Cererea pentru televizoarele LCD sau cu plasma a crescut spectaculos in ultimii ani la nivel mondial, pana la 9,4 mil. de unitati vandute in al doilea trimestru al acestui an. Evolutia este similara la noi si este incurajata de erodarea continua a preturilor. "Daca anul trecut televizoarele din noua generatie erau incluse in categoria produselor de lux, iata ca, in prezent, preturile multora dintre modele sunt cu pana la 50% mai mici", ne-au declarat reprezentantii Altex.

Tendinta la nivel mondial se explica atat prin preferinta consumatorilor, din ratiuni tehnice, pentru modelele cu ecran mare, LCD sau plasma, in detrimentul aparatelor cu tub catodic, cat si prin scaderea preturilor pentru noua tehnologie, pe masura ce aceasta se generalizeaza. Evolutia este similara la noi, desi efortul financiar pentru achizitionarea unui astfel de produs electronic este mai mare decat in statele occidentale.

De fapt, piata televizoarelor este in Romania o afacere mai mult decat profitabila, acesta fiind unul dintre produsele cele mai bine vandute la promotii si de sarbatori. In 2005 au fost vandute la noi circa 500 mii de unitati TV, iar pentru 2006 estimarile indica apropierea de cifra de 1 milion de bucati vandute.

Potrivit unui studiu al companiei de cercetare DisplaySearch, vanzarile de ecrane TV pe baza de cristale lichide LCD au atins la nivel mondial un nivel record de 9,4 milioane de unitati vandute in al doilea trimestru al acestui an. Rata de crestere este, de asemenea, spectaculoasa: au fost vandute cu 135% mai multe produse electronice de lux in al doilea trimestru din 2006 fata de aceeasi perioada a anului trecut. Incasarile pentru versiunea LCD a televizoarelor au atins suma record de 11,3 miliarde de dolari, care reprezinta 47% din totalul veniturilor obtinute pe piata aparatelor TV.

Altex mizeaza pe erodarea preturilor

Si la noi tot mai multi consumatori prefera cristalele lichide televizoarelor clasice cu tub catodic. O arata estimarile liderului in piata de retail a electronicelor si electrocasnicelor, Altex.

Potrivit asteptarilor reprezentantilor companiei, televizoarele cu plasma si LCD vor realiza vanzari cu 200% mai mari decat in 2005. "Pentru anul in curs tendinta generala este de crestere a vanzarilor la televizoarele cu plasma si LCD, in vreme ce vanzarile televizoarelor cu tub CRT se vor mentine intr-un trend comparativ cu cel inregistrat anul trecut. Acesta nu exclude insa o evolutie pozitiva a vanzarilor inregistrate pe segmentul televizoarelor cu tub CRT", ne-a declarat Raul Filip, Sales&Marketing Manager Brown Goods la Altex.

Unul dintre argumentele puternice pentru care consumatorii romani prefera tot mai mult televizoarele LCD si plasmele este erodarea continua a preturilor acestor produse. "Daca anul trecut televizoarele cu plasma si cele LCD erau incluse in categoria produselor de lux - si aceasta in cea mai mare parte datorita preturilor mari la care erau disponibile - iata ca, in prezent, preturile multora dintre modele sunt cu 20 % pana la 50% mai mici", a mai aratat Raul Filip.

Plasmele, la mare cautare

Citeste si:

Potrivit celui mai important jucator din piata home appliance de la noi, LG Romania, in Romania se observa o tendinta de crestere atat pe gama de Plasme TV cat si pe cea de LCD TV, cu pondere mai mare pe plasma. "Pentru anul 2006 estimam o crestere in volumul de vanzari pentru primele doua categorii si o scadere pentru gama flat TV. Astfel, 20% din volumul vanzarilor va fi detinut de LCD TV, 35% de plasme si 45% de Flat TV.

De altfel, in urmatorii ani, LG Electronics se va axa mai mult pe dezvoltarea gamelor de LCD si Plasme TV, eliminand Flat TV-urile", ne-a declarat Han Khyu, presedintele LG Electronics Romania. Cat despre preturi, si la LG se erodeaza continuu. "Pentru plasmele de diagonala 42, cele mai apreciate de consumatori, unul dintre cele mai mici preturi a fost de aproximativ 8.000 lei, iar cel mai mare 11.500 lei. Diagonalele mai mari vin cu preturi mai mari, una din cele mai scumpe plasme avand un pret de aproximativ 30.000 RON", ne-a mai precizat presedintele LG Romania.

Cresterea constanta a pietei electronicelor de lux mentine compania LG Romania pe prima pozitie in segmentul televizoarelor cu plasma, cu o cota de piata de 24%.

Preturi mai mici

Mai mult, intrarea Romaniei in spatiul comunitar ar putea contribui la majorarea pietei plasmelor si televizoarelor LCD, prin reducerea cu circa 28% a taxelor vamale la importurile de astfel de produse, in special din China. Reprezentantii importatorilor de televizoare considera ca odata cu aplicarea acestei prevederi pretul la raft al televizoarelor va scadea cu cel putin 20%, devenind astfel mai accesibile pentru romani.

"Estimam ca tendinta de erodare a preturilor va continua si in lunile care vor urma, fiind mai accentuata dupa aderarea Romaniei la UE, cand vor fi eliminate anumite accize, in special pentru produsele electronice produse in Asia, fapt care va conduce, in mod evident, si la scaderea pretului de raft al produselor vizate", ne-a mai precizat reprezentantul retailerului de electronice. In magazinele Altex si Media Galaxy pretul unui LCD TV este cuprins intre 2.000 si 7.000 de lei, iar in cadrul ofertelor speciale un LCD ajunge sa coste chiar jumatate din pretul aceluiasi produs de acum cateva luni.

Plasma TV vs. LCD TV

Plasmele TV se bucura de dimensiuni generoase, 90% din cumparatorii de plasme TV optand pentru versiunea de 106 cm. In acelasi timp, LCD-urile nu pot oferi modele la aceleasi dimensiuni, din cauza stadiului in care se afla procesul lor de dezvoltare actuala. Totodata, procesul de productie a plasmelor este mai putin costisitor fata de cel al LCD-urilor, fapt care ii determina pe multi dintre consumatori sa aleaga plasma TV.

Din punct de vedere al tehnologiei incorporate, plasmele TV au o rata mare de refresh. Initial, televizoarele LCD erau depasite de catre plasme din punct de vedere al ratei de refresh, dar acest handicap a fost anulat intr-un timp foarte scurt. Pe de alta parte, LCD-urile se bucura de o rezolutie mai mare si de o calitate foarte buna, ceea ce permite utilizarea LCD-urilor de dimensiuni medii ca monitoare pentru PC-uri (de exemplu, modele de 26'' se incadreaza cel mai bine in aceasta situatie). O alta caracteristica tehnologica care a facut si face diferenta este durata de viata: initial, plasma TV avea o durata de viata aflata cam la jumatatea celei garantate pentru LCD TV. In prezent, plasma rivalizeaza LCD-urile din acest punct de vedere.