Dupa ce wall-street.ro a scris la inceputul verii anului trecut despre iminentul exit al OBI de pe piata, grupul german a inceput un amplu proces de lichidare a stocurilor de produse din cele sapte unitati pe care le detinea la nivel local, proces care a generat o adevarata isterie in magazinele nemtilor, ca urmare a reducerilor ce s-au ridicat chiar si la 90% pe parcursul mai multor saptamani.

Campaniile de lichidare de stoc si reduceri aplicate de catre nemti in pragul parasirii activitatii din Romania au dus in acest fel business-ul grupului german la un rulaj de circa 24 de milioane de euro in primele sase luni ale anului, asta in conditiile in care prima parte a anului genereaza aproximativ 35-40% din totalul vanzarilor unui retailer de bricolaj la nivel local.

Cu un an in urma, in 2013, la finalul caruia cel mai probabil au inceput discutiile pentru un posibil exit al companiei de pe plan local, afacerile OBI se contractasera cu 10%, ajungand la 37 de milioane de euro. Conform informatiilor publicate la Ministerul de Finante, OBI Romania a incheiat in 2013 cu un profit net de peste 20 de milioane de euro, iar la nivelul anului trecut compania a raportat o pierdere de circa 17 milioane de euro si datorii care s-au ridicat la putin sub 1 milion de euro.

Cu sapte unitati la nivel local, OBI avea in Romania la final de 2013 un numar mediu de 550 de angajati, asta in conditiile in care raportarea la nivelul anului trecut arata ca grupul avea in Romania putin peste 300 de salariati.

Scurta istorie a nemtilor de la OBI in Romania

OBI a intrat oficial in Romania in luna noiembrie in 2008, intr-o perioada in care criza economica debuta si la nivel local. OBI a deschis primul magazin in Oradea, urmata fiind inaugurarea OBI Berceni din Capitala. Nemtii au investit puternic in cei aproape sase ani de activitate prin extinderea la nivel local, la finele anului trecut compania numarand sapte unitati, echivalentul a mai mult de un magazin deschis pe an.

Asa cum au venit au si plecat: scurta istorie a OBI in Romania

Asa cum au venit au si plecat: scurta istorie a OBI in Romania

OBI a ales sa deschida magazine pe terenuri aflate in proprietatea unui alt investitor, astfel ca platea chirie pentru spatiile comerciale ocupate, spre deosebire de alti jucatori din piata – cum este cazul Dedeman, Leroy Merlin sau Hornbach – care au optat pentru deschideri pe propriile terenuri, in urma unor investitii care s-au situat in jurul a circa 15 - 20 milioane de euro per unitate.

Citeste si:

Strategia OBI pe plan local nu a fost niciodata una iesita din comun: nemtii au mizat pe dezvoltarea la nivel local, pe promovare si publicitate pe toate canalele media si cam atat, in plus, preturile pe anumite segmente importante de produse au fost un pic mai mari decat in alte retele.

Pana la finele anului 2010, OBI a ajuns in Romania la un numar de sase magazine, strategie care ii punea pe nemti pe harta jucatorilor care promiteau sa isi extinda puternic business-ul. Insa criza economica le-a dat peste cap planurile: investitiile au inghetat, iar ritmul de crestere a business-ului a scazut.

Decizia exitului OBI a venit la nici sase ani de la intrarea pe piata din Romania.

Piata de bricolaj din Romania este dominata de catre retailerii romani Dedeman si Ambient si de reteaua de magazine Arabesque, dar si de jucatorii internationali Kingfisher, Leroy Merlin sau Hornbach, cat si de Praktiker, companie preluata la inceputul acestui an de catre omul de afaceri turc Omer Susli.