Violeta Luca, CEO al eMag: Important este sa administrezi banii companiei ca si cand ar fi ai tai

Violeta Luca, CEO al eMag: Important este sa administrezi banii companiei ca si cand ar fi ai tai

Violeta Luca a devenit vice presedinte si director executiv eMAG, pastrandu-si si pozitia de presedinte al Consiliului de Administratie Flanco Retail in februarie 2014, dupa ce in 2012, la 32 de ani, fusese numita CEO al Flanco.

Ce sfaturi de management da Violeta Luca

“Trebuie sa iti faci treaba bine pentru a reusi. Munceam foarte mult, am pus cariera pe primul loc. Eu nu aveam nimic cand am venit la Bucuresti – nici pile, nici parinti care faceau una-alta, care sa aiba afaceri. In schimb am avut si am foarte multa vointa, mostenita de la parinti, un creier destul de bun si un dram de noroc”, spune intr-un interviu acordat anterior Wall-Street.ro Violeta Luca.

“Important este sa administrezi banii companiei ca si cand ar fi ai tai. Am avut bugete, in 2002, de peste 2 milioane de euro. Nimeni nu ma controla, dar intotdeauna mi-am facut treaba corect, sa fie bine brandului. Este un diferentiator, sa nu te sperii, sa muncesti constant, sa te inconjori cu oameni de incredere, eficienti, competenti. Sa te contrazica daca nu este de acord cu ceva, niciodata n-am cautat oameni comozi”, mai spune Violeta Luca, subliniind ca a fost dispusa sa sacrifice lucruri pentru rezultat.

Cum si-a inceput cariera Violeta Luca

Domeniul electro-IT nu a fost insa primul cu care Violeta Luca a luat cunostiinta in campul muncii. La jumatatea anului doi s-a angajat, in asigurari, la AIG. A fost providenta si norocul care au trimis-o acolo. Intr-o zi vorbea cu o prietena in autobuz de angajare si dintr-o data un domn vine la ele, le intinde o carte de vizita si se prezinta ca fiind team leader in asigurari de viata la AIG. Initial, Violeta a ignorat intamplarea dar apoi, curioasa, a inceput sa cerceteze informatii despre companie.

“Am mers pe net, am vazut ca este o companie foarte mare, puternica. Mi-a placut personalitatea lui Maurice Greenberg care pe atunci era seful companiei. Imi place ideea de a cerceta bine o companie inainte de a initia contact cu ei, e bine sa le vezi filozofia, de la manangement in jos”, subliniaza CEO-ul eMag.ro. Inca de la inceputul carierei i se parea “super interesant sa fii lider”, sa conduci o echipa de oameni. Inceputul anilor 2000 nu era insa cel mai bun pentru vanzarea de asigurari de viata. Oamenii erau reticenti, era greu sa-i convingi de utilitatea acestui sistem, a povestit Violeta Luca intr-un interviu anterior acordat Wall-Street.ro.

De la asigurari in industria electroIT

Un client de asigurari a intrebat-o intr-o zi daca nu vrea sa isi schimbe jobul. A acceptat, intrucat head office-ul din AIG i-a spus ca vinde bine asigurari si ca nu este ok sa ii schimbe pozitia. Ambitia actualei sefe Flanco a trimis-o pe aceasta la Whirlpool, ca si asistent de marketing. “Nu ma speria foarte tare ca trebuie sa incep ceva de la Adam si Eva. La AIG aveam o echipa de vreo 40 de oameni, eram pregatita sa fac fata. Imi placea ca faceam lucruri noi, am fost ca «un mic burete» in perioada aceea, dupa 2002, cand mi-am dat licenta. Am invatat multe lucruri noi, dar am si dat”, povesteste ea.

