"Inca de la inceputul anilor 2010, s-a observat o reducere treptata a cererii pentru produse simple, precum painea alba, si cresterea cererii pentru produse mai sofisticate. Consumatorii sunt din ce in ce mai atenti la ceea ce consuma, noile tendinte in alimentatie reprezentand una dintre provocarile esentiale cu care se confrunta industria. Chiar daca numai in ultimii 10 ani consumul anual de paine s-a redus cu peste 10 kilograme pe cap de locuitor, valoarea pietei a ramas stabila sau a crescut", a declarat pentru wall-street.ro Manuela Banu, presedintele Fedima Romania - Federatia Europeana a Producatorilor si Furnizorilor de Ingrediente pentru Industria de Panificatie, Patiserie si Cofetarie.

Astfel, dupa taierea celor 10 kilograme, fiecare roman consuma in prezent in medie 97 de kilograme de paine pe an, in special paine alba. Mai mult, in anul 1989 consumul intern de paine se ridica la 130 kilograme per capita.

Fenomenul se explica prin schimbarea obiceiurilor de consum si reorientarea consumatorilor de la painea alba catre produsele de panificatie cu proprietati speciale, precum painea neagra, integrala, cu germeni, cu tarate etc., specialitati de panificatie.

"Consumatorii sunt din ce in ce mai informati in legatura cu ceea ce consuma, ca urmare a posibilitatilor multiple de informare: Internet, Mass Media, un numar semnificativ de publicatii cu si despre alimente si ingrediente. Consumatorii sunt in cautarea unor alternative sanatoase, cu valoare nutritionala mai mare, fara a face rabat insa in privinta gustului sau a confortului in procurarea acestor alimente. Doresc si cauta sa consume produse cu continut redus de grasime, sare sau zahar, produse cu continut ridicat de fibre - produse cu aport la sanatate". a explicat Manuela Banu.

Potrivit acesteia, desi painea alba simpla ramane in topul consumului zilnic ca urmare a pretului foarte accesibil, se vede o orientare clara a consumatorilor catre produse care sunt percepute ca aducandu-le macar un beneficiu de sanatate. De exemplu, romanii cauta sa consume fibre pentru o digestie mai buna, seminte de floarea soarelui, in si susan pentru aportul de acizi grasi omega 3 si 6 , faina de secara pentru compozitia speciala in aminoacizi esentiali.

320 de lei cheltuim pe an pentru paine

Doar pentru paine, un roman plateste anual circa 320 de lei, daca luam in calcul un cost mediu al kilogramului de paine de 3,3 lei si un consum de 97 de kilograme pe an.

Painea proaspata, artizanala, ramane in continuare cea mai vanduta, detinand o cota de circa 70% din piata.

Pretul isi pastreaza totusi influenta asupra decizia de cumparare a romanilor, astfel ca daca un kilogram de paine costa 3-4 lei, celelalte produse de panificatie cu beneficii nutritionale, care se reflecta asupra sanatatii, ajung sa coste 8-10 lei pe kilogram.

Citeste si:

In total in Romania sunt consumate 521 de milioane de tone de paine, din totalul de 613 milioane de tone de produse de panificatie.

Restul este impartit intre produse cum ar fi cornurile, diferite chifle si covrigi.

Consumam de 7 ori mai multa paine decat englezii

Cu un consum de 97-98 kilograme de paine per capita anual, un roman consuma cu o treime mai multa paine decat media europeana si de doua ori mai mult decat danezii. Totodata, consumam de aproape sapte ori mai multa paine decat consuma britanicii, potrivit datelor AIB International.

Vecinii nostri bulgari au un consum apropiat de al nostri, de circa 95 kilograme de paine pe an, in timp ce in Turcia se consuma 104 kilograme de paine anual.

Piata de morarit si panificatie din Romania este estimata in prezent la 1,8 miliarde de euro, circa un miliard de euro reprezentand piata de panificatie si cam 800 milioane euro cea de morarit. Cat priveste piata de ingrediente, daca eliminam faina si zaharul, putem vorbi de o valoare a pietei de circa 150 de milioane de euro.

Sursa foto: paine, Shutterstock