Relaxat, prietenos si foarte optimist. Asa l-ai putea descrie pe francezul care este vicepresedinte al Michelin pentru 12 tari din zona Europei Centrale si de Sud. Faidy a venit in Romania in 2011 ca vicepresedinte al companiei pentru toata zona Europei Centrale si de Sud, din aceasta functie conducand 12 tari: Romania, Grecia, Ungaria, Croatia, Albania, Bosnia Hertegovina, Bulgaria, Cipru, Macedonia, Muntenegru, Serbia, Slovenia. De anul trecut, el este si presedinte al Camerei de Comert, Industrie si Agricultura Franceza din Romania (CCIFER), o organizatie care reuneste in jur de 450 de companii, cu 125.000 de angajati care aduc in jur de 15% din Produsul Intern Brut al tarii.

Asa ca interviul nostru are doua teme principale de conversatie: rolul sau ca reprezentant al afacerilor frantuzesti in Romania si cariera sa in cadrul Michelin.

Salariul mic nu mai poate fi un diferentiator pentru Romania

Una dintre principalele realizari de cand este sef al CCIFER este realizarea Cartii Albe a Competitivitatii, un volum in care reprezentantii companiilor frantuzesti ofera idei de masuri concrete pe care autoritatiile le pot lua pentru a sustine mediul de afaceri.

„Este vorba de masuri mici, dar concrete si care pot schimba viata unei companii. Nu lucruri generale. De exemplu, am reusit sa schimbam pauza de munca saptamanala de la doua zile la 48 de ore, a fost adoptata legea tichetelor de vacanta”, spune Faidy.

Cartea cuprinde masuri pentru cresterea competitivitatii in opt domenii: formarea oamenilor, inovatie, piata muncii, infrastructura, energie, agricultura, piete financiare si turism.

El adauga ca daca in urma cu cativa ani principalul avantaj competitiv al Romaniei era salariul mic, in prezent autoritatile trebuie sa se uite si la alti factori care ar putea face ca tara noastra sa atraga investitorii straini.

„Salariul mic a fost un element important la inceput, cand apareau primii investitori in Romania. Insa acum este nevoie de mai mult, salariul nu mai este un diferentiator semnificativ”, afirma Eric Faidy.

Unul dintre principalele elemente la care ar trebuie sa fie atente autoritatile este formarea oamenilor, de exemplu faptul ca in ultimii ani a scazut nivelul de cunostinte tehnice, dar si de multilingvism, foarte multi tineri stiind doar limba engleza.

„Limba engleza a devenit obligatorie. Atunci cand angajezi, consideri ca engleza este stiuta si nici nu mai intrebi. Companiile sunt interesate de alte limbi straine pe care le stiu potentialii angajati. De asemenea, nivelul de cunostinte tehnice a scazut, iar companiile investesc foarte mult in pregatirea angajatilor”, spune Faidy.

In jur de 2.700 de angajati in Romania. Bucurestiul, centru de coordonare pentru 12 tari

De exemplu in cadrul Michelin Romania fiecare angajat are parte de cel putin doua saptamani de training in fiecare an. Michelin are in jur de 2.700 de angajati in Romania dintre care 2.300 in cele trei fabrici ale producatorului de anvelope (una in Floresti si doua in Zalau).

Astfel, 800 de angajati lucreaza in uzina de la Floresti, unde se produc anvelope de turism pentru piata de inlocuire, sub marcile Michelin, BF Goodrich, Kleber. Fabrica de la Floresti are o traditie de peste 70 de ani in productia de anvelope, francezii de la Michelin cumparand-o in 2001.

Alti 1.500 de angajati lucreaza la Zalau, in uzinele Zalau Anvelope si Zalau Cord. Fabrica Zalau Anvelope a fost fondata in 1977 si achizitionata de Michelin tot in anul 2001, aici producandu-se anvelope de camion, radiale cu camera de aer si tubeless, dar si anvelope industriale, anvelope destinate echiparii stivuitoarelor, masinilor si utilajelor care lucreaza in minele subterane.

Pe de alta parte, Zalau Cord a fost construita de la zero de Michelin Romania in 2003-2004, aceasta fabrica furnizand grupului cordul metalic, una dintre cele mai importante componente ale carcasei anvelopei.

„Uzina Zalau Cord este cea mai buna din grup atat ca nivel al costurilor, dar si in privinta calitatii”, afirma Faidy.

Alti 400 de angajati lucreaza in departamentele administrative si de vanzari (comercial, achizitii, resurse umane, administrativ, financiar-juridic, IT, marketing si comunicare), Bucurestiul devenind anul trecut centru de coordonare pentru toate cele 12 tari din regiunea Europa Centrala si de Sud.

„Am mutat toate operatiunile la Bucuresti pentru ca abilitatile oamenilor de vorbi limbi straine sunt foarte bune, dar si datorita culturii foarte deschise, romanii sunt foarte deschisi la schimbare. Astfel, de la 60 de oameni in 2011 am ajuns la 400 in prezent”, spune vicepresedintele Michelin.

Vanzarile din Grecia au scazut la 10% din potential in ultima saptamana

De altfel, dintre cele 12 tari pe care le conduce Eric Faidy, doar in trei exista si partea de productie, cele mai multe fabrici (trei) fiind in Romania. Compania mai are o fabrica in Ungaria si una in Serbia. Pe de alta parte, cea mai mare tara ca vanzari in aceasta regiune este Grecia, unde in ultima saptamana nivelul a fost la 10% din vanzarile obisnuite.