In 2003 a trecut de la marketing la vanzari, dupa ce a castigat un concurs pentru acel post. “Eram printre putinele femei care era in acea divizie. A fost complicat pentru ca toti barbatii parca incercau sa-mi puna bete in roate, imi «incurcau/furau» marfa, sa-mi faca tot felul de sicane, sa ma pacaleasca”. In mintea ei, atunci, si-a spus “lasa ca ajung eu sefa voastra intr-o zi!”. “Am mai avut, in timp, probleme de a ma impune. Sunt femeie, si blonda pe deasupra! Da, oamenii au preconceptii, dar poti sa-i dovedesti cu fapte, nu cu piciorul sau cu forta”, spune Violeta Luca.

De principiu, Luca are un stil de management democratic dar daca este situatie critica, devine autoritara si directiva. Daca este ceva de creat, invita oamenii la discutii deschise, libere, sa isi spuna opinia. Nu isi propune sa fie “un manager popular”. Se considera un manager preponderent pragmatic desi daca ceva arata bine pe hartie si instinctul ii spune ca este ceva gresit, se gandeste mult pana sa accepte si sa mearga mai departe.

Carmen Harabagiu, HBO Romania: Succesul vine din foarte multa munca

Carmen Harabagiu, HBO Romania: Succesul vine din foarte multa munca

Foarte multa munca, dorinta de a face ceea ce faci nu neaparat perfect, dar cat mai bine cu putinta si sa inveti tot timpul – nu neaparat scoli, ci sa inveti de la oamenii cu care intri in contact – sa stii si sa inveti sa asculti, acestea ar fi sfaturile pe care Carmen Harabagiu, managerul HBO Romania le-ar da pentru o a avea succes.

Foarte ambitioasa, sef de promotie in liceu, a luat ca pe un challenge admiterea Facultatii de Automatica din Bucuresti si, mai tarziu, rolul de manager in cadrul HBO Romania. Asa s-ar descrie in cateva cuvinte Carmen Harabagiu, una dintre cele mai puternice femei de televiziune din Romania, care a dobandit o vasta experienta in lumea filmului si a televiziunii, asta deoarece de mai bine de 20 de ani activeaza intr-o industrie plina de neprevazut, o industrie care s-a schimbat in permanenta, o piata care trece printr-o evolutie continua si o revolutie in sfera digitala.

Elena Pap, Up Romania: In contextul economic de acum trebuie sa anticipam schimbarile

Elena Pap, Up Romania: In contextul economic de acum trebuie sa anticipam schimbarile

"Cand m-am angajat, inainte de Revolutie, era un singur calculator la un departament cu 10 persoane. Am evoluat mult ca societate si schimbarile pe care le vad in ultimul timp sunt tot mai dinamice. Acum trebuie sa anticipam schimbarile", descrie Elena Pap, directorul general al Up Romania contextul economic de astazi.
Elena Pap conduce Up Romania (fosta Cheque Dejeuner) de 10 ani si este singurul director roman printre companiile de tichete de masa din tara noastra. Asadar, pot sa spun ca in fata mea o am pe "doamna tichetelor de masa", un om nascut pentru cifre care a renuntat la confortul si la evolutia profesionala dintr-o companie romaneasca pentru a incepe de la zero in stil frantuzesc.

Inainte sa ajunga la Up Romania (fosta Cheque Dejeuner) in 2002, ca director financiar, Elena Pap a lucrat la o companie de consultanta financiara, unde a fost seful departamentului de contabilitate. "In momentul in care a aparut aceasta provocare de a ma alatura unei companii internationale a fost un declic. Si atunci m-am intrebat daca sa parasesc acel confort si acea evolutie profesionala pentru ca muncisem. Era un confort psihic pentru ca deja imi castigasem pozitia. Eram vazuta ca un lider in departamentul meu", povesteste Elena Pap despre alegerea facuta in urma cu 13 ani.

I s-a parut o provocare sa se alature unei echipe cu 5 oameni, intr-un apartament inchiriat si sa o ia de la zero pe o piata mica, caci tichetele de masa abia cunosteau Romania. "Chiar daca cifrele si imaginea erau frumoase la nivel international, m-am gandit: imi asum riscul, intru in aceasta aventura sau nu? Feelingul mi-a spus ca da, trebuie sa incerc pentru ca nu ai de multe ori sansa in viata sa incepi ceva de la zero, sa fii tu acolo si sa construiesti o companie", spune Elena Pap.

Cristina Savuica, Lugera: Cred ca sunt un vanzator innascut

Cristina Savuica, Lugera: Cred ca sunt un vanzator innascut

Cristina Savuica a deschis in 2001 prima reprezentanta Lugera ca si country manager, devenind ulterior managing partner in cadrul aceleiasi companii. In 2009, a preluat conducerea subsidiarei Lugera & Makler Cehia, fiind numita managing partner Romania & Cehia.

Spune raspicat ca nu ii pare rau ca si-a inceput cariera in Romania si stie sigur ca niciun alt domeniu nu i s-ar fi potrivit mai bine. “Eu am locuit in Slovacia si nu imi gaseam locul, pentru ca fiind sotie de diplomat nu aveam voie sa lucrez si am desfasurat activitati voluntare, fie la reviste, fie la ONG-uri, in incercarea de a-mi ocupa timpul. Si da, mi-am dorit sa ma intorc in Romania si nu am regretat niciodata aceasta alegere. Eu iubesc vanzarile, cred ca sunt vanzator innascut, iubesc partea de customer service, iar partea de interactiune cu clientii este preferata mea. Nu m-am gandit niciodata sa fac altceva, m-am gandit insa sa schimb ceva, nu neaparat in firma, ci in mediul in care traim. Iubesc ceea ce fac, imi iubesc echipa. Problema este cum interactionez cu mediul, cu ITM-ul, cu Garda Financiara”, spune aceasta.

Savuica recunoste ca a fost un moment in viata sa cand s-ar fi orientat catre medicina, insa cateva ore de practica au convins-o sa se reorienteze. “Eram convinsa sa dau la medicina, dar nu am putut. Am asistat o data la o amputare de picior si am vazut cum i se vorbea omului acela care urla de durere. Nu as putea sa lucrez intr-un astfel de mediu. Recunosc insa ca sunt si medici extraordinari in Romania”, a adaugat aceasta.

Daniela Budurea, Western Union: orice masina trebuie sa ia o pauza tehnologica, inclusiv omul de multinationala

Daniela Budurea, Western Union: orice masina trebuie sa ia o pauza tehnologica, inclusiv omul de multinationala

"Timpul trebuie sa ti-l faci. Din invataturile mele si din categoria orice masina trebuie sa aiba pauza tehnologica, si omul de multinationala trebuie sa o faca. Iti place, e nemaipomenit, dar trebuie sa iei si o pauza. Este o chestiune de igiena a creierului", avertizeaza Budurea. Insa, managerul WU subliniaza ca nu este usor sa te deconectezi si sa iti fortezi "creierul care face maca-maca-maca mereu sa se linisteasca", spune Daniela Budurea, country director pe Romania si Bulgaria al Western Union, referindu-se la echilibrul profesie-viata personala.

Daniela Budurea este un manager de top intr-o industrie dominata de barbati, dar experienta ei este speciala. In prezent, country director pentru Romania si Bulgaria intr-o multinationala cu o istorie de 160 de ani, Budurea a prins boom-ul in trei industrii diferite si a invatat din fiecare ceva. Pasionata de automobile, Daniela Budurea si-a inceput cariera in domeniul petrolier, la Shell. A inceput la lucreze inca din timpul facultatii si in '98 isi incepea cariera in multinationale de pe pozitia de assistent manager in cadrul companiei petroliere, pe vremea cand aceasta era prezenta pe piata romaneasca, iar benzinariile Shell erau pentru romani un fel de mini-supermarketuri.

