Specialistii estimeaza ca in prezent piata lacurilor si vopselelor din Romania depaseste 130 milioane euro. Ponderea (55 % valoric, dar 70 % in volum) o detin produsele emulsionate pe baza de apa (lavabile), urmate de emailuri (pe baza de ulei sau de solvent) si lacuri (baituri, lacuri pentru lemn si parchet), informeaza Florina Necula, director de marketing la Atlas Corporation.
Climatul economic general din perioada 1990-1999 a determinat o scadere a productiei de lacuri si vopsele din Romania. Daca inainte de 1989 productia se cifra la 120.000 de tone, in anul 2000 a ajuns la aproximativ 45.000 de tone, conform datelor preluate de la INS.

Incepand cu anul 2000 sectorul industrial de vopsele a inceput sa se redreseze, inregistrandu-se, pentru prima data in ultimii 10 ani, o crestere de circa 5-10 % a productiei nationale de vopsele, crestere datorata in principal revigorarii sectorului de constructii.

Trendul de crestere de circa 10 % s-a mentinut si in anii urmatori.

Datele colectate, dupa anul 2000, la nivel de patronat au permis estimarea productiei nationale de lacuri si vopsele la circa 100.000 de tone, estimare considerata de specialistii din domeniu mult mai aproape de valoarea reala, comparativ cu cifrele comunicate de statisticile oficiale. Criza care a afectat intreaga productie industriala din Romania la inceputul anilor '90 a dus implicit si la modificarea structurii productiei de vopsele.

"Daca in 1990 categoriile de produse destinate sectorului industrial ocupau o pozitie importanta in cadrul productiei (circa 68 %) astazi aceasta grupa detine numai 35 %", a precizat, pentru Rompres, Stefan Barna, director de marketing la Kober SA.

In Romania la ora actuala se estimeaza ca produsele decorative detin o cota de circa 65 % din totalul productiei. Grupa produselor decorative include in cadrul sau atat produse pe baza de apa cat si cele pe baza de solventi.

In zona sectorului industrial cota cea mai ridicata (8 %) o detin sistemele pentru grupele industriale metal si lemn. Produsele auto (atat la cele OEM cat si la cele pentru refinisare) ocupa un segment de circa 6-7 % din productie,

Structura productiei in Romania este foarte apropiata de cea existenta in Uniunea Europeana.

Potrivit celor mai recente statistici, produsele decorative la nivel european reprezinta 63 %, cele pentru lemn sase %, auto OEM cinci %, auto refinisare doi % etc. Estimarile au in vedere cantitatile exprimate in tone.

Dinamica pietei vopselelor se inscrie pe trendul ascendent destul de sustinut al pietei constructiilor. Dezvoltarea retail-ului bancar, mai exact a creditelor ipotecare sau pentru nevoi personale cu valori mari, a stimulat cresterea investitiilor particulare in realizarea de imobile, ceea ce a facut sa creasca si consumul de lacuri si vopsele.

Pe de alta parte, s-a majorat si numarul constructiilor cu destinatie comerciala: birouri, depozite, centre comerciale etc. Astfel, ritmul anual de crestere al pietei vopselelor a depasit estimarile initiale ale specialistilor, atingand valoarea de aproximativ 20 %.

In primul semestru al anului 2006 principalii jucatori de pe piata (Policolor, Fabryo, Atlas, Kober si Dufa) au anuntat cresteri semnificative ale cifrelor de afaceri, datorate bunei evolutii a sectorului.

Astfel, compania Fabryo a inregistrat, in primele sase luni ale acestui an, o crestere cu 23 % a cifrei de afaceri, in comparatie cu aceeasi perioada a anului trecut. in primele 6 luni ale anului Fabryo a atins o cifra de afaceri in valoare de 13 milioane euro, a transmis Marga Alexe, marketing manager la S.C. Fabryo Corporation SRL.

Anul acesta se anunta un an foarte bun si pentru firma Kober SRL. Vanzarile de lacuri si vopsele au crescut cu 33,4 % fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Compania Atlas anunta de asemenea o crestere a cifrei de afaceri, care in 2004 se situa la 18 milioane de euro, iar in 2005 la 25 milioane de euro. Pentru 2006 preconizeaza venituri de 34 milioane de euro.

In aceleasi tendinte ascendente se incadreaza si Policolor, crestere pe care compania o pune pe seama vanzarilor ridicate ale marcii DEKO Professional.

Numarul in crestere al jucatorilor de pe piata de vopsele din Romania s-a reflectat si la nivelul preturilor afisate la raft. "Astfel, in ciuda faptului ca majoritatea costurilor de productie si al materiilor prime au crescut, preturile produselor finale au ramas in general nemodificate", a anuntat Ivan Sokolov, director general la Policolor.

Atlas anunta ca a incercat sa pastreze preturile cat mai stabile, cresterile fiind in medie de cinci % comparativ cu anul trecut. Acestea variaza de la patru euro la 36 euro fara TVA / galeata, functie de gramaj, destinatie (pereti interiori sau exteriori) sau culoare.

Pretul produselor joaca un rol extrem de important in strategia de dezvoltare a companiei Fabryo, care anunta ca echilibrul calitate pret, pe care toata lumea il cauta, este unul dintre elementele pe care se bazeaza dezvoltarea accelerata a serviciilor firmei.

In zona exporturilor, Policolor exporta din produsele sale in state precum Ucraina, Moldova si Belgia, compania "fiica" Orgacim din Bulgaria realizeaza exporturi in Turcia, Egipt, Italia si Macedonia si se afla in discutii cu multe alte state din Europa si nu numai.

Fabryo exporta o parte din productie, insa proportia, raportat la productia totala, este mica, de numai unu %. Aceasta proportie a fost dictata de cererea interna mare si de evolutia pietei interne de constructii, care a determinat si cresterea segmentului de lacuri si vopsele pe piata romaneasca.

Atlas importa o serie de produse, dar din alte categorii ale materialelor de constructii, toate vopsele comercializate de noi fiind produse in Bucuresti, iar exporturile se efectueaza in Bulgaria, Serbia, Ucraina si ocupa o pondere mica din totalul productiei.

Dupa cum arata si evolutia segmentului de vopsele si lacuri din ultimii ani, cea de a doua jumatate a anului este perioada cea mai productiva, cand se inregistreaza cele mai semnificative vanzari.

Aceeasi tendinta s-a manifestat si in evolutia cifrei de afaceri a Fabryo din ultimii ani. In 2005, in primele 6 luni ale anului au inregistrat o cifra de afaceri de 10,6 milioane euro, pentru ca la sfarsitul anului sa atinga obiectivul de 25,2 milioane euro, in crestere aproximativ 43 % fata de cifra de afaceri totala inregistrata in 2004. In prima jumatate a anului au inregistrat o cifra de afaceri de 13 milioane euro, obiectivul propus pentru anul 2006 fiind de 31 milioane euro.

Handicapul major cu care se confrunta producatorii romani este timpul foarte scurt avut la dispozitie pentru conformare la o legislatie extrem de restrictiva in special in domeniul protectiei mediului si al substantelor chimice. Daca companiile europene au avut la dispozitie 6-10 ani (uneori si mai mult) pentru implementarea unei directive beneficiind in acelasi timp si de sprijinul autoritatilor prin programe de instruire, asistenta de specialitate, producatorii romani au avut un singur termen si anume 01 ianuarie 2007. in acest sens, compania Kober spune ca si-a adaptat capacitatile de productie, precum si produsele la viitoarele cerinte ale legislatiei europene.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri