Chiar daca, cel putin la nivel statistic, 2014 a fost cel mai agitat an de pana acum al pietei DIY, nici urmatoarea perioada nu se anunta una linistita, fiind loc pentru noi schimbari, achizitii sau exituri in industria de profil.

“In urmatorii 2-3 ani, cel putin doi jucatori vor mai iesi din piata, fie printr-un exit, fie prin preluari. Toata lumea vrea sa castige bani in piata. Ideea este daca pierzi bani continuu ce motive ai avea sa ramai? Cine merge in pierdere 2-3 ani consecutiv o va lua pe urmele OBI, companie care a facut o miscare foarte inteligenta, si anume iesirea de pe piata. Cand pierzi bani, de ce sa pierzi si mai mult? Noi tot spunem ca in Romania sunt 22 de milioane de locuitori, realitatea este ca suntem maximum 16-17 milioane. Restul sunt in Europa, astfel ca potentialul scade destul de mult”, a aratat seful Praktiker, Omer Susli (foto), intr-un interviu acordat wall-street.ro.

Piata locala de bricolaj a fost lovita de o avalansa de schimbari inca din 2013, o data cu preluarea operatiunilor Bricostore de catre britanicii de la Kingfisher, companie care a modernizat in ultimii doi ani fostele 15 locatii ale retailerului francez in magazine Brico Depot.

De departe, insa, cel mai agitat an din istoria bricolajului a fost 2014, interval marcat de exituri, repozitionari si preluari. Anul 2014 a debutat cu preluarea operatiunilor Pratiker chiar de catre omul de afaceri turc Omer Susli, asta dupa ce grupul german cu acelasi nume a decis vanzarea business-urilor de pe pietele regionale.

Ulterior, in luna mai a anului trecut, wall-street.ro scria despre exitul de pe plan local al grupului german OBI, companie care a raportat in cei cinci ani de prezenta pe plan local pierderi de zeci de milioane de euro, informatie care a devenit oficiala spre vara lui 2014, cand retailerul a demarat un amplu proces de lichidare de stoc al marfii existente, actiune care a tinut primele pagini ale publicatiilor de profil. La finele lunii august ale anului trecut toate cele sapte magazine OBI din Romania au fost inchise, iar cea mai mare parte dintre spatii a fost ocupata de catre retailerul grec de jucarii Jumbo.

Tot in vara anului trecut, retailerul francez Leroy Merlin a achizitionat operatiunile locale ale Baumax, aflat in mari probleme financiare, care au condus ca intreaga activitate a retailerului austriac din estul Europei sa fie scoasa la vanzare.

Achizitia Praktiker, o oportunitate: de la pierderi de milioane, la profit, in numai cateva luni

Dupa achizitia operatiunilor locale Praktiker, Omer Susli a demarat un amplu proces de rebranding si repozitionare pe piata a companiei, lucru care s-a vazut imediat in rezultatele grupului la nivel local.

“O data cu preluarea Praktiker aveam un minus de 10-15% al afacerilor in primele sase luni inainte de preluare. In iulie 2014 am revenit pe crestere, iar per total rezultatul final a fost unul favorabil. Practic, in 2014 am recuperat pierderea din primul semestru si am mai avut o crestere cu 3-4 puncte procentuale. Dupa ani de zile de scadere, am revenit pe crestere.

In acest fel, afacerile Praktiker s-au ridicat anul trecut la circa 150 de milioane de euro.

Potrivit reprezentantului Praktiker, compania a revenit si pe profit in 2014, asta desi in ultimii cinci ani grupul specializat in bricolaj si-a adancit si mai mult pierderile, anul trecut nivelul acestora ridicandu-se la peste 16 milioane de euro.

Citeste si:

Cu un business care a scazut la mai mult de jumatate in plina criza, asta desi nu a inchis niciun magazin din cele 27 pe care le detinea, Praktiker si-a redus totusi personalul din magazine cu peste jumatate, de la 2.500 de angajati la circa 1.700, in 2013.