"Cand eram in Shell se construiau benzinariile moderne in Romania, in care puteai sa cumperi un sandvici si sa bei o cafea. Era ceva magic. Nu erau nici supermarketuri atunci si de aceea in sezonul de Craciun cea mai mare vanzare in benzinarii o aveam la jucarii, iar in cel de Paste la dulciuri", isi aduce aminte Budurea, in prezent country director pentru Romania si Bulgaria al Western Union.

Ioana Enache, Amway: Trebuie sa gasesti in fiecare cea mai buna competenta

Ioana Enache, Amway: Trebuie sa gasesti in fiecare cea mai buna competenta

De aproape trei ani Ioana Enache ocupa cea mai importanta pozitie in compania Amway Romania, unul dintre cei mai importanti jucatori din vanzari directe pe plan local. Combinatia de antreprenoriat si multinationala i se potriveste ca o manusa celei care se vede mai degraba ca un partener decat ca un manager.

Ca orice manager si Ioana Enache a trecut printr-o evolutie ca stil de leadership. Ea marturiseste ca la inceputul carierei era de parere "ca tot ce tine de business trebuia sa fie strict. Mi-am dat seama insa ca trebuie sa gasesti pentru fiecare om in parte competenta cea mai buna, zona sa de confort. In momentul ala se intampla magia”, ne- a spus Ioana Enache.

Inainte de a se alatura Amway Romania a lucrat atat in multinationale precum GlaxoSmithKline si OMV, cat si in zona antreprenoriatului, cand, timp de cinci ani, a condus propria sa firma de consultanta. “Revenita intr-o multinationala am ramas cu spiritul antreprenorial reactionand in anumite situatii similar unui antreprenor. Am ajuns in Amway, o companie pentru antreprenori si imi place foarte mult aceasta combinatie. In momentul acesta nu ma gandesc din nou la antreprenoriat. Mi se pare ca tot ce am avut in bagajul meu de experiente de business se potriveste perfect: noi oferim oportunitatea unui business si a unui venit suplimentar unor oameni care vor sa se dezvolte pe aceasta zona”, afirma Ioana Enache, director general Amway Romania & Bulgaria si Amway
Grecia.

Corina Pacuraru, Perfect Tour: Cand incepi un business este bine sa ai o doza de inconstienta

Corina Pacuraru, Perfect Tour: Cand incepi un business este bine sa ai o doza de inconstienta

Sa stai de vorba cu proprietara Perfect Tour inseamna sa descoperi ca a face afaceri nu tine neaparat de vreun vis din copilarie, de traditia din familie sau de MBA-uri absolvite. Corina Pacuraru mi-a povestit ca, de fapt, a fost "impinsa" in business intr-un moment in care nu dorea decat sa-si faca datoria de angajat in sala de reanimare a unui spital din Galati. Acum, insa, fosta asistenta medicala conduce cea mai mare agentie de turism din Romania, care a incheiat 2013 cu o cifra de afaceri de 206 milioane de lei, reusita pe care recunoaste ca a atins-o si pentru ca a avut o doza de inconstienta si nebunie cand a inceput aceasta afacere.

"Ca scoala si profesie de baza, am inceput ca asistenta medicala la Spitalul Judetean din Galati. Am si lucrat opt ani de zile, timp in care am facut Facultatea de Chimie Alimentara. Am unele dintre cele mai placute amintiri profesionale din aceasta perioada. Apoi am fost fortata sa intru in business de fostul meu sot (Maricel Pacuraru-n.r., pentru ca eu eram un om cu simtul datoriei, cu trezitul la ora cinci dimineata, cu plecatul la serviciu, cu facut treaba maxim de bine, cu satisfactii din ceea ce faceam", mi-a marturisit sefa Perfect Tour.
Cum a intrat in business: "Pur si simplu fostul meu sot mi-a scos cartea de munca de la Directia Sanitara."

Recunoaste ca a intra intr-un business i s-a parut "foarte riscant" pentru ca poti aloca toate resursele si la sfarsit sa fii pe minus. "Nu depinde numai de tine. Intotdeauna depinde de mediu, de conjunctura, de oameni. Cand esti angajat undeva, cand esti un bun profesionist, esti apreciat, vine salariul. Pur si simplu fostul meu sot mi-a scos cartea de munca de la Directia Sanitara. Nici nu stiu acum cum a putut in locul meu. Eu nu eram hotarata sa fac pasul in business. Insa nu regret, ii sunt recunoscatoare desi ne-am despartit. A fost experienta care m-a ajutat, de fapt, sa ma regasesc cu veleitati de antreprenor. Acum, nu m-as mai vedea angajata", recunoaste Corina Pacuraru.

Primul business in care a intrat a fost cel de telecomunicatii, in 1992. A ramas in acest domeniu pana in 2003, cand a facut o alta firma tot in telecomunicatii si pe care, apoi, a vandut-o 51% Astralului si 49% UPC-ului. Este mai bine sa nu iei in calcul de la inceput tot riscul, toate greutatile si toate barierele. E mai bine sa ai o doza de necunoastere si nebunie."Business-ul de travel a aparut dupa 12 ani in care ma saturasem. Nu de munca, ci de o afacere atat de mare. Terminasem un MBA canadian la Bucuresti si ma gandeam sa fac ceva mic. Prinsesem gustul calatoriilor, mi se parea ca identificasem niste nevoi pe piata. Spun ca mi se parea pentru ca, nefiind in interiorul industriei, nu cunosteam clar realitatea. Dar este mai bine sa nu iei in calcul de la inceput tot riscul, toate greutatile si toate barierele. E mai bine sa ai o doza de inconstienta si nebunie. Altfel, daca pui totul pe hartie si cunosti totul foarte bine, s-ar putea sa nu mai faci pasul inainte, ci sa faci vreo doi inapoi sau sa stai pe loc", sustine cea mai puternica femeie din turism.

Ilinca Paun, Colliers: Incerc sa ma concentrez pe lucrurile asupra carora am control

Ilinca Paun, Colliers: Incerc sa ma concentrez pe lucrurile asupra carora am control

"In ceea ce priveste businessul incerc sa nu ma gandesc la conditiile externe, sa nu le includ ca factor de decizie in planul companiei sau in dezvoltarea mea personala, incerc sa fac sa functioneze compania, fara sa ma gandesc ca e criza afara, fara sa imi scad asteptarile”, povesteste Ilinca Paun intr-un interviu la pranz acordat anterior Wall-Street, adaugand "incerc sa ma concentrez pe lucrurile asupra carora am control. Nu am control asupra pietei. Avem o firma si trebuie sa fim cat putem de buni, fie ca e criza, fie ca nu”.

Cum si-a inceput cariera Ilinca Paun

„Am facut liceul de informatica si eram o hipioata care se delecta in vacante cu muzica si chitara, dar colega mea de banca dadea la arhitectura, iar eu pus si simplu m-am luat dupa ea. Nu eram talentata la desen, dar aveam vedere in spatiu si imi placea geometria si matematica in general”, povesteste Ilinca Paun.

Ilinca Paun si-a inceput parcursul profesional prin ceea ce inainte de anii 2000 era un job de vis pentru orice student la arhitectura: a facut parte din echipa de arhitecti a Bucuresti Mall, primul centru comercial modern din Romania, fiind mana dreapta a arhitectului sef al centrului comercial. Jobul era ceva cu adevarat special la aceea data, cand dezvoltarile de proiecte imobiliare mari inca nu erau pe val si cand perspectivele pentru un student de arhitectura se limitau la apartamente sau case.

