In ceea ce priveste centrele comerciale din tara, vanzarile se ridica la 1.230 de euro/mp/an, in timp ce parcurile de retail din tara vand de 1.120 de euro pe metru patrat pe an, iar chiriile sunt de 10,65 euro pe metru patrat pe luna.

"Daca baza de cercetare a performantelor centrelor comerciale din afara Bucurestiului era mai mare si luam in calcul mai multe centre dominante, diferentele fata de Bucuresti ar fi fost mai mici. Estimam ca valorile medii ale cifrei de afaceri din provincie sunt in realitate mai mari cu 10-15%, adica ajung la 1.420-1.450 euro pe metru patrat pe an. Chiriile se incadreaza in aceeasi marja", a declarat, marti, intr-o conferinta de presa, Laura Bencze, head of research CBRE.

Ea a explicat ca difentele dintre Bucuresti si celelalte orase se datoreaza in primul rand venitului mediu care in Capitala era in 2013, de 512 euro pe luna comparativ cu 310 euro pe luna in afara, adica cu 30% mai mare. De asemenea, diferentele sunt date si de rata somajului (2% in Bucuresti versus 5,3% in afara Capitalei). La realizarea studiului au fost luate in calcul datele furnizate de 11 centre comerciale si parcuri de retail, totalizand 492.000 metri patrati, respectiv 17% din stocul total.

Chiria spatiilor de retail din Romania variaza de la 63 de euro in Bucuresti pentru unitati de 1-50 euro pe metru patrat la 20 de euro pentru unitati de 501-1.000 euro pe metru patrat, in timp ce in afara Capitalei chiriile coboara la 8,3 euro pe metru patrat pe luna pentru spatii de 1.001-2.000 euro in parcurile de retail.

"Cu mici exceptii cele mai mari chirii se inregistreaza in centrele comerciale din Bucuresti, urmate, in ordine, de centrele comerciale si parcurile de retail din afara Capitalei. In functie de profilul retailerilor, cele mai mari chirii se inregistreaza pentru retailerii de confort (parfumerii, tutun, bijuterii, pet shop, florarii), de cei de servicii si cei de mancare. Aceste categorii ocupa in general spatii reduse, de sub 100 de metri patrati", se explicat Bencze.

Citeste si:

In ceea ce priveste nivelul vanzarilor pe categorii de retaileri, Bucurestiul produce cele mai mari vanzari si cele mai bune performante pentru toate tipurile de chiriasi sau de suprafata. "In timp ce in Bucuresti nu este nimic iesit din comun daca se inregistreaza venituri de peste 10.000 de euro/mp/an pentru o multitudine de chiriasi (special mancare si confort), venituri de 6.000 de euro/mp/an in provincie sunt foarte rare", se precizeaza in raport.

CBRE a calculat, de asemenea, o rata de sustenabilitate, care arata gradul de confort al chiriasului in centrul comercial si calculata ca raport intre suma chiriei, costurilor cu intretinerea si cheltuielilor de marketing, si cifra de afaceri obtinuta in aceeasi perioada. "Potrivit calculelor noastre, 15% ar fi o rata care ar aduce profit atat dezvoltatorului cat si retailerului. Studiul a relevat o rata de 16,5% pentru Bucuresti, 16% pentru centrele comerciale din provincie si 13% pentru parcurile de retail. Diferentele cele mai mari intre Bucuresti si provincie apar la retailerii din sectorul confort, sub 14% in Bucuresti si 25% in afara Capitalei si la cei de alimente (diferenta fiind de peste 40%)", a precizat reprezentantul CBRE.

Ea explica ca in cazul retailerilor din zona confortului diferentele apar tot din cauza veniturilor mai mari din Bucuresti. In ceea ce priveste retailerii din domeniul alimentar, Bencze spune ca diferentele mari pot fi explicate si prin faptul ca in provincie multi dintre acesti chiriasi sunt locali, iar o parte dintre ei nu declara toate veniturile.

Studiul a avut la baza datele din 2013 si nu au inclus supermarketurile si hipermarketurile, cinematografele, zonele de petrecere a timpului liber (cazino, bowling) si nici unitatile de bricolaj.