Wall-Street.ro: Cum ai descrie trecerea de la sistemul american la cel din Romania, odata cu preluarea managementului Ana Hotels si Ana Pan?


Alexandra Copos:
Experienta mea in State a fost una care m-a definit ca profesionist. Prin prisma joburilor la McKinsey & Company cat si in Departamentul de Educatie din New York, am capatat o experienta diversa, atat in mediul privat cat si administrativ. Aceasta m-a pus in ipostaza de a interactiona cu multi oameni cu brackground diferit.

Prima mea provocare a fost legata de climatul profesional din Romania. A trebuit sa inteleg modul cum interactioneaza oamenii in echipa, cum isi fac treaba si cum isi dau feedback. In State, modul in care interactionezi cu colegii este mai transparent si mai constructiv, si comunicarea mai directa. Aici multa lume se astepta la o comunicare in care tu sa le spui ce sa faca, iar eu ma asteptam la o comunicare in care colaboratorii sa-mi spuna ce trebuie sa faca, sa vina cu idei, pentru ca ei, pana la urma, isi cunosc jobul cel mai bine. Cred ca a durat cam un an de zile pana cand am schimbat aceasta perceptie, iar acum avem multe discutii constructive in care fiecare membru al echipei poate defini mersul proiectelor.

Wall-Street.ro: Cati manageri ai in subordine?

Alexandra Copos: La Ana Pan sunt foarte implicata in operatiunile zilnice. Aici exista un staff de 10 manageri. La Ana Hotels avem o organigrama mai complexa, cu o echipa centrala de 5 manageri, plus 4 manageri generali pentru locatiile noastre. In total, interactionez direct cu 19 oameni.

Wall-Street.ro: Cate angajari ai facut pana acum? Este greu sa gasesti oameni buni?

Alexandra Copos: Am pierdut sirul angajarilor, fiind implicata in toate angajarile de la Ana Pan, si numai in cele de management la Ana Hotels. Este extrem de greu sa gasesti oameni motivati si implicati carora sa le pese de calitatea muncii lor. Una dintre problemele industriei este munca la negru, oamenii sunt platiti jumatate de norma pe cartea de munca si apoi restul la negru.

Pentru un grup de firme ca Ana care mereu si-a platit oamenii correct, aceasta competitie neloiala cu siguranta ne afecteaza.

Wall-Street.ro: Poti da exemplu de o greseala pe care ai facut-o la inceput in business?

Alexandra Copos: La inceput nu ma axam indeajuns pe deciziile strategice care vor defini urmatorii 5 ani de zile. Eram mai reactiva in decizii si ma dedicam prea mult partii operationale. Dupa aproximativ 6 luni, am inceput sa-mi redefinesc prioritatile si am inceput sa si deleg mai mult.


Wall-Street.ro: Ce schimbari ai inceput sa faci odata ce ai preluat managementul celor doua companii?

Alexandra Copos: Reactia initiala a fost sa fiu un micromanager pentru a-mi si cunoaste echipa. Am pus accentul pe tehnologie si pe prezenta noastra online. Am refacut site-urile pentru ambele companii si am lansat un shop online pentru Ana Pan.

In ce priveste Ana Hotels, ca strategie, la hotelurile de la mare si de la munte am pus mult accent pe segmentul de familii cu copii, incluzand in pachetele de cazare multe activitati outdoor, drumetii ghidate si workshopuri de creativitate. Totodata, am inceput sa dezvoltam un centru de training de excelenta in servicii, pentru ca in ultima instanta, ceea ce conteaza pentru un oaspete si il face sa revina sunt serviciile sau experienta emotionala pe care a avut-o in timpul sederii.

Pe plan investitional, am pus accent pe renovarea camerelor si a centrului de conferinta din cadrul proprietatii noastre Crowne Plaza. In fiecare an avem investitii de sute de mii de euro si la Poiana Brasov, si la Eforie Nord. Am investit foarte mult in lucruri care poate nu se vad, dar care sunt esentiale pentru un produs upscale, cum ar fi sistemul de aer conditionat de la Eforie Nord Europa Hotel, cat si in Spa-ul nostru flagship, Ana Aslan Health Spa.

Wall-Street.ro: Conduci Ana Hotels de mai bine de un an. Cum a fost 2014 pentru business?

Alexandra Copos: La nivelul grupului Ana Hotels, 2014 a fost cel mai bun an din ultimii patru ani, cu cresteri pe weekend-urile de vara la munte, cresteri in sezon la mare si cresteri inclusiv in perioadele de capete de sezon in locatiile de leisure. A fost, de asemenea, si un an record pentru Athenee Palace Hilton.