A lucrat 2 ani la Bucuresti Mall, pana cand a ramas insarcinata si a decis sa se retraga acasa, nemaidorind sa stea pe santier. „Un prieten mi-a spus ca firma Colliers cauta un designer si asa am inceput sa lucrez part-time, de acasa pentru ei, realizand designul brosurilor. Dupa ce am nascut si am dorit sa revin full time pe piata muncii am fost angajata ca directoare de marketing la Colliers. Ma ocupam in continuare de brosuri, prezentari de oferta, designul market research-urilor noastre”, isi aminteste Ilinca Paun.

In imobiliare propriu-zis a ajuns ca urmare a initiativei de vinde publicitate in catalogul de proprietati al Colliers. „Aveam un catalog de proprietati pe care il scoateam o data pe an si am avut initiativa de a vinde reclama in el, catre companii din domenii conexe de activitate, mai ales ca in aceea vreme- 2002-2003-existau bugete mari de marketing, iar economia era pe o panta ascendenta. Asa au descoperit colegii mei ca pot face bani si s-au gandit ca ar fi o idee buna sa ma apuc de vanzari”, povesteste Ilinca Paun.

Ca urmare a acestei initiative, Ilinca Paun a ajuns in departamentul de birouri unde a petrecut 2 ani. Activitatea profesionala a fost din nou intrerupta ca urmare a venirii pe lume al celui de-al doilea copil. La revenire a preluat departamentul rezidential, segment de piata la care Collliers a renuntat in 2009. Dupa inchiderea departamentului rezidential, Ilinca Paun s-a ocupat de clienti mari ai companiei, pentru ca mai apoi la finalul lui 2010 sa fie promovata ca managing director al Colliers, Bogdan Georgescu, fostul manager al firmei pregatindu-si astfel retragerea din conducerea acestui business.

Corina Vintan, Links Associates: Sa faci sport este singura formula prin care poti munci foarte multe ore

Corina Vintan, Links Associates: Sa faci sport este singura formula prin care poti munci foarte multe ore

In 1992 a mers la un interviu la agentia de publicitate Saatchi&Saatchi. A fost aleasa din 300 de CV-uri si a devenit astfel unul dintre primii patru angajati ai companiei in Romania, alaturi de Radu Florescu, fondatorul agentiei si cel care este acum CEO-ul celui ce a devenit grupul Centrade Saatchi&Saatchi, un grup format din noua agentii de comunicare. “Din prima zi in care am ajuns la Saatchi am stiut ca locul acela nu era doar un job, ci o cariera si… cred ca asta mi se potriveste. Sora mea a facut relatii publice, dar nu a lucrat niciodata in PR, s-a angajat in banca. Dar spune ca studiile de comunicare au ajutat-o sa fie un vanzator si consultant extraordinar. Ea zice ca este foarte buna pentru ca a facut comunicare si nu finante", povesteste Corina Vintan, intr-un interviu acordat anterior Wall-Street.

Cum s-a impacat jobul in comunicare cu facultatea de finante? "De cand am ajuns in agentie nu a mai fost nicio competitie intre job si facultate…deja facultatea nu ma mai atragea. Imi era tot mai greu sa merg acolo, sa imi dau examanele, pentru ca tot timpul meu era acaparat de job. As fi muncit si 16 pe zi, atat de mult imi placea. Mergeam la facultate pentru ca stiam ca trebuie sa o termin, dar ma indepartam de ea, pentru ca eu lucram in comunicare si invatam finante. Imi ziceam ca nu trebuie sa merg la scoala, dar ca trebuie sa imi iau examenele. Si, asa, am facut noua ani de facultate: sase ani de finante la seral si trei la cibernetica”, spune Corina Vintan.

Managerul a petrecut noua ani la Saatchi&Saatchi, perioada in care a lucrat pentru clienti companii, dar si pentru campania electorala a fostului presedinte Emil Constantinescu, pentru cea a fostului primar al Bucurestiului, Victor Ciorbea, ori pentru cea a guvernatorului BNR, Mugur Isarescu, cand acesta candida la presedintie in 2000.

