Florin Vasilica, EY: In 2015, apetitul antreprenorului roman este sa vanda, nu sa construiasca

Florin Vasilica, EY: In 2015, apetitul antreprenorului roman este sa vanda, nu sa construiasca

“Simt ca apetitul antreprenorilor romani este mai degraba sa vanda decat sa construiasca, foarte putini sunt cei care vor sa se inhame la o activitate de inca 3-5 ani. Dupa 7 ani de criza, multi antreprenori romani au decis ca asteptarile din 2008 nu se vor mai intoarce, asa ca in prezent vor sa vanda. Diferenta dintre asteptarile vanzatorilor si a cumparatorilor s-a redus semnificativ in ultimii ani” a declarat Florin Vasilica, partener, lider al departamentului de asistenta in tranzactii EY Romania

In Romania, cele mai multe fuziuni si achizitii (M&A) au fost realizate anul trecut in sectorul de servicii (25 tranzactii), retail (20) si IT (16). In functie de valoarea tranzactiilor, cele mai active sectoare au fost cel de IT (174,4 mil. dolari), servicii (126,1 mil. dolari) si imobiliare (57,2 mil. dolari).

Ruxandra Ogrendil, Pathfinder: Antreprenorii nu inteleg foarte bine ce inseamna un proces de M&A

Ruxandra Ogrendil, Pathfinder: Antreprenorii nu inteleg foarte bine ce inseamna un proces de M&A

“Cand un fond intra intr-o companie alaturi de un antreprenor, fondul asteapta rezultate, fondul raspunde pentru banii investiti, el da socoteala propriilor finantatori. De multe ori am vazut antreprenori nemultumiti pentru ca nu inteleg de ce se intampla anumite lucruri, de ce schimba abordarea in companie la atragerea unui fond. Un investitor financiar nu are nicio obligatie fata de antreprenor sau companie, obligatia lui majora este catre investitor. Un fond este un partener puternic, vine cu bani, vine cu foarte multe cunostinte, dar scopul este diferit. Si este bine ca un antreprenor sa stie de la inceput la ce se inhama si sa se faca de la inceput o aliniere a asteptarilor. Sunt foarte multe situatii in care antreprenorii au iesit public si au inceput sa se planga de lucrurile care s-au intamplat odata cu atragerea unui fond de investitii”, a declarat Ruxandra Ogrendil, partener in cadrul companiei de consultanta in fuziuni si achizitii Pathfinder Management& Consulting.

Ea a adaugat ca antreprenorii romani nu au o modalitate de a construi pe termen lung.

"Majoritatea tranzactiilor care s-au facut si se fac in continuare sunt pentru un exit, pentru un castig rapid. O alta abordare este cea in care alegem un fond de investitii pentru a ne extinde, dar numarul antreprenorilor care fac acest lucru este mult mai mic decat al celor care vor sa faca un exit. Fondurile de investitii ar trebui vazute si ca resurse, nu doar ca o modalitate de a incasa niste bani. De exemplu, familia Marcu a crescut foarte mult businessul Medlife alaturi de investitorii pe care i-a atras”, a explicat Ogrendil.

Cand un fond de investitii cauta companii in care sa investeasca, acesta se uita la potentialul de crestere al companiei si sectorul in care activeaza, pozitia pe care o ocupa compania in piata, viziunea antreprenorului, management si rezultatele pe ultimii trei ani.

„O problema care apare adesea este faptul ca antreprenorul este foarte legat afectiv de companie, ceea ce il face sa se poarte cu businessul ca si cum ar fi un copil si, de aceea, apar adesea diferente de opinie in discutiile cu fondul. Fondurile vor sa intre in companii cu transparenta si proceduri, cu echipe bune de management, cu planuri de afaceri. De asemenea, antreprenorii trebuie sa stie cui se adreseaza. Pentru ca sunt fonduri care investesc pana intr-un milion de euro, unele 5-10, iar altele minim 15 milioane de euro. Punctul sensibil este sa se ajunga la o intelegere pe termenii comerciali. De regula tranzactiile nu se rup din motive juridice, ci din cauza elementelor comerciale care nu sunt bine intelese de ambele parti”, a mai spus reprezentanta Pathfinder Management&Consulting.

PeliFilip: Asigurarile de tranzactie sau cum se feresc vanzatorii si cumparatorii de risc

PeliFilip: Asigurarile de tranzactie sau cum se feresc vanzatorii si cumparatorii de risc

Asigurarile tranzactiilor nu reprezinta un concept cu totul nou, insa acest tip de polite a castigat tot mai mult teren in ultimii ani. Din 2011 pana in 2015, sumele asigurate prin acest tip de polite au crescut de sapte ori la nivel global, interesul fiind de asemenea in urcare si in Romania.

Alina Stancu Birsan, partener in cadrul casei de avocatura PeliFilip, a explicat ce presupun asigurarile de tranzactie si efectele acestora asupra vanzatorilor si cumparatorilor implicati intr-un deal de M&A.

“In cazul vanzatorului, acesta isi ia pe contractul de vanzare-cumparare o raspundere fata de cumparator pana la o anumita limita, dar nu doreste sa plateasca ulterior acei bani din propriul buzunar, sau sa ii fie retinuta o parte din pret. In aceste conditii, o varianta este sa semneze o polita de asigurare care sa acopere acea parte din risc pe care vanzatorul si-o asuma prin contract. De obicei, asigurarea nu acopera intreaga raspundere a vanzatorului, ramanand o raspundere reziduala a acestuia. Important pentru vanzator este faptul ca asigurarea nu acopera o eventuala frauda a acestuia; mai exact, in masura in care vanzatorul, cu buna stiinta, a dat niste garantii pe contracte despre care stia ca nu sunt adevarate, polita de asigurare nu il va acoperi in aceasta situatie”, a explicat Stancu Birsan.

Pentru cumparatori, o asigurare poate insemna suplimentarea protectiei, iar daca obtin o astfel de polita cand participa la un proces competitiv, pot fi mai flexibili si pot face o oferta mai buna care sa se distinga fata de alte oferte.

"Mai mult decat atat, pentru ca respectivul cumparator nu trece prin acele negocieri foarte obositoare, care de multe ori lasa partenerii usor nemultumiti, isi pot pastra relatiile comerciale cu vanzatorul mult mai bine. De asemenea, in valul al doilea, procesul de vanzare e foarte posibil sa fie mult mai eficient, pentru ca negocierile nu vor mai dura atat de mult timp”, a adaugat partenerul PeliFilip.