Inaugurarea noului spatiu dedicat fashion-ului are mai multe directii strategice pentru M&S. In primul rand, implica intrarea companiei in Romania pe zona de food & drinks; este, de asemenea, cel mai mare magazin al brandului in Romania si, mai spune Sorin, per total arata diferit de celelalte 4 magazine ale companiei. “Este mai spatios, design-ul a fost gandit pentru un a construi un tur mai placut si mai complet al magazinului, iar mobilierul este modern”, spune el.

Suntem asezati in zona de barbati (evident, mai mica decat cea de femei), pe o canapea dreptunghiulara, comoda. "Vom deschide inca un magazin Marks and Spencer in Mega Mall, saptamana viitoare, chiar un pic mai mare decat acesta. Pot spune ca in urmatorul an si jumatate vom atinge 10 magazine. In prezent avem locatii in Bucuresti, Iasi si Constanta. Dar analizam in permanenta si alte regiuni ale tarii”, spune managerul regional.

Poti spune ca zona de food seamana cu un Mega Image, dar produsele M&S sunt unice.

“Am ales sa deschidem si in Plaza Romania deoarece avem incredere mare in acest mall – tocmai pentru ca in prezent este in constructie. O sa intre si un brand de sport din Italia si Debenhams, in curand”, spune el.

Suprafata de retail a companiei va creste cu 30% anul acesta, fata de 2014. “Romanii vor mai mult spatiu dar si noi, retailerii, simtim nevoia de a pune la dispozitia clientilor spatii mai largi pentru a putea aduce din ce in ce mai multe produse, divizii noi – precum cea alimentara”. Compania a angajat pentru cele doua magazine circa 30 de oameni noi.

Internetul ajuta business-ul…indirect

Sorin Stancu acopera si fostele tari Iugoslave, precum si Bulgaria, insa spune ca “varful de lance” in regiune este Romania, atat ca marime a populatiei cat si ca specific al clientilor. “Romanii sunt foarte conectat la Internet, deschisi la nou. Da, desi si macedonenii, bulgarii sau slovenii au Internet, la noi apetitul este mai mare; se afla ultimele tendinte si tinerii cumpara”, explica el.

Cu toate acestea, Romania a inregistrat un ritm mai crestere putin mai scazut decat ritmul de crestere al Marks & Spencer in Europa, de 9,9% anul trecut. “Este insa o discutie mai complexa, deoarece in Romania nu s-a mai deschis un magazin nou asa ca evolutia de la an la an a fost “like for like”; in alte state europene s-au luat in calcul si alte magazine nou deschise. Recuperam anul acesta cu alte doua magazine”.

Zona alimentara – de ce nu un retailer specializat?

Zona alimentara este cocheta, destul de mica, in general cu produse cu preturi medii si, imediat cum intri, poti vedea marci proprii Marks & Spencer dar si produse pe care le poti gasi si in alte magazine. Intrebarea care iti vine automat este: de ce as cumpara de la M&S si nu m-as duce in, de exemplu, Mega Image (ca tot este si in Plaza Mall)? Sorin Stancu zambeste si nu ezita, probabil pregatit sa ofere un raspuns – “Da, poti spune ca seamana cu un Mega Image, dar produsele M&S sunt unice. Au la baza ingrediente eco, bio, sanatoase, venind direct din Marea Britanie unde aceasta ramura a business-ului este una dintre cele mai apreciate din Europa. Actualmente divizia de food este prezenta in 30 de tari si exista o crestere a cererii semnificativa, de aceea am intrat si in Romania”.

Exemplu – ceaiul si cafeaua, spune el, nu au coloranti, aditivi sau alte grasimi nesanatoase. In prezent, magazinul are aproximativ 600 de produse.

Marketing-ul se bazeaza pe print (reviste fashion, de specialitate – n.r.), bannere stradale si social network. “Ne-am deschis de curand, intr-adevar, cu intarziere, pagina pe Facebook…dar ne miscam”.

Citeste si:

In Marea Britanie, food-ul reprezinta peste jumatate din business-ul Marks & Spencer. “Evident, acest lucru nu are cum sa fie valabil la noi, cu atat mai mult cu cat in Romania nu avem deocamdata decat o gama limitata de produse. In Marea Britanie sunt si produse congelate, proaspete, este o gama mult mai larga. In Romania, estimez ca food-ul va acoperi 5-7% din business in urmatoarea perioada”.

Sorin Stancu nu a oferit insa date privind afacerile companiei in Romania, ei raportand doar la nivel global. Afacerile companiei s-au ridicat anul trecut la peste 10 miliarde de lire sterline, in crestere cu 2,7% fata de anul precedent.

Zona de livrari online este inca incipienta, acoperind doar circa 5% din intreaga piata de fashion.

Filiala locala nu are inca un plan concret de a incepe livrarea online. “As putea spune ca este pe lista noastra insa trebuie subliniat ca nu este un lucru simplu si este mult mai costisitor decat ai putea crede la o prima vedere. De aceea nu pot inainta o data cat-de-cat exacta pentru o intrare in zona de livrari online”, spune el. Marks & Spencer livreaza online in Marea Britanie, Franta, Benelux si alte state din lume.

Provocari si privire asupra pietei de fashion din Romania

Business-ul trece prin transformari majore, nu doar la nivel de deschidere de magazine, spune Sorin. “Vorbim de centralizarea sistemului de buying, adica, pe scurt, vom cumpara prin catalogul din Marea Britanie, clientii primind in Romania aceleasi modele, foarte rapid. Practic limitarile vor fi doar cele de logistica”. Totodata, compania vrea sa implementeze un nou sistem SAP (de gestiune informatica a stocurilor – n.r.), acestea doua urmand sa se intample cel mai probabil pana in toamna anului curent.

In ceea ce priveste intreaga piata de fashion, managerul Marks & Spencer Romania o considera “destul de matura, insa inca in dezvoltare”. Desi tinerii cumpara mult si sunt interesati de tendinte, moda, exista “oportunitati ridicate” in segmentul varstei a doua si a treia. “In Marea Britanie, si cei in etate au mare grija la tinutele lor, in Romania sunt inca oportunitati aici”, spune el.

Mai mult, zona de online este inca incipienta, acoperind, spune Sorin Stancu, doar circa 5% din intreaga piata de fashion. “Din pacate nu este o piata masurata prea bine in Romania, speram ca, in timp, sa se rezolve si acest lucru”.

Dupa inca un scurt tur al magazinului, il las pe Sorin Stancu “sa se ingrijeasca” de invitatii sai, multi dintre ei veniti chiar din Marea Britanie.

Cum ti se pare noul magazin M&S? Dar intrarea companiei in zona de food? Te incurajam sa comentezi.