Asa ca daca in 1992 cand se angajase in Saatchi&Saatchi lucrau patru oameni, in 2001 firma ajunsese la 120 de angajati. Din cei noua ani pe care i-a petrecut la agentia lui Radu Florescu, Vintan a fost timp de sase ani sefa departamentului de relatii publice. Dupa Saatchi&Saatchi, intre 2001 si 2004 a fost directorul comercial al Evenimentului Zilei, unul dintre cele mai bine vandute ziare la acel moment.
Fara sa petreaca macar o zi intr-o redactie, un om de PR nu este complet “Experienta de la Evenimentul Zilei m-a facut sa vad cum e de partea cealalta a baricadei, fara de care un om de PR nu este complet. Sincer, nu stiu cum poti sa zici ca esti PR daca nu ai fost o zi in viata ta intr-o redactie si nu ai inteles ce se intampla acolo”, spune sefa Links Associates.

Au urmat cei doi ani petrecuti la Ministerul Afacerilor Externe, intre 2005 si 2007, cand a fost director de comunicare si purtator de cuvant al Ministerului Afacerilor Externe.

Manuela Necula, Ogilvy: Cred ca ideile rasar din personalitati si oameni care au preocupari diferite

Manuela Necula, Ogilvy: Cred ca ideile rasar din personalitati si oameni care au preocupari diferite

Dupa ce a castigat o bursa in Belgia, in timp ce era studenta la Academia de Studii Economice, s-a intors in Romania cu gandul sa se angajeze in publicitate. Insa, in 1993, “erau trei-patru agentii, fiecare avea 5-6 angajati si nimeni nu avea nevoie de oameni”. A avut norocul sa citeasca un anunt in ziar. Scria ca un “restaurant de sistem american” cauta manager. “Mi-am zis <<Hai sa vedem despre este vorba>>. Am fost la interviu, l-am luat si am plecat la training jumatate de an la PepsiCo (in acea perioada franciza Pizza Hut era detinuta de compania americana) in Polonia”, afirma Manuela Necula, cea care din 2005 este directorul general al Ogilvy Romania, al treilea grup de comunicare de pe piata locala.

A urmat o perioada in care a invatat ce trebuie sa faca in bucatarie, cum sa faca pizza, cum sa serveasca clientii, ba chiar sa spele cu mopul. “Am invatat cateva lucruri extrem de practice, unele usor amuzante. Pentru ca intr-un astfel de sistem treci prin toate etapele. De exemplu, faptul ca un chelner bun nu pleaca niciodata cu mana goala cand se intoarce la bucatarie. Si la petrecerile cu prietenii dupa ce toata lumea aduce mancarea, eu mereu mai strang cate ceva de pe undeva. Este un reflex. Lucruri minore, dar amuzante”, explica managerul.

Iar pizza, bineinteles, ca a invatat sa faca, dar in sistemul de restaurant american. “Sa spun ca m-au invatat sa gatesc e mult spus. Cand m-am intors de la training, parintii mei m-au intrebat: «Ei bine, acum ne faci si noua o pizza?». Nu pot, le-am spus. «Pai cum, ai stat sase luni si nu ai invatat sa faci o pizza». Le-am spus ca am invatat sa fac, dar ca ne trebuie ingredientele la un anumit standard, ne trebuie un cuptor de un anumit tip si cu un sistem de temperaturi in care sa tinem pizza 30 de secunde intr-un loc, 30 de secunde in altul. «Nu avem acest sistem, regulile sunt specifice Pizza Hut. Nu pot sa fac o pizza acasa», le-am mai spus. Am invatat sa fac pizza de la zero, dar in sistemul acesta, care nu se poate aplica nicaieri pentru ca este inventat de ei. Cine poate sa faca asa ceva acasa? Nimeni. Din pacate, nu am invatat sa gatesc la Pizza Hut”, explica managerul.