Asociatia Marilor Retele Comerciale sustine ca acuzatiile de crestere artificiala a preturilor inainte de reducerea TVA fac parte dintr-un "plan al grupurilor de interese" deranjate de lupta cu evaziunea fiscala, acesta urmarind demonizarea supermarketurilor si transformarea lor in "tapi ispasitori".

"In aceasta strategie distructiva nimic nu a fost uitat: s-au folosit termeni precum «sabotaj» sau «tun» sau expresii precum «profiturile se ascund in buzunarele comerciantilor» pentru a ilustra situatii de modificari ale preturilor la diverse produse, fara a se fi mentionat daca aceste produse erau sau nu in promotie in perioadele monitorizate, daca diferitele comparatii se refereau la aceeasi marca de produs, acelasi producator, acelasi comerciant sau aceeasi unitate de masura. Retailerii au fost acuzati de practici incorecte in relatiile cu furnizorii precum si de transfer al profitului in afara tarii, folosindu-se, bineinteles, intreg arsenalul nationalist-populist de rigoare", arata asociatia, intr-un comunicat, potrivit Mediafax.

Retailerii afirma, de asemenea, ca unii "investitori" vor sa transfere catre supermarketuri pierderile suferite ca urmare a precaritatii propriului management. "Insa fara indoiala cea mai mare surpriza sau, mai bine zis, stupefactie ne-a fost provocata de usurinta cu care, sub pretextul sprijinului acordat producatorilor locali, s-au promovat concepte si initiative care nu numai ca nu au nimic de-a face cu existenta unei piete libere si concurentiale, dar in subsidiar urmaresc sa deturneze o parte a consumului catre proprietarii pietelor, unde cvasi-totalitatea operatiunilor comerciale este nefiscalizata", sustine asociatia.

Marii comercianti sustin si ca ideea inchiderii supermarketurilor duminica si in timpul sarbatorilor legale este deplasata si nejustificata. "Obiectivul urmarit este acelasi - diminuarea sumelor varsate la bugetul statului prin scaderea vanzarilor", conform sursei citate.

Asociatia Marilor Retele Comerciale arata de asemenea ca acuzatiile de crestere artificiala a preturilor nu au fost confirmate de nicio institutie abilitata in acest sens si ca a recomandat membrilor sai sa utilizeze toate instrumentele comerciale pe care le au la dispozitie pentru ca scaderea TVA sa se regaseasca in pretul la raft.

In urma ca doua saptamani, presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, a declarat ca se teme ca in aceasta perioada sa nu apara intelegeri intre magazine, lanturi de magazine si intre producatori care sa incerce sa pastreze in profiturile lor reducerea TVA la 9% la alimente incepand cu 1 iunie.

Un raport analizat la inceputul lunii mai de Guvern privind preturile la alimente din marile magazine nu prezinta informatii legate de cresterea acestora inainte de reducerea TVA, Consiliul Concurentei urmand sa ceara informatii retroactive privind preturile practicate si sa verifice, aleatoriu, aproximativ 600 de magazine

Conform documentului, Consiliul Concurentei a comunicat asociatiilor profesionale ale retailerilor si producatorilor ca pot recomanda membrilor sa scada preturile cu minimum 12%, dupa reducerea TVA, si i-a anuntat ca va verifica la nivel national evolutia preturilor si dupa scaderea TVA, pentru a vedea daca efectul este mentinut in timp.

Documentul mentioneaza "eventuale cresteri de preturi pe anumite grupe de alimente anterior datei de 1 iunie" si precizeaza ca, urmare a informatiilor pe aceasta tema din presa, Ministerul Agriculturii a dispus verificari in Bucuresti, Brasov, Cluj, Dolj, Iasi, Sibiu si Timis, directiile din minister urmand insa sa prezinte conducerii o nota informativa in care sa indice eventuale astfel de majorari.

Si Autoritatea pentru Protectia Consumatorilor a verificat marile magazine la nivel national, dar a identificat doar nereguli constand in utilizarea de expresii precum "ieftin" sau "discounter garantat" care induceau ideea unui pret redus, dar fara afisarea pretului actual de vanzare, lipsa afisarii preturilor, etichetarea neconforma, nerespectarea conditiilor de depozitare.

Presa a relatat insa ca mari lanturi de magazine ar fi majorat preturile la diferite alimente cu pana la 30%, inainte de reducerea TVA, iar premierul Victor Ponta a reactionat spunand ca Guvernul nu poate ingheta preturile la marfurile din magazine, dar poate introduce masuri constitutionale si europene, precum taxe speciale foarte mari, in cazul in care comerciantii nu scad preturile la raft dupa diminuarea TVA.
El a cerut ca Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor si Consiliul Concurentei sa verifice atent situatia preturilor din magazine.

Sursa foto: Cumparaturi/Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri