romana”, se mentioneaza in raspunsul Ministerului de Externe.

Omul de afaceri calatorea impreuna cu o femeie de 35 de ani, care, potrivit informatiilor, se afla in stare se soc. Milionarul a fost gasit spanzurat in baie, insa inainte de a face gestul necugetat, acesta a mers de mai multe ori la baie si avea o stare vizibila de agitatie.

La un moment dat, femeia care il insotea a adormit, iar cand s-a trezit a observat ca barbatul nu se mai afla pe scaun. A mers sa-l caute la baie dar, pentru ca nu raspundea, a chemat ajutoare, care au fortat usa. Din pacate, nu s-a mai putut face nimic pentru barbat, fiind deja mort cand a fost gasit.

Potrivit Top 300 Capital, omul de afaceri Costel Comana, in varsta de 53 de an, avea o avere estimata la 30-31 milioane de euro.

10 operatori privati de transport feroviar pe sinele CFR. Pretul biletelor, la jumatate

In Romania exista in momentul de fata 10 operatori de trenuri privati, insa doar 4 dintre acestia au legaturi intre marile orase din tara.

De exemplu, o calatorie cu trenurile private este, in cele mai multe cazuri, la jumatate din pret comparativ cu una prin CFR. O analiza wall-street.ro arata ca un bilet pe ruta Bucuresti-Brasov costa 25 lei la companiile private Softrans si Regiotrans, pe cand la CFR costul ar fi dublu in conditii similare de transport.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri