"Exista o dispozitie 45/2007 a directorului CFR SA, prin care s-a stabilit un algoritm de tarifare pentru operatori in ceea ce priveste vagoanele care stationeaza pe calea ferata, asa numitul parc rece. E o lozinca omniprezenta ca nu avem resurse. Daca operatorii privati nu platesc taxa de infrastructura, nu circula pe calea ferata. Pentru vagoanele care stationeaza pe calea ferata se percep 20 de lei/zi/vagon. CFR Marfa detine in acest moment aproximativ 19.000 de vagoane, asta inseamna 166 de milioane de lei anual, bani care ar ajuta la dezvoltarea infrastructurii", a afirmat Nichita, scrie Mediafax.

El a aratat ca legislatia romaneasca este raliata la cea europeana, singura problema fiind aplicarea ei discretionara, CFR Marfa si Calatori beneficiind de clementa din partea autoritatilor romane. "Daca am tarifa pe toata lumea la fel, preturile de cost in cazul in care am participa la licitatii ar putea sa plece de la acelasi nivel. Dar in momentul in care infrastructura crediteaza CFR Marfa cu 166 de milioane de lei anual, atunci categoric este o discrepanta intre operatorii privati si CFR Marfa", a adaugat Nichita.

Vlad Nichita, presedinte OPSFPR: Operatorii privati nu beneficiaza de niciun fel de clementa, precum CFR Marfa si Calatori

Oficialul a precizat ca o alta facilitate de care CFR Marfa beneficiaza este scutirea de la plata taxei de 105 euro privind accesul pe liniile industriale de cale ferata. "AFER a stabilit o taxa de utilizare a fiecarei linii industriale de 105 euro. CFR Marfa are acces pe toate liniile industriale. In situatia in care antamam un transport care include liniile industriale, diferenta dintre operatorul privat si cel de stat va fi mai mare cu numarul de linii antamate", a subliniat Nichita. El a mentionat ca parcul de locomotive al CFR Marfa are nevoie de reparatii capitale, deoarece este pusa in pericol siguranta feroviara.

"AFER a semnalat ca, in urma unui control, 75% dintre locomotivele CFR Marfa au termenul de reparatie depasit. Operatorii privati nu beneficiaza de niciun fel de clementa, nu avem voie sa circulam. E un mare semn de exclamare din punct de vedere al sigurantei", a explicat Nichita. Acesta s-a plans si de faptul ca operatorii privati nu au fost consultati in momentul in care a fost realizat Master Planul de transport. "Relatia dintre organizatia patronala si AFER nu exista. Organizatia patronala reprezinta mai mult de 50% din piata. Niciodata nu s-a luat un aviz consultativ, niciodata nu am fost invitati la discutii, nici pe situatia Master Planului, nici pe situatia vreunei legislatii viitoare. Nu exista niciun fel de comunicare", a conchis reprezentantul patronatului.

Gelu Dae, directorul AFER: Tariful de 105 euro este discriminatoriu

In replica, directorul general al Autoritatii Feroviare Romane, Gelu Dae, apreciaza ca tariful de 105 euro pentru accesul la infrastructura industriala a caii ferate este discriminatoriu.

Citeste si:

"Tariful acesta este discriminatoriu, in sensul ca CFR Marfa, datorita hotararii de Guvern de infiintare din 1998, are prioritate, ea fiind infiintata ca societate strategica. Cred ca o solicitare in acest sens, pentru ca nu avem drept de initiativa, care sa aduca normalitate, accesul nediscriminatoriu al tuturor operatorilor feroviari de marfa, ar fi binevenita si nu ar avea nimeni nimic impotriva. Printr-un ordin de ministru, incercam sa remediem aceasta abordare preferentiala, in sensul ca pot accesa liniile industriale si operatorii privati", a spus Dae. El a precizat ca locomotivele CFR Marfa cu probleme tehnice au fost retrase din circulatie pana la remedierea problemelor.

"Face parte din realitatea feroviara. Am constatat toate neconformitatile, chiar daca sunt de la stat sau privat. 75% e un semnal de alarma urias pentru operatorul national de marfa. Probabil, daca realitatea ar fi fost alta, nu ar mai fi fost perspectiva privatizarii, daca totul era roz bonbon in sistemul feroviar de marfa. Nu am vrut decat sa atragem semnalul de alarma ca siguranta feroviara este pusa in pericol. E drept ca parcul de locomotive este mult mai mare decat cel pe care il au operatorii privati. Din cei 25-30% ei reusesc sa isi acopere necesarul. Cele 75% au fost retrase si indreptate spre ateliere pentru remedierea defectiunilor", a subliniat directorul AFER.

Gelu Dae a prezentat in cadrul conferintei si o situatie a numarul de trenuri care au circulat in cursul zilei de miercuri pe teritoriul Romaniei. "In cursul zilei de miercuri au fost 1.366 de trenuri ale statului si 394 ale operatorilor privati. La marfa, au fost in circulatie in ultimele 24 de ore 105 trenuri ale statului si 233 ale privatilor. E drept ca cifra vizeaza volumul de transport. Pot fi trenuri de 3.000 de tone sau de 50 de tone", a conchis Dae.