Reporter: Ce inseamna o experienta de aproape 15 ani in industria IT?

Catalin Matei: Ma consider norocos ca viata mi-a oferit posibilitatea sa ma dezvolt profesional (si nu numai) intr-un domeniu de varf, al inovatiei precum este cel al IT-ului. Din multe puncte de vedere, implicarea intr-un domeniu tehnologic este un avantaj; lumea IT-ului – cel putin in Romania, iti ofera privilegiul de a avea un standard destul de inalt in ceea ce priveste abordarea si perspectiva de business, in buna masura si datorita apropierii de tehnologie si de tot ceea ce inseamna standard de calitate.

R: Care sunt cele mai importante lectii ale ultimilor ani?

CM: Ultimii 8 ani au fost pentru mine extrem de dinamici. Experienta generala a gestionarii unei afaceri si a responsabilitatii fata de tine insuti si, mai presus, fata de oamenii din jurul tau, este cu siguranta cea mai importanta. Nu stiu daca as putea vorbi despre ‘lectii’ ale ultimilor ani.. dar, cu siguranta, am invatat mult! Cele mai grele clase au fost cele legate de intregul harnasament birocratic, atat de putin vizibil din pozitia de angajat. Iar cele mai frumoase au fost cele legate de oameni – fie ei angajati, parteneri sau furnizori: indiferent de tehnlogii, de educatie sau cultura – oamenii sunt cei care conteaza cel mai mult!

R: Exista o lista de prioritati atunci cand vine vorba de importanta oamenilor?

CM: Excludem familia si vorbim de business, corect?.. In acest caz, e destul de complicat sa faci ierarhii. Asta pentru ca, in business, nu totul este in alb-negru si predictibilitatea nu este circumscrisa unor reguli clare precum pe table de sah … Sunt importanti oamenii pe care ii ai alaturi in echipa si in companie, sunt importanti partenerii de afaceri, iar in egala masura sunt importanti beneficiarii si furnizorii cu care colaborezi. Asta pentru ca succesul unei companii sta pana la urma nu doar in ‘produsele’ senzationale pe care le are, in brandul de exceptie si in setul de proceduri – ci in oamenii care genereaza acele produse, solutii sau servicii, in oamenii care reusesc sa creasca un brand si in oamenii care dezvolta si implementeaza.

R: In acest caz care este raportul de forte intre oamenii care fac diferenta si principiul conform caruia ‘nimeni nu este de neinlocuit’.

CM: Intr-adevar, aparent ai zice ca intre cele doua exista o contradictie…dar, in fapt, situatiile de conflict sunt absolut accidentale! Adevarul este ca fiecare om este extrem de important atata vreme cat contributia sa este una valoroasa, contributie care de regula este sustinuta de intreg ansamblu de motivatii intrinseci si extrinseci, de experienta, de expertiza si abilitati proprii. Iar atata vreme cat contributia este semnificativa, nimeni nu isi pune problema substituirii si – implicit, atunci cand se pune problema inlocuirii inseamna ca aportul valoric nu mai este unul semnificativ. Apreciez la occidentali apetenta lor pentru o gandire pozitiva… Asa ca, personal, cred in oameni si in valorile pe care acestia le au si le pot aduce unei tehnologii, unei companii sau unui mediu de business!

R: In acest caz, daca am face un exercitiu, care ar fi raportul, pentru o reteta de success a unui business in IT: cat la suta e tehnologie, cat oameni?

CM: Va asteptati poate la Pareto?... Nu stiu daca a stat cineva sa cuantifice in vreun domeniu raportul intre calitatea produsului vs calitatea oamenilor care plaseaza produsul in piata. Iar, apoi, astfel de evaluari ar putea fi relative la industrie si usor subiective. Daca as merge pe judecata initiala – si anume ca si in spatele produsului stau tot oamenii, atunci raspunsul meu la intrebare ar fi 100%!