Potrivit unor informatii obtinute de catre wall-street.ro si confirmate de catre grupul britanic, Patrick Papot (foto mai jos) isi va incheia mandatul la finalul lunii august din acest an, locul sau urmand sa fie ocupat de catre un executiv pe care britanicii il vor aduce de la B&Q, un alt lant de magazine de bricolaj care apartine grupului Kingfisher.

Informatiile despre plecarea lui Patrick Papot de la conducerea operatiunilor Brico Depot vin dupa ce lantul de magazine, care in ultimul an a trecut printr-un amplu proces de rebranding ce a necesitat investitii de milioane de euro, nu s-a dovedit atat de eficient pentru piata locala, britanicii mizand mai mult pe un concept cu preturi foarte mici, in spatii de vanzare mai restranse, dar cu stocuri ridicate, pe modelul unui depozit.

Mai mult decat atat, surse citate de wall-street.ro arata faptul ca pentru a reduce la minimum pierderile de pe plan local, grupul britanic a impus o scadere drastica a pretului chiriilor cu pana la 60%, asta in conditiile in care chiria este una dintre cele mai mari piedici in rezultatele obtinute de catre retaileri la nivel local.

“Chiria unui spatiu comercial de bricolaj nu ar trebui sa depaseasca 5% din totalul cifrei de afaceri a companiei la nivel local. Un astfel de scenariu este aproape imposibil, asta in conditiile in care sunt spatii comerciale detinute de catre lanturile de bricolaj in care pretul chiriei ajunge si la 30% din totalul veniturilor la nivel local. Este o presiune uriasa, mai ales din partea actionarilor sau a conducerii”, sustin specialisti din piata.

Disponibilizari la varful managementului Brico Depot

Ca parte a procesului de reducere a pierderilor la nivel local, Patrick Papot ar fi cerut in ultimele luni echipei de management o directie clara in acest sens, lucru care a pus o presiune uriasa in interiorul companiei.

Conform informatiilor wall-street.ro, Brico Depot s-a despartit in ultimele luni de directorul de expansiune al companiei, iar in primavara acestui an s-a luat in calcul inclusiv demiterea directorului financiar.

Kingfisher, scadere a vanzarilor de aproape 30% intr-un singur an

Potrivit datelor raportate de catre grup, afacerile Kingfisher la nivelul anului trecut s-au ridicat la 113 milioane de euro, in scadere cu aproape 30% fata de business-ul raportat la Ministerul de Finante cu un an in urma, scadere a veniturilor care a venit intr-o mare masura si din procesul de rebranding al celor 15 unitati.

Kingfisher inca nu a raportat inca rezultatele financiare aferente anului trecut in mod public pe Ministerul de Finante.

Romania, o piata dificila, inclusiv pentru cel mai mare jucator european. Posibile scenarii pentru Kingfisher

Intrarea Kingfisher in Romania a fost pana urma si momentul care a condus ulterior la o avalansa de schimbari in piata, evenimente care s-au petrecut in cea mai mare parte in cursul anului trecut. Nu este de mirare, insa, ca astfel de evenimente se petrec pe plan local, din moment ce Romania, o piata estimata la peste 2 miliarde de euro – importanta in regiune, dar sub alte piete dezvoltate (asa cum este cazul Poloniei, de exemplu), detinea la inceputul anului trecut nu mai putin de 10 nume importante pe harta retailului modern de bricolaj.

Achizitia operatiunilor Bricostore de catre Kingfisher a declansat un val de schimbari in piata, marcat la debutul anului trecut de achizitia magazinelor Praktiker de catre omul de afaceri Omer Susli, exitul nemtilor de la OBI de pe plan local, achizitia operatiunilor Baumax de catre francezii de la Leroy Merlin, iar, spre finalul anului trecut decizia Hornbach de a reincepe expansiunea pe plan local – prima oprire fiind la Sibiu, magazin pe care nemtii urmeaza sa il deschida in toamna acestui an.

Englezii au cumparat magazinele Bricostore Romania

Englezii au cumparat magazinele Bricostore Romania

Un rebranding la rebranding: britanicii de la Kingfisher ar putea inlocui Brico Depot cu Castorama

In cazul in care conceptul Brico Depot nu va confirma nici dupa inlocuirea lui Patrick Papot de la conducerea operatiunilor, grupul Kingfisher ar putea lua in calcul inclusiv aducerea in Romania a brandului fanion al companiei – lantul de magazine de bricolaj Castorama, un concept premium de vanzare, cu un format diferit si care s-a dovedit un succes pe marile piete pe care activeaza.

Contactati de catre wall-street.ro, mai multi specialisti din piata locala de bricolaj au aratat ca grupul britanic ar putea lua in calcul inclusiv aducerea conceptului Castorama la nivel local, un lant de magazine axat pe produse si servicii premium, disponibil momentan pe numai cateva piete pe care activeaza.

“Kingfisher este un grup pragmatic, listat la Bursa din Londra, iar scopul companiei si al actionarilor este clar acela de a nu pierde bani. Romania este insa o piata reala care s-a asezat si pentru care nu pretul cel mai mic ramane important, ci experienta totala de cumparare. Este unul dintre principalele motive care ar putea conduce la schimbari majore de strategie a grupului in tara noastra, iar introducerea pe piata a unui nou concept este o posibila solutie”.

