Ceea ce pina mai ieri parea a fi apanajul exclusiv al statului, respectiv transportul feroviar, a devenit azi una dintre afacerile rentabile facute de firmele private. Grevele lucratorilor de pe calea ferata, puternicele sindicate ale acestora, furturile din societatile de stat, flexibilitatea serviciilor prestate de firmele private, au determinat o rentabilitate sporita a celor 30 de operatori privati existenti pe piata, aparuti in majoritate dupa anul 2000.

Trenul costa 2,5 milioane de euro

Intreprinzatorul care doreste sa inceapa o afacere in domeniu trebuie sa se inarmeze cu multa rabdare, pentru obtinerea autorizatiilor necesare, si cu citeva milioane de euro, pentru cumpararea echipamentelor. Cu acesti bani se pot achizitiona doua locomotive si citeva zeci de vagoane de marfa, toate la mina a doua, proaspat reparate, spune George Buruiana, director general al firmei private Servtrans Invest, unul dintre principalii operatori de pe piata.

„Pentru inceput ajung 50-60 de vagoane, doua locomotive, urmind ca ulterior firma sa se dezvolte. La ora aceasta, o locomotiva electrica second-hand, reparata, e 700.000 euro, iar un vagon in aceleasi conditii - 20.000 euro“, mai spune acesta. In total, cu aproximativ 2,5 milioane de euro un intreprinzator poate incepe propria afacere in domeniu. Dar nu este totul detinerea propriului parc rulant, oricit ar fi acesta de modern. Pentru a-l aduce in circulatie, este necesara obtinerea autorizatiilor de la organismul de reglementare a acestui tip de transport – Autoritatea Feroviara Romana (AFER). Mai este necesara fie inchirierea unor sectii de cale ferata de la CFR, societatea care se ocupa de gestionarea infrastructurii feroviare, fie plata unei Taxe de Utilizare a Infrastructurii (TUI).

3,4 euro, taxa pe km

Accesul pe infrastructura feroviara publica este permis operatorilor de transport feroviar care detin licenta de transport feroviar eliberata de Autoritatea Feroviara Romana (AFER), un certificat de siguranta eliberat de aceeasi institutie, precum si un contract de acces incheiat cu CFR. Acesta contine servicii oferite de operator, respectiv setul minim de prestatii, prestatiile suplimentare, cele auxiliare, raspunderile partilor privind normele de siguranta a circulatiei, parametrii de perfor- manta privind calitatea serviciilor contractate si punctualitatea trenurilor, cu mentionarea raspunderii partilor, nivelul maximal al tarifului de utilizare a infrastructurii, al tarifelor pentru serviciile incluse in contract si al chiriilor, raspunderile pentru daune civile, durata contractului si clauze de reziliere. In cazul in care operatorul nu a inchiriat sectia respectiva de la CFR, situatie posibila doar pentru tronsoanele neinteroperabile (de mica importanta) de cale ferata, accesul pe calea ferata se acorda contra platii TUI.

Citeste si:

Nivelul acesteia este in prezent de aproximativ 3,4 euro pentru fiecare km parcurs de un tren de marfa si 2,6 euro pentru fiecare kilometru parcurs de un tren de calatori.

Statul majoreaza arbitrar tarifele

Desi pretinde ca doreste privatizarea atit a transportului feroviar de marfa, cit si de calatori, institutiile statului nu usureaza deloc accesul operatorilor privati pe piata ba, dimpotriva, acestora li se atirna din cind in cind de git si cite o piatra de moara. Operatorii privati care au contracte cu statul reclama ori majorarea arbitrara a tarifelor de inchiriere negociate si stipulate in contracte, ori volumul mare de hirtii cerute anual de AFER pentru acordarea autorizatiilor. Daca la prima licitatie organizata de CFR pentru inchirierea sectiei Sighisoara–Odorhei a fost ceruta suma de 1.500 de euro, la licitatiile ulterioare pentru aceeasi sectie s-a cerut 10.000 euro. „Platim foarte mult pentru unele sectii. Daca CFR, care lucreaza in pierdere, a vazut ca merge, a majorat chiria“, spune Costel Comana, actionarul RC-CF Trans Brasov, una dintre cele doua firme care presteaza servicii de transport al calatorilor.

De aceasta problema se loveste si George Buruiana, directorul celeilalte societati care efectueaza transport feroviar de calatori. „Este o problema cu CFR, deoarece aceasta intentioneaza sa mareasca de 10-12 ori chiria. Daca va cere acest lucru, vom renunta la sectie. Marirea nu a fost prevazuta in caietul de sarcini, iar scumpirea noi nu o putem accepta decit daca este de bun-simt“, spune acesta.

Operatorii mai reclama procesul autorizarii care este dificil si nivelul ridicat al investitiilor care trebuie facute in sectiile feroviare inchiriate, astfel incit serviciile oferite calatorilor sa fie superioare. „Am tras doi ani ca sa obtin autorizatiile, iar acestea trebuie refacute anual, caci asa e legea. La inceput, am luat la usi in cap de m-am saturat“, spune Costel Comana.

Sursa: http://www.cotidianul.ro/index.php?id=4606&art=312&cHash=374513ef63