Citeste si:

„Totul s-a oprit in ultima saptamana, in Grecia. Insa eu cred ca Grecia este o tara europeana si ca se vor face multe eforturi ca sa fie bine. Pentru noi Grecia este o piata premium, in timp ce Romania este una medie”,explica managerul.

In timp ce criza din Grecia a dus la o scadere abrupta a vanzarilor in aceasta tara, Faidy spune ca situatia economica mondiala din ultimii ani care a diminuat masiv cererea de masini, nu a afectat foarte mult compania.

„Mai mult de jumatate din productia Michelin este pentru inlocuirea cauciucurilor, deci nu am fost foarte influentati. Pentru ca oamenii isi schimba cauciucurile chiar daca nu isi iau alta masina”.

Unul dintre produsele pe care compania se bazeaza pentru a creste pe viitor este Michelin CrossClimate, prima anvelopa care poate fi utilizata atat vara si iarna. Noul produs a fost lansat pe piata europeana in mai anul acesta.

„Este un lucru revolutionar. Este foarte bine pentru ca nu mai trebuie sa ne stresam pentru a schimba cauciucurle si iarna. Produsul este cu 10% mai scump decat cele obisnuite si ne asteptam la volume mari de vanzari. De exemplu, in Grecia vanzarile au fost mai mari decat am anticipat", afirma Eric Faidy.

Consilier pentru fostul presedinte francez Vallery Giscard d'Estaing

Reprezentantul Michelin a absolvit Ecole Superieure de Commerce in 1984, iar ulterior a urmat cursuri de business la Stanford University (2001) si Harvard (2002).

“Lucrez de 18 ani in cadrul Michelin, insa anterior am lucrat timp de doi ani pentru un politician francez, fostul presedinte al Frantei, Vallery Giscard d'Estaing (n.red. presedinte intre 1974-1981). Eram in echipa de consiliere, insa dupa doi ani am renuntat si am mers in mediul privat pentru ca mi se potrivea mai bine”, explica Faidy.

Astfel, in 1997 si-a inceput cariera la Michelin ca financial controller si a trecut prin diferite functii atat in zona financiara, cat si in cea de productie. Odata cu functiile a schimbat si tarile in care a lucrat, printre acestea numarandu-se Burgundia, Italia, Rusia, Marea Britanie si, in final, Romania

Spune ca mobilitatea, mai exact faptul ca la trei, maximum patru ani, a schimbat functia, dar si tara, l-a ajutat atat din punct de vedere al carierei, dar a fost benefic si pentru familie. Mai ales in privinta invatarii de limbi straine. Astfel, Faidy si membrii familiei sale, stiu pe langa franceza si engleza, si limbi precum rusa, italiana sau romana.

Pentru a intelege o tara, trebuie sa iesi din "balonul" in care esti tinut ca expat

“Pronuntia limbii romane este usoara, dar gramatica este foarte dificila. Ca sa intelegi cultura unei tari trebuie sa inveti limba si sa iesi din „balonul” in care esti tinut ca expat. De exemplu, in Romania daca vreau sa merg la magazin si incerc sa vorbesc in romana, oamenii incep sa vorbeasca in engleza. Dar mie mi-ar placea sa exersez. Dar, de exemplu, in Rusia trebuia sa vorbesc in rusa. La birou vorbeam in franceza sau engleza, dar in rest a trebuit sa vorbesc in rusa”.

Iar limbi straine nu a invatat doar el, ci si familia sa. Faidy are trei fete, in varsta de 15, 18, respectiv 21 de ani.

Managerul isi incepe ziua de lucru in jurul orei 8 si termina in jurul de 19.00, insa uneori seara trebuie sa participe la diferite evenimente in calitate de presedinte al CCIFER. In timpul liber ii place sa gateasca, in special meniuri care contin carne si care se pregatesc intr-un timp indelungat. Spune ca la un moment dat, in timpul mandatului din Rusia, chiar a si gatit pentru un coleg de grup si jurnalistul care participa la interviu.

De altfel, daca pentru soferi, si nu numai, Michelin inseamna anvelope, in schimb pentru pasionatii de gastronomie semnifica mancare delicioasa...mai exact restaurante cu stele Michelin. Astfel, pentru ca celebrul ghid de restaurante si hoteluri este editat de grupul Michelin, Faidy imi spune si istoria acestuia.

„Initial, in urma cu 100 de ani, a fost un ghid pentru soferii de masini din Franta in acesta precizandu-se locurile in care isi puteau repara masina. Ghidul era oferit gratis celor care cumparau patru cauciucuri. Apoi au fost notate restaurantele si hotelurile din acele zone, iar, dupa ce mersul cu masina a devenit unul sigur, ghidul s-a transformat intr-un ghid despre restaurante si hoteluri".

De altfel, in 2012, compania a lansat "Ghidul Verde Michelin Romania", un ghid despre drumetii si turism in Romania, ocazie cu care Faidy l-a cunoscut si pe actualul presedinte Klaus Iohannis, la acel moment primar al Sibiului.

Nu spune ce crede despre presedinte, insa vorbeste despre Romania.

“Din 2011 sunt la Bucuresti si dintre toate tarile in care am fost in Romania imi place cel mai mult. Daca ar fi sa aleg intre Italia, Rusia sau Romania, as alege sa ma stabilesc aici. Iubesc Romania, iubesc Bucurestiul pentru ca oamenii sunt foarte prietenosi si deschisi la schimbare”, incheie Faidy.