Citeste si:

Spre deosebire de Brico Depot, un concept care pe plan local comercializeaza in jur de 10.000 de repere, brandul Castorama are o oferta mult mai vasta de produse aflate spre vanzare, circa 50.000 de oferte fiind disponibile in oferta lantului de magazine.

Brandul Castorama este momentan disponibil in Franta (> 11.000 angajati, >100 de magazine, >50.000 de repere), in Polonia (>10.000 angajati, >70 magazine, >34.000 de repere) sau pe piata din Rusia (<3.000 angajati, >20 magazine, >25.000 de repere).

De cealalta parte, conceptul Brico Depot al britanicilor de la Kingfisher este momentan prezent doar pe patru piete – in Franta, Spania, Romania si Portugalia. In Franta, Brico Depot detine putin peste 7.000 de angajati, , curca 100 de magazine si un numar de 11.000 de repere aflate la vanzare, in Spania (<1.500 de angajati, <30 de magazine, >12.000 de repere), in Romania (1.036 de angajati, 15 magazine) si in Polonia (>130 de angajati si numai 2 magazine).

Exitul Kingfisher de pe piata, o solutie?

Specialistii din piata locala de bricolaj sustin ca in eventualitatea in care grupul va continua sa mizeze pe formatul de magazine tip Brico Depot, un exit al companiei de pe plan local nu poate evitat.

“Actionarii unui astfel de business isi doresc sa faca bani si nu sa ii piarda, iar rezultate slabe pe piata nu ar face altceva decat sa conduca grupul spre o singura directie. Sunt pe principiul <<Vindem tot si mergem in alta parte”, sustin vocile din piata de profil, citate de wall-street.ro.

Seful Praktiker, intr-un interviu pentru Wall-Street.ro: In doi-trei ani cel putin alte doua lanturi de bricolaj vor disparea din Romania

Chiar daca, cel putin la nivel statistic, 2014 a fost cel mai agitat an de pana acum al pietei DIY, nici urmatoarea perioada nu se anunta una linistita, fiind loc pentru noi schimbari, achizitii sau exituri in industria de profil.

“In urmatorii 2-3 ani, cel putin doi jucatori vor mai iesi din piata, fie printr-un exit, fie prin preluari. Toata lumea vrea sa castige bani in piata. Ideea este daca pierzi bani continuu ce motive ai avea sa ramai? Cine merge in pierdere 2-3 ani consecutiv o va lua pe urmele OBI, companie care a facut o miscare foarte inteligenta, si anume iesirea de pe piata. Cand pierzi bani, de ce sa pierzi si mai mult? Noi tot spunem ca in Romania sunt 22 de milioane de locuitori, realitatea este ca suntem maximum 16-17 milioane. Restul sunt in Europa, astfel ca potentialul scade destul de mult”, a aratat seful Praktiker, Omer Susli (foto mai jos), intr-un interviu acordat wall-street.ro.

Susli, Praktiker: Vor disparea cel putin inca doua lanturi de bricolaj

Susli, Praktiker: Vor disparea cel putin inca doua lanturi de bricolaj

Piata locala de bricolaj a fost lovita de o avalansa de schimbari inca din 2013, o data cu preluarea operatiunilor Bricostore de catre britanicii de la Kingfisher, companie care a modernizat in ultimii doi ani fostele 15 locatii ale retailerului francez in magazine Brico Depot.

Kingfisher, la deschiderea primelor magazine in Romania: Vrem sa ajungem la 50 de unitati in Romania

Pe o piata pe care va rivalizeaza cu liderul local Dedeman, cu grupul Praktiker sau cu francezii de la Leroy Merlin (companie care a preluat in 2014 operatiunile locale ale Baumax), oficialii Kingfisher anuntau in primavara anului trecut ca isi propun sa ajunga la 50 de unitati in urmatorii ani la nivel local, in conditiile in care momentan Kingfisher are in Romania numai 15 unitati.

Patrick Papot, Brico Depot: Putem prelua alte firme, face achizitii, practic orice este posibi

“Piata ne arata ca putem ajunge la 50 de depozite in Romania, in urmatorii ani. Nu avem restrictii: putem prelua alte firme, face achizitii, practic orice este posibil, insa nu stim care va fi ritmul si nici durata pe care se va putea intinde acest proces. Ne dorim sa ne miscam mai repede si vrem de devenim lideri de piata”, a precizat Patrick Papot, la inaugurarea primelor doua spatii Brico Depot din Capitala, din urma cu un an de zile.

Planurile Brico Depot in Romania: Cum vor britanicii de la Kingfisher sa ia spuma unei piete de 2 MLD. euro

Planurile Brico Depot in Romania: Cum vor britanicii de la...

Piata locala de bricolaj traverseaza poate una dintre cele mai animate perioade, fiind marcata de fuziuni si achizitii, exituri sau repozitionari. Leroy Merlin, alaturi de Dedeman, Praktiker, Kingfisher, OBI, si Hornbach sunt principalii actori ai celui mai dinamic sector din retail, in 2014.

Printre cei mai mari jucatori specializati pe acest segment se numara lanturile locale Dedeman, Ambient sau Arabesque, precum si Praktiker, Kingfisher, Leroy Merlin, Hornbach sau Mr. Bricolage.