Wall-Street.ro: Dar ati avut o pierdere.

Alexandra Copos: Pierderea de anul trecut nu este una operationala, ci una din activitatea financiara, vanzand un activ a carui valoare de piata a scazut considerabil.

Citeste si:

Wall-Street.ro: Pentru Ana Pan, cum a fost 2014?

Alexandra Copos: Ana Pan a avut anul trecut cea mai buna performanta din ultimii 4 ani, cu o crestere de 7% pe aceleasi magazine si de peste 30% pe segmentul corporate. In total, am investit peste 250.000 euro, atat in fabrica, cat si in magazine.

Am deschis un nou concept, Ana Baking Co., un bistro patiserie de inspiratie newyorkeza. Am lansat un nou website si shop online anapan.ro. In curand vom lansa un nou concept de shop Ana Pan care va include si o gama variata de fresh food cat si o sectie de productie in-shop.

Wall-Street: Cu cat este mai mare bonul pe comanda medie in online decat cea din magazin?

Alexandra Copos: Magazinul online este inca foarte tanar, insa in continua crestere. Avem in jur de 300 de comenzi pe luna. Bonul pe comanda online este de 3 ori mai mare fata de unul din magazin, la peste 150 lei.

Wall-Street: Ce estimari financiare aveti pentru 2015?

Alexandra Copos: Noi ne-am bugetat o crestere de 9% la nivel de grup Ana Hotels. Cresterea va proveni in mare parte din segmentele MICE (Meetings, Incentives, Conferences and Events) si leisure. O crestere mai mare este estimata in Poiana Brasov, unde locatia a fost complet renovata recent in colaborare cu cea mai renumita firma de arhitectura din Austria. La inceputul anului am avut parte si de un sezon de iarna foarte bun, datorita conditiilor bune pentru ski din Poiana Brasov. S-a inregistrat un numar record de turisti in Poiana Brasov, cel mai mare din istoria moderna a statiunii.

Wall-Street.ro: La cat evaluezi compania?

Alexandra Copos: Noi suntem destul de conservatori pe evolutia pietei in urmatorii ani, iar o evaluare hoteliera se bazeaza in mare parte pe cresterea de tarife pe camera si a gradului de ocupare. Ultima tranzactie efectuata ne evalua in jur de 60M EUR, insa aceasta suma este una care se poate schimba rapid si semnificativ odata cu evolutia pietei.


Wall-Street.ro: Ati primit oferte pentru achizitia business-ului?

Alexandra Copos: Avem multe oferte mai ales pentru hotelurile din Bucuresti. Nu m-am intalnit cu absolut nimeni pentru ca nu avem in vedere sa facem un exit de pe piata.

Wall-Street.ro: Dar planuri de investitii in proprietati noi sau alte tipuri de investitii?

Alexandra Copos: Nu vrem sa investim in cumpararea de proprietati noi. Am vrea, mai degraba, sa dezvoltam compania in zona de consultanta de management hotelier. Avem un know-how si o experienta semnificative care merita valorificate. In schimb, intentionam sa continuam investitiile la Athenee Palace Hilton, unde, dupa investitia in renovarea centrului de conferinte, in valoare de 500.000 Euro, avem in plan renovarea tuturor camerelor. Industria hoteliera este o industrie care solicita investitii constante. La 5-7 ani de zile trebuie sa ai o investitie soft, iar la 10 ani de zile o investitie semnificativa.

Wall-Street.ro: Crezi ca avem o strategie in turism la nivel de tara? Ce lipseste, practic?

Alexandra Copos: Cred ca un centru mare de conferinte si conventii in Bucuresti ar fi foarte util pentru hoteluri. In ceea ce priveste litoralul, bulgarii sunt cu mult inaintea noastra, au reusit sa atraga si multi investitori straini, din Germania si Rusia. In continuare, la noi, in Romania, sunt multe interese mici ale unor personalitati locale care, din pacate, pun o bariera destul de mare in a putea sa lucrezi cu tot ce inseamna comunitate locala de business.

Wall-Street.ro: Care este strategia familiei Copos in imobiliare?

Alexandra Copos: Zona de imobiliare este interesanta in continuare. Avem cateva spatii la care ne uitam sa le dezvoltam, insa nu am concretizat inca nimic. Pe piata de birouri, Bucurestiul este o piata destul de competitiva si va fi competitiva in urmatorii doi ani, cu multe lansari. Si atunci am decis sa invatam mai mult inainte sa luam o decizie referitoare la modul in care alegem sa ne dezvoltam.