In timp ce retailerul local Dedeman, in prezent cel mai mare jucator din piata, cu afaceri de peste 700 milioane de euro anul trecut, a apasat pedala de acceleratie in investitii, ajungand la nu mai putin de 40 de magazine in Romania, business-ul Praktiker s-a subrezit puternic in anii de criza, grupul fiind la doar un pas de insolventa inainte de preluarea de catre Omer Susli.

Planuri pentru 2015: Susli vrea afaceri cu 10% mai mari la Praktiker in acest an

Pentru acest an, Praktiker si-a bugetat o crestere de cel putin 10% a rulajului pe fondul repozitionarii brandului pe piata si a procesului continuu de investitii in noi stocuri de produse si promotii.

„Pentru 2015 ne-am bugetat o crestere de peste 10%. Primul trimestru a fost foarte bun si am inregistrat o crestere de peste 12% fata de nivelul inregistrat in 2014. (…) Sunt multe aspecte care vor contribui la evolutia business-ului. Vorbim in principal de o motivatie a angajatilor de a se orienta mai mult catre client, o crestere, aproape o dublare a numarului de produse de la raft, de la 25.000 de articole la 40.000 de repere”, a aratat Omer Susli.

Ca parte a planului de expansiune a retailerului dupa preluarea de catre omul de afaceri turc, Susli si-a propus ca pana in 2020 Praktiker sa numere circa 45 de magazine la nivelul intregii tari, pe lista antreprenorului fiind deja o serie de locatii pentru 2015. O data cu preluarea Praktiker, din cursul anului trecut, Praktiker a inceput un proces de expansiune inaugurand o unitate in Targu Jiu, un spatiu comercial intins pe o suprafata totala de circa 4.000 mp, cam de circa trei ori mai mica decat cea a rivalilor Dedeman, care au inaugurat un magazin de bricolaj la o distanta de circa un kilometru de locul in care a fost deschis Praktiker Targu Jiu.

“Nu ne dorim o crestere foarte agresiva. Foarte multe banci ne ofera sute de milioane de euro ca sa facem investitii, insa noi nu vrem sa crestem artificial. Facem de 200 de ori calcule si apoi luam o decizie. Am renuntat la o locatie din planul de dezvoltare. Urmatoarea locatie pe harta ramane Giurgiu. Fiecare zi are cate cinci orase pe masa si selectam cele mai potrivite locatii. Suntem interesati atat de achizitie cat si inchiriere. Cautam oportunitati”, a precizat Omer Susli.

Praktiker ia in calcul locatia fostului OBI din Pallady

Intrebat despre dezvoltarea din zona de est a Capitalei si de o eventuala noua locatie pentru un magazin Praktiker, Omer Susli a precizat ca poarta in prezent negocieri cu proprietarii fostului spatiu OBI situat la iesirea spre autostrada A2.

“Ne gandim la Pallady, suntem in discutii. Facem calcule, cert este ca va fi locatie in chirie. In genul nostru de magazine locatia este foarte importanta. Noi nu ne grabim, dar analizam cele mai bune oferte. Asteptam sa deschida altii pentru ca noi sa luam locatii mai bune. Inainte a fost diferit, intai deschidea Praktiker si apoi venea si concurenta dupa noi”, a mai aratat omul de afaceri.

In eventualitatea in care viitoarea locatie pentru Praktiker va fi cea din bulevardul Pallady, retailerul va avea o concurenta puternica din partea Dedeman, companie patronata de catre fratii Paval, care in primavara acestui an au deschis un magazin chiar vizavi de locatia fostului OBI.

Praktiker intra pe segmentul de vanzari online

Intrebat de noul canal de vanzare care a crescut puternic in ultimii ani, seful Praktiker a dat de inteles ca se fac investitii masive pentru un nou segment de comert.

“Vom deschide magazin online in cursul acestei luni. Este o piata cu un potential foarte ridicat, iar bricolajul a crescut puternic in randul produselor achizitionate din mediul virtual”, a declarat Susli, fara sa faca o referire la bugetul alocat deschiderii magazinului online.